Jump to content

VP KAD 300 gir seg på 2800omdr., får ikke båten i plan.


slettajr

Recommended Posts

Hei

Jeg sliter med turtallet på min VP KAD 300 motor. Den går opp til 2800, så stopper den opp. Jeg trenger 3100 (max 3800) for å komme opp i plan , men som sagt så stopper det opp. Kjører jeg med nesten tom tank med fuel så kan det være (på en medvindsdag) at den kommer, men stopper som oftest på 3300. sliter også med høy temperatur. Noen som ser en sammenheng her ?? takker for alle svar. Legger til at de 2 første årene så hadde jeg ikke problemer med noen av delene. 29 kn ved 3800 omdr.

Link to post
Share on other sites

det er jo to problemer her.

1. turtall

2. temperatur

 

det rimer ikke i mine ører at lavt turtall leder til høy temperatur - med mindre det feks er dårlig olje i motoren. Temp problemer kommer som regel av manglende kjøling. Sjekk sjøvannsfilter, kjølevæaskenivå og impellerførst. Om alt det er OK ville jeg sjekket varmeveksleren og kanskje tatt en systemrens på den. Om den også er OK kan du sjekke sjøvannsinntaksslangen på drevet. På VP drev kan den kollapse når båten er i fart - umulig å oppdage ved inspeksjon - men det kan være en løsning om alt annet er sjekket.

 

turtallet høres rart ut - men det bør kunne leses ut feilmeldinger hos VP om turbotrykket er feil.

Link to post
Share on other sites

Har båten lagt ute i vinter og blitt veldig grodd? ...siden du også sliter med temperaturen er det jo mulig at vann inntaket på drevet har grodd igjen? Hvis det er tilfellet så er gjerne resten av båten så grodd at det kan forklare problem med plan og turtall!

 

MVH

Sydnes

Link to post
Share on other sites

Turbotrykket er borte/lavt, det pøses på med diesel for å kompensere. Dette brenner ikke ordentlig opp=for høy temperatur.

Usikkerheten her er om elektronikken burde stoppet det. jeg hadde en Mercruiser 7,3 med samme spymptomer. Ny turbo=fin temp og mer fart

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

en annen ting som kan sjekkes er om turbo blad satt seg i eksos avleringer, hender ofte når de står lenge eller over vinter det, og treng en fastnøkkel til og dreie turbo manuelt fra insugsiden ,dra forsiktig rundt til den går lett , etterpå kjør og få turtall slik at du ser det virke, sikkert mange rundt omkring som har dette problem med maskin som stått lenge.. og bruker masse penger på bytte turbo ,osv..

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en KAD 300, og hadde nesten samme type problem. Min (en Sea Ray 315, vekt ca 4 tonn uten last, 4,5-5 med last og fulle tanker) gikk i plan, men problemet var at det gikk så langsom. Den gikk fort opp til ca 2500 rpm, men fra der og opp til 3000 og plan kunne det gå evigheter. Og hvis jeg hadde ekstra last bak (f.eks. lettbåt), kunne jeg se langt etter planingen.

 

Problemet var groing. Både på propell og båt. Min båt lå akkurat i grenseland mellom C4 og C3 propell. Jeg har C4 og da har rett og slett KAD'en for lite moment (nm) til å dra min båt "over kneika" når den er helt nedgrodd.

 

Så gjør først båten ren. Se også til at drevet (tilt) er helt nede når du går i plan, og helst flapsene korrekt. Hvis dette fortsatt feiler kan du begynne med mer avansert (og dyrere) feilsøking som å sjekke turbotrykk, dieselfilter, luftfilter, etc. (Diesel og luftfilter skal jo byttes hvert år, men skal ikke få så store utslag normalt).

 

Lykke til

/Øystein

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,og takk for svarene. Båten har vært oppe og er rengjort og spylt etter alle kunstens regler. Turbotrykket er målt også manuelt med manometer og viser det samme som EDC displayet viser.... Tror nok det blir å gjøre et forsøk med varmeveksleren,eller så kan det også være S-slangen på drevet som kollapser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...