Jump to content

daviter på seilbåt, spørsmål om høyde


Framtia

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å få satt på vanlige daviterarmer på min båt. Har tidligere hatt snap-davit, men er lei av å måtte løfte av og på tung motor, og har også slitt med at pontongen (Zodiac 310) har nådd nedi ved seiling med stor krengning. Forutsatt at jeg klarer å få lage et løfteskrev som gjør at båten kommer helt opp mot selve armen på daviteren, trenger jeg nå å beslutte hvor høyt disse skal plasseres. Dersom jeg monterer i høyde med sittebenk bak i cockpit vil armen komme omlag 150 cm over havnivå. Bør jeg jeg prøve å komme litt høyere?

 

Her er et bilde for illustrasjon

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Den båten vi seilte i Stockholms-skjærgården i fjor hadde gummibåt i daviter. Her et bilde med gummibåten hengende på:

620421607_yLFfr-M.jpg

 

Her et bilde av davitene, uten gummibåt:

620395984_Y8KEy-M.jpg

 

Disse davitene satt ikke høyt nok. Gummibåten tok nedi vannet ved krenging. Dette på den 35 fots båt med en middels gummibåt:

620395769_fYvoy-M.jpg

 

(Jeg pakker gummibåten ned i benken etter bruk og henger påhengeren på rekka. Få skrammelet ut av veien, mener nå jeg. Heising av gummibåten i daviter er marginalt arbeidsbesparende i forhold til å pakke den vekk. Er gummibåten hyppig i bruk og man befinner seg innaskjærs kan den slepes en dag eller to, ellers skal den vekk. Vet at det ikke er dette du spør om, men jeg mener altså at daviter - uansett type - er unødvendige. Det tar ikke mer enn 10 min å pakke vekk hele båten).

S/Y Surprise

Link to post
jeg mener altså at daviter - uansett type - er unødvendige. Det tar ikke mer enn 10 min å pakke vekk hele båten).

 

Det meinar ikkje eg. Me har davidtar på båten, og hadde det på den forrige båten òg. Eg synest det er svært lettvint med davidtar, og kunne

ikkje tenkt meg å vera utan.

 

Og hva skjer om det blir litt grapsete høye bølger og en bryter oppi gummibåten? Holder davitene da?

Det kan du i utgangspunktet ikkje rekna med at dei gjer.

 

 

Ask

Link to post
Jeg har RIB i mine daviter og pakker den ikke lett. Den er i ca 180 over vannflaten og er 1,5 meter kortere en bredden på båten. Hvis jeg går ut på Nordsjøen fester jeg den på dekk, men jeg har vært i 6m bølger med den i daviter uten problem.

 

Man skal ikke henge seg for mye opp i høyden på bølgene, men lengden mellom dem. Da jeg seilte over Sekken i høst hadde jeg fem meter (anslått) bølger med 15 meter (anslått) avstand mellom bølgetoppene. Jolle i daviter ville vært ubehagelig. Til tider oppførte Hulda seg som ubåt med seil. Sjøene klasket inn i storseilet flere meter over meg. Været var kanskje spesielt. 17 m/s over Sekken er nok litt i overkant for oss hobbyseilerene.

Link to post

I Seilmagasinet nr 4/2009 skal det være en artikkel om montering av ILAS-daviter på en seilbåt, vet jeg har det i bunken et sted, men har ikke funnet det enda.

 

Jeg bruker jolla først og fremst når barna er med på tur. Det vil være et rent uhell om vi kommer ut i så ekstremt vær på noen av disse turene. Så jolla kommer vel først å fremst til å henge i daviterne opp mot liten kuling.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Disse 6m jeg var i med jolla i daviter var i liten storm i Skagerak. Vinden var ikke plagsom men bølgene var litt krappe, båten er myk og fin som en Mercedes (i tillegg til en bra flyteevne )

 

Seks meter i Skagerrak er ikkeno mot fem meter i Sekken. Hvis du ikke tror meg, prøv selv. Hulda, som har depl. <14 tonn og >fem tonn i kjølen, krenget ned til 40 grader, slått ned av sjøene. Vinden var over hode ikke problematisk. Men bølgetoppene var til tider kortere enn båtens lengde. Har man en moderne båt som er feit i ræva, ville man vært dårligere stillet enn Hulda. Det er slike forhold man bør ta i betraktning før man gir råd av typen 'cart blance'. Hadde jeg hatt jolla i daviter, ville den blitt fylt av sjø, uansett om lenseproppen var ute. Men Hulda har så god oppdrift og stabilitet at det i seg selv ikke ville vært problematisk, men davitene eller jolla ville gått i dass.

 

En annen ting er at jeg planlegger daviter som del av bøyle på Hulda. Bøylen i seg selv vil være to meter over dekk. Det blir 3,5 meter over vannlinjen. Alikevel ikke nok i drittvær.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

løfter denne tråden for å gi en oppdatering. Framtia ble utstyrt med davitere i sommer. Fikk kjøpt et par gamle ILAS-davitere i aluminium som jeg fikk glassblåst og pulverlakkert. Fikk så et lokalt sveiseverksted til å lage to sokler som gjorde at båten kom godt over havflaten. Dette er høyt nok til de typer seilaser jeg bedriver, og samtidig har jeg beholdt god utsikt akterover. Fikk også en fin plass å lagre to seilbrett jeg drasser på.

 

Fra å tidligere ha måttet løftet av og på en 9,9HK motor er dette en ren drøm. Det går svært raskt å sjøsette, og båten er stabil og sikkert lagret under seilas. Utformingen av akterspeilet på min båt viste seg å være svært godt egnet til å ha davitere (måtte ofre badestigen). Så davitere på seilbåt kan trygt anbefales.

 

med_daviter4.PNG?attachauth=ANoY7cpfxCRD8VnZNZrOboOvD6b_GH8UDqLuWgTfWzj5GLHc0jhw2aEiuIIl1Uh3-TO6KpBjQwRLXEEvkmOrhaHUOE_JOrXaCFk9L5AyKB2yH-rwWJFlNfz54VqkSDF1mZnXQLad27FXVJMnLrOf0jANd2qiYi7ikF7PbMoZW6epih46ANOYc4Mou8mT3llmKHYrWyui_9ICIPY6Uy0C3SDHMTHms7V1BWnkU7Kai_rb9mxs66Qb-gk%3D&attredirects=0

 

med_daviter.PNG?attachauth=ANoY7cpnltqBDgPpdw2xb1LGKtVv7caMSfNuhDYArwCMqffnl4-vcy6CUc6Twmq88koCOQbOCPN65uuXo6r-XlgEFy9UAKeNKGBBOPX513PRRKJGeHqnd5xmhFj717NEkoDoh8mIKOcKkqSZqzMrEZ3MQFK-uG5lzwncH3DxprsdCwcoAip7tNiqeSwW2HexhISh8aM7f4Kn8dj-aOpQddKmLuMhcygWGw%3D%3D&attredirects=0

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg er kanskje litt sær med hensyn til utstyre bak på båten hvor jeg ønsker minst mulig, men har en først valgt en tung rib m/ tung motor er vel daviter nesten unnværlige. Den stor ulempen er dersom en legger til på europeisk vis med hekk mot kai. Da gjelder det å ha jolle så høyt att en kommer under. Men det medfører "høy" vekt, og ved seriøst uvær er dette heller ingen maksimal løsning.

Personlig har jeg en lett pakkbar Zodiac, vanigvis på slep, fortøyd litt smart bak ..opp til litt kuling 12-15 sek.m. deretter surret på dekk.

Men behov og valg er som baken..eller noe slikt :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...