Gerhard Startet 27.April.2010 Del på Facebook Startet 27.April.2010 Når båten går fremover skyver propellen på akselen, akselen skyver på motoren og motoren står på (myke?) motorlabber. Ettersom motorlabbene gir litt etter vil hele akselen skyves litt innover. Hvor mye ? Båt: Inter 9300 Motor: Steyr 256 / 250 Hk Jeg har en klaring på 8-9 mm. Er ikke det litt lite eller kan jeg ha så stor sink ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Jeg tror ikke det burde være noe problem. Jeg har mindre klaring og det skaper ikke problem for meg. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
olpi Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Det spørs hvor myke motorlabber du har. Sinken vil nok ikke komme i kontakt med stevnlager, men den er uansett for nærme og vil kunne hindre vanngjennomstrømningen i cutlesslageret. Velg en annen type akslesink istedet for "egg". Det finnes jo. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 (redigert) Hvor mye klaring bør det være? Redigert 27.April.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
olpi Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Har vel ikke noe fasit, men et par cm (en tomme) synes jeg det helst bør være. Det bør ikke umiddelbart bli problemer å ha den nærmere, men sørger man for god gjennomstrøming i cutlesslager så blir det ikke varmegang og slitasjen blir mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 kutt av det i bakkant og skyv det bakover, så slipper du kjøpe nytt. Og de andre er veldig firkantede...eg tenker vannstrømm blir slått hardere utover vs egget....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Hei, Sleipner spesifiserer 0,5-1 gang akseldiameter: http://www.sleipner.no/no/design/Manualer/....ANLEGG%202.doc Riktignok på at litt annet anlegg enn det du har. Redigert 28.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Sinken vil nok ikke komme i kontakt med stevnlager, men den er uansett for nærme og vil kunne hindre vanngjennomstrømningen i cutlesslageret. mitt stevnlager har ikke gjennomstrømning.. dvs , det er ingen inngang i fremre del, som vannet kan komme inn. er det helt uvanlig? og er dte fordi noen har støpt igjen hullet? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Det høres ganske uvanlig ut ja! Sjekk om noen har vært overivrige med sparkelen. Eneste grunn jeg kan se til å ikke ha hull til vann på utsiden, er om du har tilførsel av sjøvann fra innsiden, f.eks fra sjøvannspumpen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gerhard Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Sleipner spesifiserer 0,5-1 gang akseldiameter: http://www.sleipner.no/no/design/Manualer/....ANLEGG%202.docRiktignok på at litt annet anlegg enn det du har. Jeg har 40mm aksel, det betyr 2 - 4 cm klaring, og jeg har 0.8 med denne sinken montert. Men, som du skriver, denne regelen er fra et helt annen motor. I høst var sinken helt borte når jeg tok opp båten. Da tror jeg hadde en "høy og kort" en. Jeg ville derfor prøve litt mer i år. Det var kanskje en god ide å sage litt i den. Sink er vel ikke så hardt å sage i ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Det høres ganske uvanlig ut ja! Sjekk om noen har vært overivrige med sparkelen. Eneste grunn jeg kan se til å ikke ha hull til vann på utsiden, er om du har tilførsel av sjøvann fra innsiden, f.eks fra sjøvannspumpen. Hva skjedde her??? Dette innlegget ble skrevet i en annen tråd for flere dager siden??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 hva tenker du på? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Innlegg nummer ni over, kom seilende inn fra en annen tråd men med ny dato... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Hei Dette er en type Zink jeg aldri har turt å bruke. Når Zinken tæres opp er jeg redd for at den kan løsne på akselen å gjøre stor skade. Er det noen som har opplevd at denne zinken har løsnet å falt av? Har skadde sjedd? Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Ja, da jeg prøvde akselsink varte det bare etpar uker før jeg måtte etterstramme boltene den var festet med. 1 mnd senere var den borte! Fant heldigvis ikke noen skade. Nå bruker jeg bare propellmuttersink. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Er det noen som har opplevd at denne zinken har løsnet å falt av?Har skadde sjedd? Ja, den faller ofte av. Den forsvinner ca halvparten av sesongene. Merker det aldri og ser ikke skade etter den. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 jeg har to slike på hver aksling, men har aldri hatt problem med at de har løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Cutlesslager uten vanngjemmonstrømning er nytt ja, det finnes ikke såvidt meg bekjent. Om anlegget er levert av Sleipner Motor eller andre spiller liten rolle mht klaring ut fra lageret. Vannet skal komme inn på sidene av stevnlageret, normalt ett hull på hver side. Som Index skriver hender det ofte at ukyndige maler hullene igjen, eller at de gror igjen. De bør renses for rur og holdes åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Har også slik på min 45mm akslinger. De tæres, men har aldri mistet noen. De løser seg opp hvis de tæres helt bort Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
hifo Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Innlegg nummer ni over, kom seilende inn fra en annen tråd men med ny dato... er ikke det et svar til mitt spørsmål i innlegg nr 8 da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Worry II Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Jeg ville nok heller ha valgt zink på enden av propellakslingen ! Slike: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Når båten går fremover skyver propellen på akselen, akselen skyver på motoren og motoren står på (myke?) motorlabber. Ettersom motorlabbene gir litt etter vil hele akselen skyves litt innover. Hvor mye ? bare en liten ide' monter en liten trekloss 4-5cm fremfor en av motorlabberne, i skroget... på treklossen monterer du ett skyvelære dra ut det så att det går mot motorfeste....og les av sen ut o kjør utav bare helve__ , les av..........svaret blir med hundredels-mm nogrannhet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
arnearmoa Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Tåkelurt Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Bortsett fra at man må sette ut båten først da...... Men jeg kan nevne et tips jeg fikk angående sånn aksel-anode. Når du har trekt til skruene, bør du gi den et slag med en hammer, og så trekke til mer. Gjenta en gang til, så er sannsynligheten mindre for at den ramler av. Det sa iallfall en kar til meg ifjor, men han var svensk, da...... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Sånn ble det i år: 165.- pr stykk hos den lokale båtbutikken. 82.- hos Maritim. Det er jo lett å ta med noe når man sykler forbi, men jeg bør nok dra oftere til Maritim (evt. planlegge bedre) Nå har vi jo fått Maritim i Tønsberg. Ja, den faller ofte av. Den forsvinner ca halvparten av sesongene. Merker det aldri og ser ikke skade etter den.Det var to små merker i bunnstoffet i år. Det var nok noe som ble sparket ut av propellen. Det kan ha vært sinken. monterer du ett skyvelære....sen ut o kjør utav bare helve__ Jeg har lyst til å prøve det. Kanskje det blir tid til det i sommer. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.