seilnerd Startet 24.April.2010 Del på Facebook Startet 24.April.2010 Jeg ønsker å kunne fortøye skuta med enten baug-inn eller akter-inn i båsen, alt etter vær og vind. Jeg vil helst alltid bruke de samme fortøyningstauene, men heller ha to tilpassede løkker på disse (til kryssholtene), alt etter hvilken vei jeg fortøyer. Hvilken knute er det da best å bruke på disse løkkene? Ved bruk av ytterste løkke kan jeg ikke risikere at den innerste løkken gir seg, og tauet blir lengre... Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
litt peiling Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 i disse dager kan du prøve en russeknute...... Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Skli-knop Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
BjA Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Spleise en "øye" yttest, og spleise to tamper sammen "med overlapp" (som et øye) innerst. Kanskje litt vanskelig å tre innerst løkke gjennom kryssholtet men til gjengjeld vil den garantert ikke glippe når du bruker den ytterste. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Jeg laget først det lange tauet med spleiset løkke. Deretter tok jeg en kort taustump og spleiset løkke i enden. Den andre enden spleiset jeg inn på det lange tauet der jeg ville ha en løkke til. Har funket i 5-6år nå Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Ville spleiset løkkene. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Eg ville gått for et par fortøyner til innerst i båsen itilegg. noen til å hindre båten i drive inn i brygga. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Hva med å lage 2 sett. Et til baug inn, og et til hekk inn. Løkkene spleiser du... Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Etterom du snakker om knute. Et pælestikk på bukta for den indre løkka, og et vanlig pælestikk ytterst. Men jeg ville spleist. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 ville ikke laget løkker, men merket tauet hvor det skal gå over kryssholtet etter som båten ligger ene eller andre veien. Disse tauene kan kanskje strekke seg litt også? Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Har 8-tallsknute på løkkene mine, men bare ett vanlig sett. Ideèn er god, lettere overlate fortøyningsjobben til andre ombord Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ver en kjempeløsning å spleise inn en extra løkke på tauet. Har tidligere brukt 8talls knute til samme bruk, men siden enhver knute svekker tauet, mens en spleis holder/øker styrke, var dette tipset bra. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
seilnerd Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Jeg har bestandig brukt 8-tallsknute til slike "permanente" løkker. Problemet er løkken i midten... hvordan spleiser jeg inn en løkke her? Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Gerhard Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Jeg laget først det lange tauet med spleiset løkke. Deretter tok jeg en kort taustump og spleiset løkke i enden. Den andre enden spleiset jeg inn på det lange tauet der jeg ville ha en løkke til. Har funket i 5-6år nå Ja, sånn kan du gjøre det, det er nok det beste. En annen måte er å lage tauene til det lengste du trenger, og så surre noen ganger rundt kryssholtet når den skal være kort. Du lærer deg fort hvor mange runder. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.