submiss Startet 28.April.2010 Del på Facebook Startet 28.April.2010 "I år dropper Stavanger havn å sette ut gjestebryggene innerst i Vågen. Årsaken er at cruiseskipene kan skape kraftig propellstrøm som fører til at småbåtene kastes på land." Har det skjedd at småbåter er blitt kastet på land? Det er jo noe av det som er det koseligste med Vågen om sommeren, å se alle småbåtene som ligger der. Stavanger stenger havnen for småbåter Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Terje Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Stavanger, må vell være den mest mislykete havnen i Norge, når det gjelder tilbud til fritidsbåter. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
bjorngb Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Uten tvil... vel - det spørs om det kan kalles mislykket. det er vanskelig å mislykkes i noe som det drites i... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Tragisk.. Når det itilleg kommer "terror gjerder" langs heile kaien til disse store båtene, så blir jo hele vågen ødelagt. Men nå er det vel slik at kommunen ser heller å få inn noen ekstra turist kroner i kassen, istede for å ta vare på sine egne innbyggere. Sitér dette innlegget Link to post
T.Vårlid Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Altså... hallo, cruisebåtene ligger nå vitterlig med bauen innover i vågen, ska vel litt til da å få hivd båter på land? og terrorgjerdene de har i stavanger er jo geniale, mobile gjerder som kun er framme ved behov, er vel kun endel av standkaien som det er fast gjerde på? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Gjerdene e mobile ja. Men det hjelper lite når di står der. Stavanger har jo sin sjarm nettop rundt vågen. Og da er det lite spennende og gå 10 meter fra kaikanten og kikke rett inn i en 30 meter høy vegg av et cruise skip... Og viss eg vil ta meg ein tur inn i vågen med båten, så er det da svært få plasser eg kan legge til. Da gjeste havnen med oljemusèet er fylt opp med demo båter fra lokal forhandler, og resten av plassene ligger båter som tilsynelatene har fast plass der?? Men så lenge stavanger kommune får penger i kassen så e jo eg fornøyd...? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Stavanger, må vell være den mest mislykete havnen i Norge, når det gjelder tilbud til fritidsbåter. Uten tvil... vel - det spørs om det kan kalles mislykket. det er vanskelig å mislykkes i noe som det drites i... :yesnod: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hafrsfjord Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Altså... hallo, cruisebåtene ligger nå vitterlig med bauen innover i vågen,............ ............... På dette bildet ser det da vitterlig ut at skipene ligger med propellen rett ved flytebryggene........: http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article5091786.ece Redigert 28.April.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T.Vårlid Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 ok, eg gjer mg... Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Enig at cruisebåtene kan lage KRAFTIGE strøminger og at båter som er dårlig fortøyd kan, om ikke bli hevet på land, så ihvertfall løsne fra kai. Dårlig unnskyldning kaller jeg det. Men her som ellers i verden er det penger, politikere og makt som bestemmer. Byen vil ikke ha oss båtfolk, de vil ha turistene og pengene deres. Den såkalte gjestehavna er som tidligere nevnt utleid til båtforhandlere som skal vise sine flotte seilkatamaraner ol. Skal vedde på at indre vågen blir leid ut til større yachter i år til bedre pris en våre små båter. Dette er populært for de viktige maktmenneskene i byen. De rike blir rikere og vanlige folk i gata blir skviset ut. Sett det i Sirdal? Sett de på sørlandet? Ser det i Stavanger....... Så vi velger og bruke båten, til Mosterøy og hotellet der. God middag der! Skudesnes mye triveligere en Stavanger, liv er det, rolig er det. Egen by strand har di for små ungene!(båt foreningen) Haugesund, er like livlig som Stavanger der en lørdags kveld! Ikke minst ta turen inn i ryfylke. så til rosinen i pølsa, Sandnes der en kan legge båten fra seg på indre kai og gå 10 meter og sitte på uterestaurant! (sandnes har sitt lukt problem i havna men det er til og leve med en helg.) Litt synd for vi har hatt mange kjekke kveldsturer fra Randaberg og inn til vågen i 5knop, tatt en burger og cola utenfor Bruger King, sett på folket og så tøffet rolig hjem sånn litt utpå natta. Men slik er livet. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Jeg som bor i Stavanger ville ikke tatt båten inn til Vågen, men for gjester hadde det vært ok med litt mer plass en de 17 plassene i Børevigå Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Jeg bor i Stavanger og skjemmes over den elendige politikken som blir ført når det gjelder gjestehavn i vågen. Tror ikke politikerne fatter hvor mye småbåtmiljøet i vågen betyr for trivselen til både båteierne og de som liker å oppholde seg i vågenområdet. Byen Stavanger gir faen i sine egne innbyggere, de er stormannsgale. Og ja, hver gang det er store arrangementer er det god plass til demobåtene til Lunde....men ikke til småbåtene...hvordan i h....kan Stavangers båtinnbyggere finne seg i dette? Dessverre må jeg bare oppfordre turister til å dra rett forbi, finner antakeligvis ikke noen fornuftig plass å legge båten i byen om dere ikke ønsker å ta drosje fra båten til sentrum.... Jeg blir mer og mer flau over å bo i denne byen... Redigert 28.April.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Frøken Fryd Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Skam dere politikere, la folket bruke byen slik folk ønsker. Båtliv er kultur det også! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Ser i hvertfall ut som dere har fornuftige torghandlere i Stavanger, i motsetning til Bergen, der de bare krangler om hvordan huset de skal selge den råtne fisken i , skal se ut! Jeg vil jo si at havnen i Bergen er gansk dårlig også, når det gjelder tilrettelegging for båt turister. Tenker da på kapasitiet(spesielt med tilgang på strøm), flytebrygger, fasiliteter på land med dusj/vaskemaskin etc... Synd at ikke lokale politikere skjønner verdien av båtturister Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Dette var triste nyheter. Nå må vi igjen begynne med den evindelige jakten på kaiplass. Langt vekk i stan fra sentrum blir ikke aktuelt så da skipper vi nok over Stavanger som har vært hjembyen vår i flere ti år. Bergen er også et håpløst tilfelle mellom de syv fjell - eller var det 13 fjell. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SRA Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Vågen i Stavanger har aldri vært en god plass for fritidsbåt. Den er forblåst og det er mye støy og fyll langs kaien og de fleste jeg har møtt som liker seg bedre i vågen enn i den nye er ikke tilreisende men fastboende som ønsker å ligge i vågen for å ta en fest og da er vågen perfekt. Det er også kun Siddiser som mener at nye gjestehavnen ligger laaaangt utenfor sentrum, det gjør jo den ikke, den ligger i sentrum. Feriefolket som ikke er boasatt i Stavanger er nok mer førnøyd med å ligge på kaier tilpassa småbåter der det er god ordning på strøm & vann. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Børevigå er jo sentrum det også, men hvordan er det med båsbredden der da. Under 4-5 meter og da kommer en til kort. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Aquadoren Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hvor mange båtplasser er det reelt tilgjengelig i den nye gjestehavnen i Stavanger om sommeren? Det er ikke mange....hver gang jeg har vært innom der har det vært fullt...så hvor skal turistene da legge til? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
SF Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) men hvordan er det med båsbredden der da. Under 4-5 meter og da kommer en til kort. Den er svært varierende for tiden. Kan se ut som privatpersoner har vært å justert på utliggerende (dvs jeg antar det) noen av båsene var under 2m og ubrukelige mens andre var svært så brede. Redigert 29.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jawik Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Stavanger Turistforening bør i hvertfall fjerne betegnelsen "Guest harbour" inne i Vågen på sine fine kart og ikke villede båtfolk. Vågen har jo alltid vært utsatt for vinden, men det var ok for ei natt eller to. Muligheten er jo nå å kontakte havnesjefen og be om kaiplass før anløp. Cruiseskipet S/Y SEBI of Vanylven :lol: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SF Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Det bør fjernes ja, mitt inntrykk er at Havnesjefen i Stavanger har jobbet i lengre tid for å fjerne småbåter fra indre havn. De har år for år gjort det mindre attraktivt og tilgjengelig å ligge innerst i vågen. Det begynte for noen år siden med å stenge vågen under div festivaler og har siden det bare ballet på seg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Aquadoren Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Jeg skrev en mail til journalisten i RA, håper de vil følge opp saken med kommentarer fra politikere o.l. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Eg googla litt fordi eg har i minne at Leirvik hamn på Stord skulle legge ut fleire og betre plasser. Men nå fann eg ikkje noko om det..... Fint om dei går i mot båtkulturslakte- straumen der iallefall Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirT Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Problemene har vært de samme i flere år nå. Her er en tidligere tråd om samme emne. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
SF Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 (redigert) Vi småbåteiere kommer nok i 2. rekke er jeg redd En blir fristet til å stille spørsmålet om det er småbåter i vågen eller cruiseskip helt inne i Stavangers gater som skaper sikkerhetsrisikoen Sikkerhet viktigst«Cruisegeneral» Anders Bang-Andersen har forståelse for at noen savner gjestebryggene i Vågen, men mener sikkerheten må komme først. Redigert 30.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.