edward Startet 27.April.2010 Del på Facebook Startet 27.April.2010 (redigert) hei jeg lurer for tiden på om jeg skulle gått til inkjøp av min første båt, jeg vurderer en scand 24, finnes det noen side med oversikt over båtene og hva slags feil man skal se etter osv. (har f.eks sett at noen har toalett i eget rom, mens andre har det under setene osv) Redigert 27.April.2010 av edward (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 (redigert) Du vet vel at du får de i 2 forskjellige utgaver? Denne modellen har som regel dassen i front, ellers har jeg sett noen med et eget lite toalett rom... Denne modellen har fast toalett rom (Bildene er hentet fra salgsannonser fra Finn) I de båtene er det mange forskjellige motoralternativer å finne.... Ville personlig styrt unna de med liten motor (f.eks AQ130) Tørst og skal de i plan må motoren kjøres ganske så hardt... Redigert 27.April.2010 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Formene til disse båtene overtok scand etter selco ancas queen.(tror scand overtok rundt 1978 ellerder omkring) Litt mer å søke på dersom du søker på disse også. Eneste synlige forskjellen er: overgangen (utvendig)over viduene og taket i hytta. Er kantete på scand, avrundet på ancas. (knølete forklart). Måtte være fint å finne en båt med en aqad 40 (165hk diesel) Hadde selv en 1969 mod. ancas queen for en del år siden. Meget fin og solid bygget båt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tomeriks Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Den nederste båten som VO'n viser bilde av her er min gamle båt :-) Solgte den i 2008, og om ny eier ikke har gjort veldig mye galt, må dette være Norges mest velholdte Scand 24. Annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21955019 Denne har en VP aq 140 hk, noe jeg mener er nok. Den trenger ikke mye gasspådrag for å gå i plan (grunnet hydrauliske trimplan), og den er absolutt ikke tørst med denne motoriseringen. Tror nok det er tryggere å kjøpe en båt med en slik motor i forhold til en gammel dieselmotor eller V8 motor. Dele tilgangen er fortsatt bra. Les forøvrig mine erfaringer med denne båten i erfaringsdatabasen. Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Så flott, tusen takk, erfaringsdatabasen, hvor er den? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Erfaringsdatabasen ligger på forsiden av forumet. Men når jeg trykker på linken til scand får jeg feilmelding.. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Erfaringsdatabasen er desverre nede for vedlikehold nå, og sikkert i noen dager til! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
edward Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 nå har jeg tittet litt rundt, scand 24 ser ut som en ypperlig båt som passer min lommebok, men er det en fordel å finne en med dieselmotor? bruker ikke disse gamle bensinmotorene mye i timen? er det andre liknende båter som kunne passet? mvh edward Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Hvis ikke du er mekaniker ville jeg nok styrt unna en gammel dieselmotor i denne båten. Det du også skal tenke på er at en gammel dieselmotor på +/- 100 hk er mye tyngre enn en tilsvarende bensinmotor. Min gamle båt (som ligger til salgs nå, se tidligere innlegg), med vp aq 140 brukte ca 20 liter pr time når jeg lå i 15-16 knop, med lett lastet båt. Dvs rett i overkant av literen pr nautiske mil, noe som ikke er veldig galt for en båt av denne størrelsen. Når jeg kjøpte denne båten så jeg på Draco 23, Marex 23 og Scand 26. Kom frem til at jeg fikk mest for pengene med Scand 24. Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) er ingen mekaniker, men hart skrudd litt bil tidligere. er ikke disse dieselmotorene holdbare? På toalettrommet, det er ingen dusj der? jeg driver og dykker endel, lurte på om det er noe fornuftig sted å henge vått dykkerutstyr... Redigert 1.Mai.2010 av edward (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 På toalettrommet, det er ingen dusj der? Nei..... Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Det er ingen muligheter for å henge bløtt dykkerutstyr i toalettrommet, da det ikke er drenert. Men du har flere muligheter.. Det er store lagringsrom under dørken på uteplassen, som er drenerte. Ev kan du utnytte plassen ved siden av motoren til å lage deg lagringsplass for dykkerutstyr. Skulle jeg kjøpt gammel dieselmotor av denne størrelsen, ville jeg gjort en grundig research først, med noen som virkelig kan dette. De er som regel ettermonterte i tillegg. Så mye rart når jeg så på båt for 3-4 år siden.. Drivstoff besparelsen er ikke så stor, om du begynner å regne på hvor mye (lite!) du faktisk kjører med båten. Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 da har jeg kjøpt meg en scand 24 den hadde gåen motor så den må jeg få byttet, så om noen sitter på en volvo b21 så er jeg interresert i det. helst i nærheten av oslo. Den hadde også en targabøyle, men jeg lurer litt på om denne er montert i senere tid. Båten trenger nok litt tid og kjærlighet, men i år vil jeg bare få i en ny motor å få den på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Gratulerer!! Kjøp deg en bilmotor og flytt over mariniseringen. Bilopphuggeren i årjäng,på svensk side har mye volvo motorer. Også motorer som knapt har gått noe. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 har dc utgaven fra ancas selv med b21 eller aq140 som den heter, kjempe båt for småpenger, gratulerer Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 gratulerer Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 kom disse båtene noengang med targabøyle? ser ut som om båten har hvert lakket om en gang også, så en eller annen vinter må man vel få pusset den ned (hva er greiest?). Var også mye sica rundt omkring, jeg er ikke kjempefan av sånt lappverk av rep. så vindskjerm og vinduer må også ut, men i år skal den bare brukes Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 da har jeg kjøpt meg en scand 24 den hadde gåen motor så den må jeg få byttet, så om noen sitter på en volvo b21 så er jeg interresert i det. helst i nærheten av oslo. Den hadde også en targabøyle, men jeg lurer litt på om denne er montert i senere tid. Gratulerer Targabøyle har jeg aldri sett på disse båtene.. Legger du ut noen bilder? Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 har ingen bilder foreløpig, men skal ordne det når båten er hentet, noen som vet om noen bra sider å hente info om disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 er det noen som vet hvor jeg kan få tak informasjon om disse båtene? har lett litt på internett, men har ikke funnet så mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Hei Har selv en scand 24 hc. skal denne være utstyrt med merkeplate? hvor skal denne eventuelt være plassert? Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 eg har en kopi av originalbrosjyrene fra scand både på hc og cc modellen. brøvde å legge disse inn på denne siden, men fikk det ikke til. kan få de på e-post om du vil Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 ta kontakt med scand fabrikken så kan d hjelpe deg med kopi av salgsbrosjyrene Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 ta kontakt med scand fabrikken så kan d hjelpe deg med kopi av salgsbrosjyrene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.