Lars Hansen Startet 26.April.2010 Del på Facebook Startet 26.April.2010 (redigert) Hei! Holder på med et lite prosjekt i min Saga 27. En forsterkning under dekk har gått i oppløsning pga. en vannlekkasje. Har derfor skåret vekk glassfiberen som var støpt rundt denne, fjernet den råtne bjelken, og tilpasset og limt på på plass en ny bjelke. Skal i dag i gang med å støpe rundt denne. Ser for meg en del klin med støping under-opp, så trenger derfor noen tips til hvordan dette gjøres... Er det best å mette glassfibermattene med polyester før jeg plasserer de? Er det mindre klin med epoxy, eller blir det likt mtp klin? Mvh Lars Redigert 26.April.2010 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Klipp / riv opp bitene du skal bruke i ønsket størrelse... ta en 2 liters isboks og bland poliesteren.,, dupp duken i pøsen , men ikke for lenge så den begynner og løse seg opp, legg duken oppå en brei pensel og løft den oppunder. Hold den med hanske og kost den fast. Legg under godt med plast på golvet... Jeg prøvde å legge på duken tørr og dynke den med kosten , det ble ingen suksess. Bløte duken først er lurest. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Å laminere under-opp er ikke noe problem. Arbeid først polyesteren inn i området som skal dekkes. Legg så fiberen brettet over den ene underarmen og begynn i den ene enden og arbeid fiberen fast med rulle. Jeg bruker langfibrede ruller fra BT. Rull fiberen godt fast og beveg deg bortover etterhvert som det sitter. Å bruke småbiter er ingen god ide. CSM har fiberbiter ca. 50-60 mm. lange som overlapper hverandre på kryss og tvers. Benytter du småbiter må du da ha 60 mm. overlapp for hver småbit og det blir fryktelig tykkt. Husk også at du skal ha 150 mm. overlapp mot eksisterende laminat. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Klipp / riv opp bitene du skal bruke i ønsket størrelse... ta en 2 liters isboks og bland poliesteren.,, dupp duken i pøsen , men ikke for lenge så den begynner og løse seg opp, legg duken oppå en brei pensel og løft den oppunder. Hold den med hanske og kost den fast. Legg under godt med plast på golvet... Jeg prøvde å legge på duken tørr og dynke den med kosten , det ble ingen suksess. Bløte duken først er lurest. Tenkt på noe sånt, men tenkte å legge mattene på en plastplate og mette de der. Blir litt store lengder, ca 30 x 100cm Å laminere under-opp er ikke noe problem.Arbeid først polyesteren inn i området som skal dekkes. Legg så fiberen brettet over den ene underarmen og begynn i den ene enden og arbeid fiberen fast med rulle. Jeg bruker langfibrede ruller fra BT. Rull fiberen godt fast og beveg deg bortover etterhvert som det sitter. Dette høres bedre ut når det er snakk om større biter. Er ingen fare for at det hele havner på dørken altså? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Hvis skadestedet ligger kronglete til, eller ikke er tilnærmet plant, ruller jeg alltid ut på en treplate dekket med solid plastfolie først. Brett folien rundt platen og stift fast på baksiden. Man må bruke aluminiumsrulle for å få ut all luft og overflødig polyester. Er det snakk om 450gr matte, noe som er vanlig å bruke til en slik jobb, så kan man rulle ut 2 lag av gangen. Lag remser, maks 10cm brede. Gjerne smalere også, kommer an på hvordan det ser ut der de skal plasseres. Samme med lengden, tilpassen skadestedet. Man bør uansett starte med korte lengder, maks 30 cm, til man lærer å håndtere dem. Ikke bygg for tykt lag, da risikerer du at hele greia detter av. Ville tatt en pause etter 5 2-lagsremser og latt det herde litt slik at det sitter. 10 lag er kanskje i det hele tatt nok for en slik jobb. Bilder av skadestedet er alltid nyttig ift å gi råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.