Einar K Startet 27.April.2010 Del på Facebook Startet 27.April.2010 Jeg har faktisk nesten samme problem med to ulike motorer. En Yamaha diesel motor (240 hk) og en Yamaha 50 HK outboard. Yamaha diesel motor: Problemet er at det av og til er vanskelig å få turtall på motoren. Den går opp i turtall, men daler så pga noe som virker er for lite tilgang på drivstoff. Dersom jeg kjører et noen minutter på lavt turtall går det som regel bra og motoren fungerer uten problemer i alle turtall. Dette problemet kommer og går... jeg har byttet dieselfiltre og sjekket om det er vann i disse, men uten endring Noen som kan tenke seg årsaken og har forslag på løsning? Yamaha 50 HK outboard Her er det alltid er vanskelig å få turtall på motoeren. Den går opp i turtall, men daler så pga noe som virker er for lite tilgang på drivstoff. Dersom jeg kjører et noen minutter på middels turtall går det som regel bra og motoren fungerer uten problemer i alle turtall. Men neste tur er det på den igjen... Noen som kan tenke seg årsaken og har forslag på løsning? Takker og bukker for gode løsninger Einar Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Yamaha diesel???? ikke Yanmar? Sikkert luft i systemet ditt siden den ikke er turtallsvillig Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
WingCommander Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Kan også være at tilføselen på luft er for liten til motoren. Opplevde det selv i dag. Skiftet slangen mellom luftfilter og forgasser. Ble en ny motor da. Kan være verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Er dette en totakter? Problemet ligner det jeg hadde på min gamle 3-sylindrede totakter fra ca 1985, som har autolube, dvs. at den tilsetter olje i bensinen etter hvert, fra en innebygget oljetank. -Min feil var at jeg hadde en tank med ferdig oljeblandet bensin og da ble det dobbelt opp. Dette ga problemer med turtallet i perioder slik som du beskriver. Det endte med å bli tauet hjem igjen... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
arkmarin Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Sjekk matepumpa på Yanmar diesel. Den har to enveis ventiler. Om disse svikter vil den ha problemer med å levere nok diesel. En lett måte å sjekke om ventilene holder tett er å fjerne lufteskruen på filteret og pump opp diesel til at det står øverst i hullet. Sjekk deretter om det siger tilbake. Om det gjør det er det ventilene i matepumpa som svikter. Det kan bla. skyldes at det har lagt seg noe i ventilen som hindrer de å lukke helt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Einar K Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Takk for gode forslag! Jeg skal sjekke ut dette! Einar PS - Litt presisering: Dieselmotoren er faktisk en Yamaha ME420STI ca 240 hk fra 1994 Utenbordsmotoren er en 50 HK Yamaha tresylindret totaker med autolube (tilsetter olje etter behov) fra 1993 Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Oiiiii, det visste jeg ikke. Sjekk at matepumpa gir NOK og ikke bare gir. Luft godt også Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
GunR Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 http://www.yamaha-motor.co.uk/products/marine/hydra_drives/ Yamaha diesel, for de som lurer. Påhengeren: har du fått sjekket alt det vanlige, som plugger, om forgassere er rene, om det er krøll på en bensinslange? Prøvd å kjøre gjennom noe forgasserrens? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.