Fusebox Startet 26.April.2010 Del på Facebook Startet 26.April.2010 (redigert) Hei, Konstruksjonen er i full gang og noen bilder kommer om ikke lenge. Tråden blir nå tyvstartet litt, da jeg trenger sårt hjelp til å finne islagsmutter (blind nut) som er utført i stainless eller syrefast. Er det noen som har dette i størrelse M3 eller M4 ? Eventuellt vet hvor det kan kjøpes ? Planen er å ha islagsmutter i finér platen, og blir skjult av stavene oppå. Da er plattformen enkel å ta av, samt at det ikke blir noen festebolter synlig fra toppen. Jeg kunne hatt låsebolter med flatt hode som muttres fra undersiden, men hadde håpet å bruke bolter nedenfra og opp i plattform. En annen grunn er også fordi denne bolten kan begynne å snurre med tiltrekk. Biltema og Bardalen har islagsmutter i galvanisert utgave, men vet ikke om jeg klarer å forsegle nok til at det aldri vil komme en dråpe av saltvann inn dit. Noen som kanskje har et alternativt tips til festemetode ? Redigert 26.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Tenkte det kunne være morsomt å se noen bilder fra konstruksjonene av ny badeplattform. Den skal erstatte en sliten, original badeplattform til båten vår, Nidelv 28. Jeg var så heldig å komme i kontakt med SVAAP, da jeg tittet på hans prosjekt, og fant at han hadde noen materialer tilgjengelig. Fin pris fikk jeg, og attpåtil bearbeiding av materialer så de kunne passe mitt behov. Mange takk, SVAAP. Håper du synes materialene kommer til sin rett :-) Her er noen bilder av IROKO : Vakkert materiale : Herlig farge :-) Eneste jeg lurer på er hvordan jeg skal trylle det om til en badeplattform. Redigert 26.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Stige måtte jo anskaffes, da den gamle måtte vike plass for en noe større plattform. Her er det utført sveisearbeid av en god nabo. Jäger til deg Knut :-) Mange takk for hjelpen! Stigen er kjøpt hos Maritim, og er en teleskop, 3 stegs, kassett stige. 1 stk. syrefast rør (25mm) ble sveiset på plass for å få montert stigen : Redigert 26.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Jeg våger ikke sette saga i iroko'en før jeg har greid å lage en ordentlig mal. Første prøve ble OK, som "proof of concept", men denne gang var det utførelse som om det var ekte vare. Feilet jeg nå, så var det bare å kjøpe nytt testmateriale, til jeg blir fornøyd! Lager en enkel ramme, med størrelsene som planlagt : Avrunding av endebjelke for å få litt brytning for rette linjer. Bruker gamle planker fra original plattform som mal. Det ble jo riktig bra, og ser ut til å kunne fungere med fasong : Redigert 26.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Da var det bare å sette saga i iroko'en. Fikk heldigvis låne meg en båndsag av samme nabo som sveiset (Hva du ikke har ??) Atskillig mindre å høvle/slipe bort som jeg først hadde tenkt. Her ferdig profilert : Og frest for innfelling av meranti finér plate med staver (ca. 22 mm tilsammen, pluss lim = 23 mm.) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Så var det bare å begynne puslespillet. Etter noen litt skumle episoder med en elendig gjær-sag (eller hva det heter, og som nå er behørlig atomisert og ligger i søpla!) så ser det ut til at det skal fungere bra : Dette er fremdeles "take 1", og måtte gjøres delvis om igjen etter den saga, som nå er "machina non grata" hos oss. Endelig resultat i dag, omsider fornøyd. Nå er det ganske enkelt resten som gjenstår. Det var alt for helgen+mandag. Finér plata's underside er primet med 2-komp epoxy i kveld (skulle visst ha gjort det ute, da jeg kjenner hodepinen komme litt nå.) 2 strøk til med primer skal på i morgen. Redigert 26.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Detta tegner da bra.... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
SandAnker Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Dette ser veldig bra ut, stå på Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Dette ser veldig bra ut, stå på Det har jeg allerede testet. Plattformen holdt, hehe Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 (redigert) Stigen er kjøpt hos Maritim, og er en teleskop, 3 stegs, kassett stige. Ser kvaliteten på stigen ut til å være bra? Vurderer den samme til et plattform prosjekt jeg selv har. Redigert 26.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Svaap Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Heisann "Fusebox" Jeg må si "plankehaugen" fort ble forvandlet til noe vakkert!! Den platformen kommer til å bli knallfin -Grattis og lykke til med det videre arbeidet! Gleder meg til å se sluttresultatet. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Fusebox Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 Ser kvaliteten på stigen ut til å være bra? Jeg ble ikke veldig imponert over kvaliteten. Litt "raklete" synes jeg, men fungerer jo bra. Stigen sitter i alle fall fast når den er i kassetten, men teleskopet kan henge litt for godt fast etter min smak. I tillegg var det nederste/ytterste trinnet ikke helt "rett" når den er trukket ut. Skal prøve å ta et bilde og vise. Helt grei og brukbar stige, enn så lenge jeg ikke har testet den i vann enda :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2010 Da er båten sjøsatt, og en midlertidig plattform ble skrudd sammen av konsept-plattformen... så vi har noe å stå på inntil "originalen" er behørig ferdigstilt med den omhu og omtanke som fortjenes. Den obervante sjel vil kanskje notere seg en liten fargeforskjell mellom skrog og plattform. Det skyldes i all enkelthet at man bruker det man har for hånden, nemlig Drygolin "Frostrøyk", som egentlig er til dukkestuen i hagen. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Drygolin egner seg ikke til denne bruken! Hadde vel noen reservasjoner, men latskap, tilgjengelighet og gjenbruksspøkelset var sterkere enn sunn fornuft, dessuten var det bare en "midlertidig" løsning. Vel, nå er de fine hvite flekker på gummibåt, åpenbart at malingen har -hoppet- fra badeplattform til gummibåt. Malingen er nemlig borte-vekk et par små steder på badeplattformen :-) Men, heldigvis relativt tørt på toppen, så det blir ikke dratt med maling fra fotsåler ombord i nylakkert dørk. Får vel investere i litt Sika 291, primer og arbeidslyst. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Det var ein gedigen "flaps" på båten. Kjenner du til hvilke endringer i egenskap den gir på båten? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fusebox Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 flaps og flaps... Kanskje jeg skulle gjort meg litt mer flid med flapsen, da den er ment som en bade-plattform Foreløbig ingen erfaringer med hensyn til hvordan den vil reagere med sjø inn akter. Er litt spent på det, men tror nok det skal gå greit. Har tittet litt rundt på alternative ettermonterbare plattformer, og det ser ikke ut til at det er tenkt allverdens på vekten av en eventuell bølge som slår over. Vi befinner oss stort sett i smult farvann, og om det blåser så ligger vi gjerne godt fortøyd Men, det er en av de tankene jeg har ofret mest tid og reservasjoner til, så jeg tror vi får prøve oss litt i medsjø og føle litt på styrken og eventuell ekstra belastning. Som en liten kompensasjon, så har jeg laget plattformen med god avstand til skroget, slik at noe av vekten raskt vil forsvinne der, og eventuelt trykk nedenfra også vil avlastes der. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Hei Flott plattform. Du vil bli glad i den utvidede utgaven. Gjorde det samme med min gamle TResfjord 29 for noen år siden. Lagde min i glassfiber med skrudd og limt teak. Pluggen ble min plattform og laget form på denne. Har laget flere plattformer for andre i denne formen etterpå. Brukte den samme stigen fra maritim, den fungerte godt, men måtte sette på en strikk for å hindre den i å løse ut under fart. Fortsatt god sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 (redigert) Hva limte du stavene med, Tjorven ? Du nevner også at du skrudde stavene fast. Jeg hadde tenkt å bare lime dem på meranti x-finer. Har du en formening om at skruing er et "must", eller kan jeg klare meg med kun lim ? Hvor mye forsenket du skruene med i stavene ? Jeg har 10 mm å gå på, men kommer til å slipe bort noen mm. når alt er klart. I tillegg vil kanskje ikke 12 mm. meranti platen ha allverdens feste for skruer ? Jeg lurer litt på å kapitulere til Tec7 da Sika løsningen blir kostbar og omstendelig : Sika 291 primer Sika 291 lim Sika 290 DC primer for nater Sika 290 DC for natene Tørketid og behandling med Sika, mens Tec7 er "klipp-og-lim" tilsynelatende. Men har hørt at Tec7 har en liten fare for å løsne og sprekke opp litt uten at jeg har hørt det samme med Sika. Sikkert noen som har problemer med Sika også, om jeg leter lenge nok! Redigert 2.Juni.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Sika 291 lim Hei, hvis du allikevel skulle bruke sika kan du laste ned denne brosjyren: http://www.sika.no/upload/Brosjyrer%20alle%20avd/Industry/Blueline_lavoppl.pdf Der ser du at de anbefaler 298 evt 292 til liming, ikke 291 som er en nate og tettemasse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fusebox Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 (redigert) Tittet litt på .pdf og du har helt rett. 292 er lim, mens 291 er nate/tette masse. Stod litt lenger ned enn jeg leste sist :-) 298 er ikke brukendes for dette tilfellet, da stavene blir lagt s-a-k-t-e på, og tilverkes underveis. Men, fremdeles noe mer arbeid enn, angivelig, med Tec7. Jeg greier ikke bestemme meg. Prisen er jo også et tema, da sika 292 koster enkelte steder opptil 3x så mye som Tec7. Poll ? Sika eller Tec7 ? hehe :-) Synspunkter er alltid velkomne! Redigert 2.Juni.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Hvis du bruker sika og dropper primeren er jeg ikke så sikker på at det blir dårligere enn å bruke tec 7. Jeg vet ihvertfall at det er litt omdiskutert med nytteverdien av primer før nating med sika. Hvordan det er med liming med 292 vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fusebox Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Jeg har sent mail til Sika Norge, og forespurt om forslag til primer og type lim. Såvidt jeg kan forstå er det meningen å bruke 290 primer på 29x serien ? Men, er laaangt fra sikker på det. Avventer svar, og poster her. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Hvor tykk er teakstavene? Eg la 5mm staver og limte og natet dette med epoksy. Dette fungerer strålende. Båten har ligget ute i år etterpå og teaken/natene er like fine. Brukte tec 7 som nater på tauluken, men dette ble ingen suksess. Natene løsnet ganske raskt Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Stavene er nå ca. 10 mm tykke. Etter sliping antar jeg at det er 8-9 mm igjen. Hva kostet det for epoksy ? Er ikke det ganske dyrt i såpass med mengder som trengs her ? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Tror epoksy blir billig enn sika/tec iallefall. Tror eg brukte ca 5l på mi plattform. Kjøpes rimelig og svas kjemi... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.