Jump to content

100HK greit til 19 fots daycruiser ?


Jay Gatsby

Recommended Posts

Det spørs litt hvem båt det er og hvor mange du ser for deg og ha med på tur.

 

Hadde Ibiza 20 med 115 yamaha. det var ikke nok. problemer med og få den i plan vist vi var 6 stk om bor.

 

Men vet om mange andre som det ikke er noe prob med..

 

Hvilke båt ser du på?

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt, merke...

 

Det burde nok sikkert holde med en slik motor.

 

almuligbåt:

Hadde Ibiza 20 med 115 yamaha. det var ikke nok. problemer med og få den i plan vist vi var 6 stk om bor.

 

Da hadde jo alternativ vært å skifte propell til en med mindre stigning.

Redigert av withsmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det spørs litt hvem båt det er og hvor mange du ser for deg og ha med på tur.

 

Hadde Ibiza 20 med 115 yamaha. det var ikke nok. problemer med og få den i plan vist vi var 6 stk om bor.

 

Men vet om mange andre som det ikke er noe prob med..

 

Hvilke båt ser du på?

 

 

Ibiza 19. Hørte noen si det samme som deg, nemlig at den trolig er vanskelig å få i plan med flere enn to om bord...

Link to post
Share on other sites

dette spørsmålet deler oppfatningen i 2 leirer.

 

jeg tilhører de treige, som mener at dersom motoren kan marsje f.eks 25 knop

med et turtall som ligger f.eks 1500 under anbefalt bånn gass med normal belastning

med normalt anntall passasjerer så er det OK.

 

Jeg hatt hatt forskjellige planende båter siden 1980 , både på vestlandet og i oslofjorden

med marsjfart fra 25 - 40+

 

min erfaring er at i trange eller traffikerte farvann blir det bare stress

fortere enn 25 , da dette betinger adferd og oppmerksomhet som om man kjører bil.

 

hvis man skal fly lavt , ville det spart mye folk for mye irritasjon ,

dersom man heller valgte motorsykkel - og holdt seg på land.

Link to post
Share on other sites

har ibiza 19 touring 115 hk er ok motor men yamaha 100 er en lettere motor så da blir vel bra tenker jeg.min gjør 36 knop. du vil få 33-34 knop.

ps meget bra båt.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Om nok er nok er jo veldig individuelt, og ikke minst et økonomisk spørsmål. Ingen tvil om at en 150 V6 ville gitt deg en fantastisk kjøreopplevelse. Har du midller til dette ekstra utlegget vil den senere også være veldig lettsolgt. Har du litt tolmodighet vil det nok dukke opp en flott V6,er som passer lommeboka di. Min mening er at 100hk på denne båten vil bli fryktelig masete!

Link to post
Share on other sites

min erfaring er at i trange eller traffikerte farvann blir det bare stress

fortere enn 25 , da dette betinger adferd og oppmerksomhet som om man kjører bil.

ehh en liten informasjon.

Skal ikke si alle men alle båter som jeg har sett som har motor har også en form for gassregulator.

På slike båter som dere snakker om her ser den ofte slik ut:

yamaha_703.jpg

Den har mange flere posisjoner enn loddrett og vannrett...

 

Problemer med å få båten i plan?

aner ikke hva dere snakker om :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

ehh en liten informasjon.

Skal ikke si alle men alle båter som jeg har sett som har motor har også en form for gassregulator.

På slike båter som dere snakker om her ser den ofte slik ut:

yamaha_703.jpg

Den har mange flere posisjoner enn loddrett og vannrett...

 

Problemer med å få båten i plan?

aner ikke hva dere snakker om :smiley:

 

Hahaahhahaahahhaha genialt!

Link to post
Share on other sites

Hvor mye veier egentlig en slik Ibiza? Min Smuggler 21 veier akkurat 1000kg m/fører, og den oppfører seg eksemplarisk med familien/weekendpakket med en 90hk på hekken. Særlig etter skifte til 4-bladers stålpropell.

Tror ikke skarp V-bunn nødvendigvis er noen hindring for raskt plan, men det er klart at selve planingsterskelen nesten blir umerkelig.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

nei !

ibiza 19 touring har et skrog som liggner på 20 touring.

noen års modeler av 19 touring har maks motor 100 hk de første 96 modeler.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Hva skal du bruke båten til og hvor skal du bruke den?

 

Min erfaring med ibiza turing er at de slår mye vist det er litt bølger.

 

Så vist du skal bruke den på havet så anbefaler jeg deg prøve den i litt sjø før du bestemer deg..

 

(jeg solgte min 20 turing etter 3 mnd)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Mest til øyer og skjær i Tønsberg-skjærgården, men av og til også utaskjærs. Jeg synes båten bør kunne klare det siste også på en respektabel måte hvis været er sånn noenlunde... Eller hur ?

Hmmm - du var tydeligvis ikke fornøyd med din Ibiza. Hva kjører du nå ?

Link to post
Share on other sites

har nå min andre ibiza når jeg skal ha ny båt gjen så blir de en ibiza meget gode båter går mykt og fint i sjøen. prøve kjør på båten så for du se hvor fint den går i sjøen. meget god kvalitet

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

har ibiza 19 touring 115 hk er ok motor men yamaha 100 er en lettere motor så da blir vel bra tenker jeg

 

Spørs om det er 2T eller 4T, Yamaha 100 og 115 2T er samme blokka og veier det samme. Ca 164kg.  

 

 

Yamaha F100 veier ca 165kg , F115 er ca 20kg tyngre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ibiza 19 touring har et skrog som liggner på 20 touring.

 

Har hatt en 20Touring selv i tre sesonger (begynner å bli noen år siden), men trodde at 19 Touring hadde et mye mere lettdrevent skrog/mindre v-bunn enn 20 Touring?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...