Jump to content

Norsk Datum

Tom J.

Recommended Posts

Hei !

På et sjøkart (for Bodø - Kjerringøy) jeg har står det Norsk Datum.

På GPS'en har jeg ikke dette, men mulig til å definere et eget bruker datum i forhold til WGS84.

Er det noen som vet hvor mange grader som skal legges til og trekkes fra ?

Hadde regnet med at dette stod på kartet, men kartet er fra 1985.

Har også sett at Norsk Datum står på nyere sjøkart (for det samme området).

Jeg ville uansett kjøpt et nytt kart, og ikke satset på et 20 år gammelt kart. Mange opplysninger kan ha kommet til, selv om det ikke nødvendigvis baserer seg på nye oppmålinger (jeg vet ikke hvor langt Sjøkartverket har kommet med dette).

Som Krapyl sier så skal det stå i kartet (i hvert fall i nyere kart) hvor mye du må korrigere i forhold til WGS 84.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Gamle kart er gøy...  Når jeg seiler kan jeg se utviklingen .... Naturen er imidlertid uendret.  (Nesten alltid.)

Det var det da! Inntil siste revisjon av kartene på sørlandskysten hvor alt ble lagt ut i WGS 84, prakket Kartverket på oss båtsportkart for Kragerøskjærgården hvor oppmålingene lagt til grunn var fra slutten av 1800 tallet.

Kanskje hadde Colombus bedre kart! I alle fall forekom det avvik mellom kart og terreng på rundt 900 meter.

En nevø av meg var navigatør på en av marinens MTB'er for rundt 10 år siden. Han var med langs hele norskekysten. Han fortalte at det forekom avvik mellom GPS og kart (indirekte kart - terrreng) på 1500 meter noen steder! :cryin:

PS: Håper du ikke har fått merke utviklingen "nedentil"! :eek:

Jeg gikk i mange år jevnlig gjennom et trangt sund, hvor kartet hadde avmerket en grunne på 3,6 meter like ved innseilingen. Selvfølgelig var jeg ekstra oppmerksom ved hver passasje siden båtene jeg førte stakk hhv 3,5 og 4,0 meter  -  men jeg stolte også på at om jeg skulle komme litt for nær, så burde den ekstra sikkerhetsmarginen holde.

Da vi fikk helt nytt og nyoppmålt kart var grunnen korrigert til 1,2 meter!

Konklusjon: det er ikke bare naturen som av og til forandrer seg   -   kartverkets oppfatning og gjengivelse av naturen kan forandre seg minst like meget!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...