Jump to content

jeanneau 45.2, det ene rattet knirker. Hvordan demontere det?

Kjellu

Recommended Posts

Hei jeg har en jenneau 45.2 med to ratt. Det ene rattet knirker og må greases opp. Problemet er at jeg ikke får løsnet rattet. For meg virker det ut som at det er en aksling og med en gjenget sylinder utenpå. Det er en (styrings?)hakk i sylinderen. Jeg klarere ikke å dra av sylinderen. Må jeg bruke en ters eller er det en annen måte å løsne dette på?

Kjellu

Du fester den rundt rattet, så tar du en skiftenøkkel og skrur til, så tvinger du den av sylinderen :cheers: Vist du har knaggratt, så har du mest sannsynelig ett messing deksel i front av rattet, den er skrudd fast, og nor du løsner det dekselet kommer du frem til en stor mutter som holder rattet på plass :cheers:

Har noen bilder fra mitt ratt, og hvordan det skal gjøres :cheers:

Her er dekselet i front av rattet:

1zb5gg6.jpg

Nor den er av kommer du frem til skruen, og den skrur du av.

bikrh2.jpg

Så tar du en ters og skrur det av, og får dette resultatet :cheers:

bg4v1v.jpg

:cheers::cheers::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hei jeg har en jenneau 45.2 med to ratt. Det ene rattet knirker og må greases opp. Problemet er at jeg ikke får løsnet rattet. For meg virker det ut som at det er en aksling og med en gjenget sylinder utenpå.

Er du sikker på at du må av med selve rattet? Knirkingen kommer vel fra mekanismen bak rattet. Og den når du vet å enten skru av kompasset på pidestallen foran rattet, eller krype inn fra undersiden. Det gjøres ved å fjerne finerskottet i akterkant av stuerommet i benken på den aktuelle siden. Og så kryper du inn?

Det vil overraske meg om knirkingen kommer fra selve rattet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...