MindViruz Startet 25.April.2010 Link til dette innlegget Startet 25.April.2010 (redigert) Hei. Jeg har en Rib med mange "mini" lekkasjer. Den holder trykket i ca en hel dag, før jeg må pumpe igjen. Jeg tenkte å prøve å kjøpe "polymarine Sealflex" hos Maritim for å prøve å tette den. Det er flytende latex. Tenkte å prøve å tømme pontongene for luft, helle dette inni, og "skvise det rundt innvendig, og evt stikke inn en lang kost/rulle for å fordele det der jeg kommer til. Noen som har erfaring med produktet eller tilsvarende produkt, metode eller annen måte å løse problemet på? Tuff-cote maling har hvert brukt før på båten, men det holdt tett ett par år, før den begynte å lekke igjen. Det finnes her, men de sender tydligvis ikke varer til Norge: http://www.allinflatables.com/shopping/paint/index.html Tar hjertlig godt i mot alle råd :) Redigert 25.April.2010 av MindViruz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Litt skeptisk...må jaggu gjøres godt rein for at det ikkje skal bli luftlommer i mellom maling og gummi når du pumper opp. Og skikkelig rensestoff tar gjærne hardt på gummibåten. Men det såg jo bra ut på de bildene då Ingen ide om innvendig fiks sånn på sparket egentlig... Kanskje sika eller tec-7 kan røres ut i noko og lages flytende blanding av( slik som whitesprit og silikon, til impregnering.....) litt luft i potongen, og snu rundt og rundt.....osv Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MindViruz Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Blir vanskelig å snu rundt båten, siden jeg da må demontere motoren, og klippe kablene (er ikke kontaker på kablene :( ) . Derfor tenkte jeg å kanskje prøve å "skvise" det rundt i pontongen. Tenkte da å bruke Polymarine Sealflex, som de selger hos Maritim. Det er flytende latex laget for dette formålet... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hva med å fylle i stoffet en dag med god solgangsbris, pumpe opp båten til rett trykk og ta den midtfjords i toppfart så lenge du orker? Er vel ikke mye som fordeler bedre enn det? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Har brukt flytende latex på 80 tallet for rep av Zodiac med samme problem mange små hull. Du må fylle i passende mengde inn i pontong, og blåse opp snarest, og vende båten rundt og rundt. Du kommer ikke unna det. Hva du enn gjør så ikke la pontongene synke sammen før latexen er helt tørr. Den vil da klebe seg sammen og ødelegges når du igjen blåser båten opp. Det er altid lurt å lekkasjeteste for deffiner hvor hullene er så du kan konsentrere deg om å ha latexen flytende mest på disse punkter/flater. Flytende latex fungerer helt upåklagelig om du gjør dette skikkelig. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
MindViruz Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Skal jeg blåse opp til fullt trykk? 240mbar? Eller bare til den er "oppblåst"? Tror du ikke det går å "trakke"/"skvise" det rundt, og så blåse opp? Er det holdbart i mange år? Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Du skal bare blåse den opp slik at pontongen er luftfylt. Bruk en gammel støvsuger hvor du kan sette slangen i utblåsningen (om slike finnes lengre). Sett så på en mindre slange som ikke fyller mer enn halvparten av plassen i luftventilen og stikk den godt inn i pontongen. Støvsugeren (eller en tilsvarende luftpumpe) må gå under hele prosessen, også når du snur båten rundt for å fordele latexen. Hva du enn gjør så ikke la pontongene synke sammen før latexen er helt tørr. Den vil da klebe seg sammen og ødelegges når du igjen blåser båten opp. I tillegg til å la Latexen tørke, må du også helle inn talkum og fordele det rundt i pontongen før den klapper sammen. Hvis ikke vil latexen klebe seg sammen og bli revet i stykker når luften er ute av pontongen. Metoden med innvendig latex og talkum er den eneste metoden for å få disse hullene permanent tettet. Det fins ingen snarveier. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Per Harald Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 ÅtteGlass har helt rett. Følger du fremgangsmåten til ÅtteGlass og meg så blir dette vellykket. (Du må av med motoren). Lykke til Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
MindViruz Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Ok. Takk for det :) Mulig det blir ny tube på meg snart uansett.. Holder på å hente inn priser på dette. Tuben er jo rimelig gammel den.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.