ChrPus Startet 27.April.2010 Del på Facebook Startet 27.April.2010 Hei, har i vinter overhalt toppen på md21a min, i dag når vi skulle starte den så virker det som ikke det kommer diesel fram til dysene, og når vi pumper så kommer det masse bobler hele tia. Noen som veit om det fins noe lufteskrue på dieselpumpa? Eller om noen andre har vært borti lignende? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
enter4u Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Dette kan jeg :-) Du må løsne lufteskruen i toppen på dieselfilteret. Pump som f... til det er fullt. Så stenger du og løsner 3 skruer på pumpa. Du finner tegninger under dokumentarkivet her. Tok litt tid før jeg fikk fram diesel nå i vårest også. Jeg og har vært av med toppen og bytta pakning PS. Når dieselen når pumpa, så kjører du den på starteren. Er lurt å løsne litt på det ene dyserøret. Da ser du om dieselen er der den skal være Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 Takk, da får jeg prøve det i morra med håp om bedre hell ;) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Nå har jeg prøvd som du sa, enda ingenting som skjer, det kommer masse luft i retur-slangene når jeg pumper, skjønner ikke helt hvor det kan komme fra. noen som har vært borti dette? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
index Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Du må lufte til alt av luftbobler er borte. Får du det ikke til, har du en lekkasje på sugesiden der du suger inn luft. Gå over anlegget en gang til, det må være noe du har oversett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ChrPus Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Så rart, har lxm ikke pella på noe av det bortsett fra å bytte filteret, men kan håndpumpa ha no med det å gjøre tro? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
enter4u Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Det jeg lærte av dette, var at man må være tålmodig. Kommer det diesel ut til dyserørene da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) Tipper pakningen på filteret ditt ikke tetter skikkelig da! Har en kollega som opplevde det samme for et par dager siden. Filteret så helt ok ut, men holdt ikke tett. Byttet til nytt en gang til, og alt ble som det skulle være og motoren lot seg lufte... Redigert 1.Mai.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ChrPus Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Det er det jeg også trur, at det er noe med filteret, får dra å kjøpe et nytt en gang til å satse på bedre lykke, for det kan nesten virke som det er der problemet ligger, den vil starte men den klarer ikke, den bare hoster på en måte. Vi har sjekka dyse røra, og det kommer ikke nok ut der som det skal Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
alma Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hvis det er samme filter på 21A som på 21B er det viktig og bruke originalfilter. Det er hvertfal det jeg kom fram til. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Jeg har vært på Volvo Penta å kjøpt begge filtrene så regner med at det er riktig, men dene gangen her fulgte det med fler pakninger, åsså fikk jeg typen dere nede til å skrive ut oppsettet så jeg har tegninga på hele dritten ;) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
GeirKS Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Jeg ville luftet frem til innsprøytningspumpa først. MD21 har et finurlig retursystem med en kran og noe greier som vel helst skal stå i rikitg posisjon, i alle fall har noen av modellene det. På min er det en banjokobling foran, oppe på pumpa som kan løsnes. Når ren og klar luftfridiesel uten bobler er fremme ved innsprøytningspumpa kan selve pumpa luftes. Dersom det ikke kommer ren og klar diesel uten luftbobler er det typisk en luftlekkasje på sugesiden, eller matepumpa begynner å bli dårlig. En ny matepumpe kan kjøpes i en velassortert bilrekvisitaforretning. Det er ganske riktig tre lufteskruer på pumpa. Disse er det slett ikke vanskelig å ødelegge..., så vær forsiktig når du skrur på de. Når de skal luftes må motoren kjøres på starteren. Jeg tror jeg har pleid å lufte en og en, startet med den laveste, deretter den øverste, deretter den som sitter nærmest dyserøret. Å lufte oppe på dysene har jeg aldri hatt behov for, og det har vel blitt noen gjennomluftinger med årene. Selv har jeg pleid å gi full gass for å få litt mer diesel gjennom systemet når insprøytningspumpa skal luftes. Det er ikke bra å ha full gass når motoren først starter, så vær litt obs på det. Når disse pumpene har luft i seg blir regulatoren litt forvirret og sender MER diesel til dysene dersom pumpa har/får diesel. Den vil derfor ruse seg opp litt før den faller i turtall pga manglende diesel, før den får litt diesel og ruser seg opp igjen osv. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.