Jump to content

Hvilken knute skal jeg bruke...?

seilnerd

Recommended Posts

Jeg ønsker å kunne fortøye skuta med enten baug-inn eller akter-inn i båsen, alt etter vær og vind.

Jeg vil helst alltid bruke de samme fortøyningstauene, men heller ha to tilpassede løkker på disse (til kryssholtene), alt etter hvilken vei jeg fortøyer. Hvilken knute er det da best å bruke på disse løkkene? Ved bruk av ytterste løkke kan jeg ikke risikere at den innerste løkken gir seg, og tauet blir lengre...

fortoyning.jpg

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Ver en kjempeløsning å spleise inn en extra løkke på tauet.

Har tidligere brukt 8talls knute til samme bruk, men siden enhver knute svekker tauet, mens en spleis holder/øker styrke, var dette tipset bra.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Jeg laget først det lange tauet med spleiset løkke. Deretter tok jeg en kort taustump og spleiset løkke i enden. Den andre enden spleiset jeg inn på det lange tauet der jeg ville ha en løkke til. Har funket i 5-6år nå :yesnod:
Ja, sånn kan du gjøre det, det er nok det beste.

En annen måte er å lage tauene til det lengste du trenger, og så surre noen ganger rundt kryssholtet når den skal være kort. Du lærer deg fort hvor mange runder.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...