Jump to content

Lufting av dieselpumpe VP md21a?


ChrPus

Recommended Posts

Dette kan jeg :-) Du må løsne lufteskruen i toppen på dieselfilteret. Pump som f... til det er fullt. Så stenger du og løsner 3 skruer på pumpa. Du finner tegninger under dokumentarkivet her. Tok litt tid før jeg fikk fram diesel nå i vårest også. Jeg og har vært av med toppen og bytta pakning :yesnod:

 

PS. Når dieselen når pumpa, så kjører du den på starteren. Er lurt å løsne litt på det ene dyserøret. Da ser du om dieselen er der den skal være :yesnod:

Link to post

Tipper pakningen på filteret ditt ikke tetter skikkelig da! Har en kollega som opplevde det samme for et par dager siden. Filteret så helt ok ut, men holdt ikke tett. Byttet til nytt en gang til, og alt ble som det skulle være og motoren lot seg lufte...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er det jeg også trur, at det er noe med filteret, får dra å kjøpe et nytt en gang til å satse på bedre lykke, for det kan nesten virke som det er der problemet ligger, den vil starte men den klarer ikke, den bare hoster på en måte.

 

Vi har sjekka dyse røra, og det kommer ikke nok ut der som det skal

Christian P. Rohde

 

Link to post

Jeg ville luftet frem til innsprøytningspumpa først. MD21 har et finurlig retursystem med en kran og noe greier som vel helst skal stå i rikitg posisjon, i alle fall har noen av modellene det. På min er det en banjokobling foran, oppe på pumpa som kan løsnes. Når ren og klar luftfridiesel uten bobler er fremme ved innsprøytningspumpa kan selve pumpa luftes. Dersom det ikke kommer ren og klar diesel uten luftbobler er det typisk en luftlekkasje på sugesiden, eller matepumpa begynner å bli dårlig. En ny matepumpe kan kjøpes i en velassortert bilrekvisitaforretning.

 

Det er ganske riktig tre lufteskruer på pumpa. Disse er det slett ikke vanskelig å ødelegge..., så vær forsiktig når du skrur på de. Når de skal luftes må motoren kjøres på starteren. Jeg tror jeg har pleid å lufte en og en, startet med den laveste, deretter den øverste, deretter den som sitter nærmest dyserøret. Å lufte oppe på dysene har jeg aldri hatt behov for, og det har vel blitt noen gjennomluftinger med årene.

 

Selv har jeg pleid å gi full gass for å få litt mer diesel gjennom systemet når insprøytningspumpa skal luftes. Det er ikke bra å ha full gass når motoren først starter, så vær litt obs på det.

 

Når disse pumpene har luft i seg blir regulatoren litt forvirret og sender MER diesel til dysene dersom pumpa har/får diesel. Den vil derfor ruse seg opp litt før den faller i turtall pga manglende diesel, før den får litt diesel og ruser seg opp igjen osv.

 

GeirKS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...