Jump to content

Hvor mye skyves akselen inn under fart ?

Gerhard

Recommended Posts

Når båten går fremover skyver propellen på akselen, akselen skyver på motoren og motoren står på (myke?) motorlabber. Ettersom motorlabbene gir litt etter vil hele akselen skyves litt innover. Hvor mye ?

p4270023.jpg

Båt: Inter 9300

Motor: Steyr 256 / 250 Hk

Jeg har en klaring på 8-9 mm. Er ikke det litt lite eller kan jeg ha så stor sink ?

Gerhard

Sinken vil nok ikke komme i kontakt med stevnlager, men den er uansett for nærme og vil kunne hindre vanngjennomstrømningen i cutlesslageret.

mitt stevnlager har ikke gjennomstrømning.. dvs , det er ingen inngang i fremre del, som vannet kan komme inn. er det helt uvanlig? og er dte fordi noen har støpt igjen hullet?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det høres ganske uvanlig ut ja! Sjekk om noen har vært overivrige med sparkelen. Eneste grunn jeg kan se til å ikke ha hull til vann på utsiden, er om du har tilførsel av sjøvann fra innsiden, f.eks fra sjøvannspumpen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Sleipner spesifiserer 0,5-1 gang akseldiameter: http://www.sleipner.no/no/design/Manualer/....ANLEGG%202.doc

Riktignok på at litt annet anlegg enn det du har.

Jeg har 40mm aksel, det betyr 2 - 4 cm klaring, og jeg har 0.8 med denne sinken montert. Men, som du skriver, denne regelen er fra et helt annen motor.

I høst var sinken helt borte når jeg tok opp båten. Da tror jeg hadde en "høy og kort" en. Jeg ville derfor prøve litt mer i år. Det var kanskje en god ide å sage litt i den. Sink er vel ikke så hardt å sage i ?

Gerhard

Det høres ganske uvanlig ut ja! Sjekk om noen har vært overivrige med sparkelen. Eneste grunn jeg kan se til å ikke ha hull til vann på utsiden, er om du har tilførsel av sjøvann fra innsiden, f.eks fra sjøvannspumpen.

Hva skjedde her??? Dette innlegget ble skrevet i en annen tråd for flere dager siden???

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Cutlesslager uten vanngjemmonstrømning er nytt ja, det finnes ikke såvidt meg bekjent. Om anlegget er levert av Sleipner Motor eller andre spiller liten rolle mht klaring ut fra lageret.

Vannet skal komme inn på sidene av stevnlageret, normalt ett hull på hver side. Som Index skriver hender det ofte at ukyndige maler hullene igjen, eller at de gror igjen. De bør renses for rur og holdes åpne.

Når båten går fremover skyver propellen på akselen, akselen skyver på motoren og motoren står på (myke?) motorlabber. Ettersom motorlabbene gir litt etter vil hele akselen skyves litt innover. Hvor mye ?

bare en liten ide' :lol:

monter en liten trekloss 4-5cm fremfor en av motorlabberne, i skroget... på treklossen monterer du ett skyvelære dra ut det så att det går mot motorfeste....og les av

sen ut o kjør utav bare helve__ , les av..........svaret blir med hundredels-mm nogrannhet :lol:

S/Y Gunga Din

Bortsett fra at man må sette ut båten først da......

Men jeg kan nevne et tips jeg fikk angående sånn aksel-anode. Når du har trekt til skruene, bør du gi den et slag med en hammer, og så trekke til mer. Gjenta en gang til, så er sannsynligheten mindre for at den ramler av.

Det sa iallfall en kar til meg ifjor, men han var svensk, da...... :flag_sw:

• 2 uker senere...

Sånn ble det i år:

p5090007.jpg

165.- pr stykk hos den lokale båtbutikken. 82.- hos Maritim. Det er jo lett å ta med noe når man sykler forbi, men jeg bør nok dra oftere til Maritim (evt. planlegge bedre) Nå har vi jo fått Maritim i Tønsberg.

Ja, den faller ofte av. Den forsvinner ca halvparten av sesongene. Merker det aldri og ser ikke skade etter den.

Det var to små merker i bunnstoffet i år. Det var nok noe som ble sparket ut av propellen. Det kan ha vært sinken.

monterer du ett skyvelære....sen ut o kjør utav bare helve__

Jeg har lyst til å prøve det. Kanskje det blir tid til det i sommer.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...