Jump to content

Hvilken primer er best på syrefast stål i marint miljø?

Farco

Recommended Posts

Jeg her et syrefast ror som verkstedet prøvde å behandle med Epoxy.

De fortalte at fremgangsmåten var:

Slipe over med litt grovt papir, vaske med rødsprit, 2 lag med Epoxy grunning.... dette skulle være bra..

(i mitt tillefelle flasser det uansett siden det er sveiset fast i stålskroget og med en messingpropell foran har jeg "litt" mer en ønskelige galvaniske strømninger... :headbang:... men det blir byttet ut til uka :smiley: )

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg her et syrefast ror som verkstedet prøvde å behandle med Epoxy.

i mitt tillefelle flasser det uansett siden det er sveiset fast i stålskroget

Stilig! Da henger vel rattet hjemme på veggen, da? Velsignet være baugpropell. :lol:

Nei, spøk til side; mener du det flasser p.g.a. overflatetæring grunnet tilstedeværelse av andre metaller? Det burde vel gå mer utover andre metaller. Eller misforsto jeg deg?

Jeg trodde kanskje det fantes en eller form for spesiell ets-primer eller noe sånt som hefter på syrefast. Kan hende det er greit med mattsliping, avfetting og epoxyprimer.

Hei.

I år har jeg stoffet bronsepropellen med Hard Racing, og da tenkte jeg først å bruke etch primer og så epoxy før stoffingen. Men butikken hadde ikke etch primer, så jeg ble anbefalt å ha epoxy'n rett på propellen. Men da måtte jeg bruke rett epoxy-primer, ikke standard for glassfiber. Jeg ble da anbefalt en 2-komponent bindeprimer 017 Epoxy Bindeprimer fra Seajet beregnet på metall. Seajet har også en annen bindeprimer for metall, Seajet Epoxy Bindeprimer for propell. Se Seajet for mer info.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

vaske med rødsprit, 2 lag med Epoxy grunning.... dette skulle være bra..

Rødsprit legger igjen et belegg, aceton eller teknisk sprit vil duge..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Stilig! Da henger vel rattet hjemme på veggen, da? Velsignet være baugpropell. :lol:

hehehe.. neida har 2 motorer kan du skjønne :crazy:

Nei, spøk til side; mener du det flasser p.g.a. overflatetæring grunnet tilstedeværelse av andre metaller? Det burde vel gå mer utover andre metaller. Eller misforsto jeg deg?

Du forsto meg nok riktig slik jeg har forstått dette...

Det er 2 ror på båten, det ene ble byttet ut etter en grunnstøtting og det ble laget i syrefast istedenfor stål som originalt.. på denne siden av båten slipper grunning på områdene rundet ror/propell på bare noen uker samt et denne propellen har blitt skadet.. der hvor det er originalt, er like fint etter 30 år...

Så det er nok litt ionevandring (eller noe ute går som et resultat av denne materialmiksen...

Det at rødsprit legger igjen film, var jeg ikke klar over, trodde dette var gjengs å bruke før lakkering osv... Takk for tipset

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Mattslip og vask med saltsyre! (Og skyll med vann)

Også kan du prime. :smiley:

Hva er syrevaskingen godt for etter at du har slipet?

Det aner meg at rustfritt, syrefast ikke er like vrient som aluminium.

Jeg har ikke mye erfaring på området, men jeg har to episoder fra tidligere båter jeg har hatt. Det var åpne rib-er hvor jeg hadde laget bensintank midt i båten som styrekonsollen stod på.

På den første båten ble det bra. Da mattet jeg tanken med lamellskive og primet med to-komponent grunning (husker ikke merke). Deretter sprøytet jeg to lag med bengalakk. Dette holdt så lenge jeg hadde båten.

På den andre båten ble det ikke bra. Da mattet jeg tanken på samme måte, men grunnet med arcanol. Jeg ressonerte meg fram til at så lenge jeg mattet overflaten godt og fjernet oksidhinna på stålet ville det bite bra. Deretter malte jeg med to strøk. Det tok ikke lang tid før det begynte å slippe, og etter en sesong hadde det meste flasset av. Jeg endte med å slipe vekk resten av malingen og bare ha den matt grå.

Jeg er litt interessert i hva du kommer fram til fordi jeg har laget et baugspyd der jeg skal lime iroko på ei rustfri plate. Vil nødig at det skal ramle av før sankthans... Jeg forsøkte meg med et tilsvarende spørsmål i min tråd om bauspyd https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61528 , men jeg fikk ikke de helt faglige utdypende svarene jeg kanskje hadde håpet på. Kanskje forventningene var litt høye etter å ha lest noen diskusjoner om elektriske temaer :discuss:

Jeg har selv bakgrunn fra overflatebehandling (industrilakkering). Da var vi sjelden eller aldri borti rustfritt stål. Dessuten har jeg erfaring for at de beste produktene ofte forsvinner. (Kan ha noe noe å gjøre med økt kunnskap om HMS.)

Et eksempel er en fantastisk 2-komponent serie som het Duran Auto, eller noe sånt. Grunningen satt "på alt". En av våre ansatte lakkerte en servant og et toalett (porselen) med denne primeren, og lakkerte det sort blank ("drit"stilig, forresten). Siste jeg ble oppdatert, fikk jeg vite at det var i bruk og like strøkent etter 20 år. For alt jeg vet, er det kanskje i bruk enda (27 år). Hadde den grunningen eksistert idag, hadde jeg ikke opprettet denne tråden.

Jeg kontaktet i dag en av kjemikerne hos vår "hoffleverandør" den gang; Scandia Kjemiske (det var også de som importerte Duran Auto). Han er fremdeles i bransjen. Konklusjonen var ganske enkel: mattsliping, avfetting og påføring av vanlig, klar epoxy for laminering.

Da føler jeg meg relativt trygg på dette. Nok en bekreftelse på at det enkle ofte er det beste(?)

Så får vi se. Det endelige svaret håper jeg ikke forligger før om mange, mange år...

Men jeg er fremdeles åpen for forslag, især de som er basert på erfaring. For meg har det ingen hensikt å spørre om råd i en båtutstyrsbutikk hvor de selger tusenvis av andre ting.

• 6 år senere...

Jeg tar opp denne gamle tråden med spørsmål om hvordan jeg bør behandle roret på Saowanee.

Roret er sveiset opp av syrefast rustfritt stål. Før har jeg bare brukt vanlig bunnstoff som på skroget. Det har da endt opp som en hvit klump av rur som både bremser og styrer dårlig. Nå har jeg vasket det rent med saltsyre og er klar for ny og bedre overflatebehandling.

Jeg hadde tenkt meg noe slikt:

- Mattsliping med flappdisk (?)

- Vasking med aceton

- Påføring av etsprimer (?). Hvor får jeg eventuelt kjøpt det?

- To lag epoxyprimer (?). Eventuelt hvilken type?

- To lag (minst) med Jotun Subprime bunnstoff som for skroget.

Har beisepasta for rustfritt. Kan det ha noen hensikt å bruke det i stedet for etsprimer og vaske godt før jeg går videre? Eller kan jeg bare droppe beising og etsprimeren etter å ha mattslipt?

Jeg tar gjerne imot kommentarer og råd. Båten skal ut til Påske.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vi laget en del tanker for ARAMCO en gang i verden. Spec'en var sandblåsing til SA 2,5 priming og 2-komp maling. Jeg vil anta at om du vasker først med aceton, riper overflaten (fjerne oksidskiktet) og gir første strøket med primer før oksidskiktet rekker å bygge seg opp igjen, vil det kjøre. Personlig har jeg god erfaring med å snakke med teknisk hos Star Maling og Lakk i Drammen. De har noen knallbra amerikanske produkter. Bruk av beisepasta fører ikke fram. Noe av poenget er at hele prosessen frem til første maling må gå fort, i løpet av noen timer.

Hvorfor vi skulle male tanker som skulle stå lang pokkerivold ute i ørkenen der det dugget hvert femte år, skjønte jeg ikke. Men de betalte for det.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takker så mye Hulda. Men hvilken/hva slags primer bør jeg bruke?

Jeg skal en tur på båtmessa i morgen. Finner kanskje noen der som kan gi meg noen råd? Ellers er Star et tips jeg kan forfølge.

Man vil jo gjerne ha et godt resultat når en legger mye arbeid i det.

Roret er sveiset opp av syrefast rustfritt stål. Før har jeg bare brukt vanlig bunnstoff som på skroget. Det har da endt opp som en hvit klump av rur .....

Jeg hadde tenkt meg noe slikt:

- Mattsliping med flappdisk (?)

- Vasking med aceton

- Påføring av etsprimer (?). Hvor får jeg eventuelt kjøpt det?

- To lag epoxyprimer (?). Eventuelt hvilken type?

- To lag (minst) med Jotun Subprime bunnstoff som for skroget.

Har beisepasta for rustfritt. Kan det ha noen hensikt å bruke det i stedet for etsprimer og vaske godt før jeg går videre?

Jeg hadde det samme problemet som deg med det rustfrie under båten, altså ror og flyndre. Jeg skrapte alt rent, deretter slipte jeg grundig (hver krik og krok) med vinkelsiper og flapdisk (grov korning). Deretter malte jeg med to strøk tokomponent epoxyprimer. Tror jeg brukte seajet 117. Bruk i alle fall ikke den fra Biltema, den funker ikke på rustfritt!

Siden har det holdt seg bra. Denne jobben gjorde jeg i 2013. Etter min oppfatning trenger du altså ikke bruke etsprimer, men det er sikkert ingen ulempe det heller. Jeg har også god erfaring med å male rustfritt med bengalack, og etseprimer som grunning. Dette var en bensintank i 304 som jeg hadde i en rib. Ikke et malingsflak løsnet av den! Gjorde samme jobben med neste båt jeg hadde og brukte da arcanol. Det holdt noen måneder, så begynte lakken å løsne i flak.

Poenget er uansett at du avfetter og sliper stålet helt rent slik at du får vekk all oksidhinne. Bruker du beisesyre oppretter du en kunstik tykk oksidhinne, og da er du egentlig like langt. Så vidt jeg har forstått er det oksidhinna som gjør det problematisk å male rustfritt, aluminium og kobberlegeringer.

• 6 år senere...

Løfter dennne gamle tråden igjen.

NilsPils skrev On 20.3.2017 at 16.03:

Da tror jeg det går mot sliping med flapdisk og epoxyprimer. Seajet 117 fra Star Maling og Lakk skulle være lett å skaffe. Men forhører meg litt på båtmessa også.

Hvordan har dette holdt? Flyndra mi (som jeg skrøt av i 2017 etter å ha malt med 117 i 2013) har flasset helt av. Roret derimot, som jeg malte opp enda lenger tilbake, har holdt bra, ingen flassing. 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Løfter dennne gamle tråden igjen.

Hvordan har dette holdt? Flyndra mi (som jeg skrøt av i 2017 etter å ha malt med 117 i 2013) har flasset helt av. Roret derimot, som jeg malte opp enda lenger tilbake, har holdt bra, ingen flassing. 

Det har holdt meget bra. Flasset LITT av langs kanten et par steder. Har reparert det i fjor ved flekking.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...