Jump to content

Problem med å øke turtall - noen forslag til løsning?

Einar K

Recommended Posts

Jeg har faktisk nesten samme problem med to ulike motorer. En Yamaha diesel motor (240 hk) og en Yamaha 50 HK outboard.

Yamaha diesel motor:

Problemet er at det av og til er vanskelig å få turtall på motoren. Den går opp i turtall, men daler så pga noe som virker er for lite tilgang på drivstoff. Dersom jeg kjører et noen minutter på lavt turtall går det som regel bra og motoren fungerer uten problemer i alle turtall. Dette problemet kommer og går... jeg har byttet dieselfiltre og sjekket om det er vann i disse, men uten endring :sad:

Noen som kan tenke seg årsaken og har forslag på løsning?

Yamaha 50 HK outboard

Her er det alltid er vanskelig å få turtall på motoeren. Den går opp i turtall, men daler så pga noe som virker er for lite tilgang på drivstoff. Dersom jeg kjører et noen minutter på middels turtall går det som regel bra og motoren fungerer uten problemer i alle turtall. Men neste tur er det på den igjen...

Noen som kan tenke seg årsaken og har forslag på løsning?

Takker og bukker for gode løsninger :smiley:

Einar

Er dette en totakter?

Problemet ligner det jeg hadde på min gamle 3-sylindrede totakter fra ca 1985, som har autolube, dvs. at den tilsetter olje i bensinen etter hvert, fra en innebygget oljetank. -Min feil var at jeg hadde en tank med ferdig oljeblandet bensin og da ble det dobbelt opp. Dette ga problemer med turtallet i perioder slik som du beskriver.

Det endte med å bli tauet hjem igjen...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Sjekk matepumpa på Yanmar diesel. Den har to enveis ventiler. Om disse svikter vil den ha problemer med å levere nok diesel. En lett måte å sjekke om ventilene holder tett er å fjerne lufteskruen på filteret og pump opp diesel til at det står øverst i hullet. Sjekk deretter om det siger tilbake. Om det gjør det er det ventilene i matepumpa som svikter. Det kan bla. skyldes at det har lagt seg noe i ventilen som hindrer de å lukke helt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...