Yankee Startet 26.April.2010 Link til dette innlegget Startet 26.April.2010 Noen som vet om Eber D4 kan kjøres på lampeolje? Ja, vet det er billigere med diesel, men jeg har panikk mot å få diesellukt i båten Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jo den går da på lampeolje men tenveske er kansje et billigere alternativ om det er dieselen du vil ungå. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det går helt fint og bruke lampeolje..faktisk så er det mye bedre.... Du får en mye renere forbrenning og slipper og risikere soting i brennkammeret, om du kjører med lav effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det går helt fint og bruke lampeolje..faktisk så er det mye bedre.... Du får en mye renere forbrenning og slipper og risikere soting i brennkammeret, om du kjører med lav effekt. Jeg vet at det anbefales å kjøre en 1/2 times tid, eks. før opplag, på parafin for å brenne rent kammeret. Men hva med å kjøre kontinuerlig ? Parafin er tørrere enn diesel og vil vel smøre doseringspumpen dårligere. Men som det spørres om, hva med lampeolje eller tennvæske er de "feite" nok for kontinuerlig bruk ? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 (redigert) Noen som vet om Eber D4 kan kjøres på lampeolje? Ja, vet det er billigere med diesel, men jeg har panikk mot å få diesellukt i båten Her tror jeg du må spørre deg selv om det er varmeren det er noe galt med. Det skal absolutt ikke bli diesellukt i luften den blåser ut. Trekker du oppvarmingsluften innenfra båten bør du kanskje sette på en slange og et uttak utenfor båten istedet, dette vil også påvirke litt på dugging innendørs. Hvis det er eksosen du er bekymret for kan den kanskje flyttes til et annet sted der vinden ikke leder den inn i båten? Å kun brenne på lampeolje kan føre til problemer med pumpen overtid som det er snakk om over. Bedre å kjøre den på full guffe i begynnelsen og sette ned effekten. Jon Redigert 26.April.2010 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det er dieselen på tanken, og faren for å søle en dråpe ved fylling jeg er redd for. Diesellukt får man praktisk talt aldri vekk. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Å, du har separat tank til brenneren. Da kan det være mulig for noen dråper på avveie ja. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
bladfyken Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Yankee, et annet spørsmål, for vet du nettopp har montert din D4. Hadde du problemer med det elektriske, ser ikke ut til at jeg klarer å få strøm på varmeren når jeg følger bruksanvisningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 (redigert) Hvis du ikke har tidsstyring: Obs at du kobler en leder (som ikke følger med) mellom B1 pinne 3 og B1 pinne 5, slik som på skjema. Jeg har ikke tidsstyring og har montert slik som på tegningen. Funket på første forsøk! Med enhet for tidsstyring er det mulig at denne ledningen ikke skal monteres slik (har ikke lest manualen nå), og i så fall er det ikke noe godt forslag i mitt innlegg ovenfor å koble ut tidsstyringen før du sjekker videre. Mulig løsning (Hentet fra denne tråden) Redigert 27.April.2010 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Takk for innspillet. Kan se ut som det hele skyldtes en defekt sikring. Enkelte ganger roper man før man får sjekket alt;-) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Har spurt Eber. De svarer pr. mail at man kan kjøre den på lampeolje Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Det er dieselen på tanken, og faren for å søle en dråpe ved fylling jeg er redd for. Diesellukt får man praktisk talt aldri vekk. Joda, men det kreves skikkelig renhold. Vi hadde en Elwaro 30 med lekk diseltank. En lukt jeg ikke ønsker tilbake. Zalovask og ny maling hjelper godt i bunnen av båten. Men en ting til: En båt skal ikke ha lukt av noe annet slag heller. Vår 36 år gamle GB skal være fri for lukter som kommer fra bunnskvetter her og der. Det er som regel fra slike krikkroker luktene siver frem fra. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Yankee Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hadde en Nidelv med lekk tank. Alt lukta diesel i den båten. Til og med sengetøy stanket diesel, og med vanlig zalovask var det ikke mulig å få det vekk. Det er vel der jeg fikk skrekken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.