Jump to content

kjøpe ny båt scand 24?

edward

Recommended Posts

Du vet vel at du får de i 2 forskjellige utgaver?

Denne modellen har som regel dassen i front, ellers har jeg sett noen med et eget lite toalett rom...

90_1733948659.jpg

Denne modellen har fast toalett rom

19_-1927685792.jpg

(Bildene er hentet fra salgsannonser fra Finn)

I de båtene er det mange forskjellige motoralternativer å finne....

Ville personlig styrt unna de med liten motor (f.eks AQ130)

Tørst og skal de i plan må motoren kjøres ganske så hardt...

Redigert av VO`n (see edit history)

Formene til disse båtene overtok scand etter selco ancas queen.(tror scand overtok rundt 1978 ellerder omkring) Litt mer å søke på dersom du søker på disse også. Eneste synlige forskjellen er: overgangen (utvendig)over viduene og taket i hytta. Er kantete på scand, avrundet på ancas. (knølete forklart). Måtte være fint å finne en båt med en aqad 40 (165hk diesel) Hadde selv en 1969 mod. ancas queen for en del år siden. Meget fin og solid bygget båt.

Den nederste båten som VO'n viser bilde av her er min gamle båt :-) Solgte den i 2008, og om ny eier ikke har gjort veldig mye galt, må dette være Norges mest velholdte Scand 24. Annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21955019

Denne har en VP aq 140 hk, noe jeg mener er nok. Den trenger ikke mye gasspådrag for å gå i plan (grunnet hydrauliske trimplan), og den er absolutt ikke tørst med denne motoriseringen. Tror nok det er tryggere å kjøpe en båt med en slik motor i forhold til en gammel dieselmotor eller V8 motor. Dele tilgangen er fortsatt bra. Les forøvrig mine erfaringer med denne båten i erfaringsdatabasen.

Hvis ikke du er mekaniker ville jeg nok styrt unna en gammel dieselmotor i denne båten. Det du også skal tenke på er at en gammel dieselmotor på +/- 100 hk er mye tyngre enn en tilsvarende bensinmotor.

Min gamle båt (som ligger til salgs nå, se tidligere innlegg), med vp aq 140 brukte ca 20 liter pr time når jeg lå i 15-16 knop, med lett lastet båt. Dvs rett i overkant av literen pr nautiske mil, noe som ikke er veldig galt for en båt av denne størrelsen.

Når jeg kjøpte denne båten så jeg på Draco 23, Marex 23 og Scand 26. Kom frem til at jeg fikk mest for pengene med Scand 24.

Det er ingen muligheter for å henge bløtt dykkerutstyr i toalettrommet, da det ikke er drenert. Men du har flere muligheter.. Det er store lagringsrom under dørken på uteplassen, som er drenerte. Ev kan du utnytte plassen ved siden av motoren til å lage deg lagringsplass for dykkerutstyr.

Skulle jeg kjøpt gammel dieselmotor av denne størrelsen, ville jeg gjort en grundig research først, med noen som virkelig kan dette. De er som regel ettermonterte i tillegg. Så mye rart når jeg så på båt for 3-4 år siden..

Drivstoff besparelsen er ikke så stor, om du begynner å regne på hvor mye (lite!) du faktisk kjører med båten.

da har jeg kjøpt meg en scand 24 den hadde gåen motor så den må jeg få byttet, så om noen sitter på en volvo b21 så er jeg interresert i det. helst i nærheten av oslo. Den hadde også en targabøyle, men jeg lurer litt på om denne er montert i senere tid. Båten trenger nok litt tid og kjærlighet, men i år vil jeg bare få i en ny motor å få den på vannet.

kom disse båtene noengang med targabøyle? ser ut som om båten har hvert lakket om en gang også, så en eller annen vinter må man vel få pusset den ned (hva er greiest?). Var også mye sica rundt omkring, jeg er ikke kjempefan av sånt lappverk av rep. så vindskjerm og vinduer må også ut, men i år skal den bare brukes

da har jeg kjøpt meg en scand 24 den hadde gåen motor så den må jeg få byttet, så om noen sitter på en volvo b21 så er jeg interresert i det. helst i nærheten av oslo. Den hadde også en targabøyle, men jeg lurer litt på om denne er montert i senere tid.

Gratulerer

Targabøyle har jeg aldri sett på disse båtene..

Legger du ut noen bilder?

• 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...