Jump to content

Ladelys, kan man bruke LED ?


S/Y Ørnen

Recommended Posts

Du må ha en motstand i parallell med LED'en for å få tilstrekkelig magnetiseringsstrøm til dynamoen. En motstand på 50-100 Ohm burde gjøre susen.

 

Takker for svar, noen forslag til type motstand, jeg skjønner 12 V men hva med watt tallet den skal tåle, går det noen strøm av betydning her?

Det er vel bare spenning til dynamoens feltvikling den skal betjene?

vimpel_signatur.gif

Link to post
Tror det kan gå dårlig med LED strømen i ladelampe er den som magnitiserer dynamen med oppstart.

OT i den tråden, men til info kan nevnes at noen eksterne regulatorer har utgang ladelampe kobles til. Den blir aktivert hvis dynamo går over innstilt temperaturgrense, batterier blir varme eller ladeprosess blir redusert på noen måte. Der kan LED brukes.

Link to post

Det enkle svaret til trådstarter er NEI, en diode kan ikke erstatte lyspæra direkte.

 

Det litt mer kompliserte svaret er JA, selvsagt kan du erstatte er pære med en lysdiode og noen ekstra komponenter slik at det hele ser ut som den lyspæra du skal erstatte.

 

For øvrig var det mye rart å lese på denne tråden... :eek:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Angående ladelampe så er det en 12v 4 w der skal bruges. Hvis modstanden bliver for stor vil man skulle bruge flere omdrejninger for at få generatoren til at begynde at lade.

Noen ganger må man enda høyere i watt-styrke. Mener jeg måtte helt opp i 10W på gamle-snekka med Sabb G. Lite snurr på de motorene :wink:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
noen forslag til type motstand, jeg skjønner 12 V men hva med watt tallet den skal tåle, går det noen strøm av betydning her?

Hvis du f.eks bruker en motstand på 47 Ohm og regner 10V spenningsfall over motstanden, så vil det gå 0.2A, hvilket tilsvarer 2W. Hvis du kjøper deg noen 47 Ohm/2W motstander så kan du bare koble inn flere inntil dynamoen lader. De koster ikke mange kronene.

Link to post

Hvis deltagelsen din i tråden overhodet skal ha noen som helst nytte, hadde det kanskje vært en idé å fortelle hva du synes er rart, og ikke minst -hvorfor.

Når ble det en forutsetning for å delta her at det man skriver "overhodet skal ha noen som helst nytte"? Men ok, siden du mer en antyder, her er et par eksempler:

 

Du må ha en motstand i parallell med LED'en for å få tilstrekkelig magnetiseringsstrøm til dynamoen. En motstand på 50-100 Ohm burde gjøre susen.

En halvsannhet. Uten en seriemotstand med dioden vil dioden avgi grå røyk i det den kobles til.

 

Bare å måle mostanden i pæra det, og sette inn en motstand med samme resistans som i pæra :smiley:

En glødelampe har en helt annen motstand når den er kald enn når den lyser, så denne målingen vil ikke gi noe informasjon som "overhodet har noen som helst nytte".

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Når ble det en forutsetning for å delta her at det man skriver "overhodet skal ha noen som helst nytte"? Men ok, siden du mer en antyder, her er et par eksempler:

 

Jeg mente ikke at det var en forutsetning, og jeg beklager en unødvendig spissformulering fra min side (sjekk klokkeslettet! :giggle: )

 

Forøvrig takker jeg på egne og andres vegne for et meget informativt svar.

Link to post

Og dumme meg spør: Trenger man egentlig en pære for å magnetisere dynamoen. Pæren min tok svigerfar for han trengte den i lommelykta si. Nå er alt koblet direkte med en ledning over tenningslåsen, direkte til dynamoen, og den fyrer som bare av det (Dynamoen mener jeg). Jeg har jo ingen indikasjon på at jeg ikke har ladning. Bortsett fra voltmeteret.

Sagt på en annen måte. Har pæras motstand noe å si for dynamoens prestasjon?

Link to post

Jeg benyttet denne 12V lysdioden fra Biltema i paralell med motstand.

 

Fungerer helt OK

 

Her vist med tennng påslått på begge motorene.

ladelamper.jpg

 

Ladelampens oppgave, når tenning slåes på, er å indikere at dynamoens børster, magnetiserings viklinger i rotor, og regulator er OK.

Når motoren er i drift så vil den lyse hvis magnetiseringsspenningen DX blir lavere enn batterispenningen. Skjer det derimot et brudd i regulatoren, eller børstene mister kontakt med rotor, så vil dette ikke bli indikert av ladelampen fordi batteriminus da vil bli brudt til lampen.

 

leddynamo.png

Legg også merke til at start-releet tar sin minus ifra DX når motoren skal startes. Dermed faller startinnslaget ut automarisk når DX utjevnes med magnetiseringsspenningen (pluss på begge sider av releet). Dette forhindrer også en utilsiktet startforsøk når motoren allerede sviver!

 

Vurderer også å sette inn tilsvarende lamper under temperatur- og oljetrykks- målerne!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Og dumme meg spør: Trenger man egentlig en pære for å magnetisere dynamoen. Pæren min tok svigerfar for han trengte den i lommelykta si. Nå er alt koblet direkte med en ledning over tenningslåsen

Har du testet hvor lenge tenningen kan stå på uten at motoren går før det begyner og ryke av feltviklingen i dynamoen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...