S/Y Ørnen Startet 28.April.2010 Del på Facebook Startet 28.April.2010 Kan man erstatte ladelyset i en båt med LED eller er det nødvendig å bruke lyspærer pga indre motstand og spenningsfall i pæra? Mener å ha lest at motstanden i pæra brukes til å regulere spenningen fra generatoren? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Tror det kan gå dårlig med LED strømen i ladelampe er den som magnitiserer dynamen med oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Du har helt rett. Man kan ikke uten videre skifte ladelampen med en LED; av grunner som du selv beskriver. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
nab Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Du må ha en motstand i parallell med LED'en for å få tilstrekkelig magnetiseringsstrøm til dynamoen. En motstand på 50-100 Ohm burde gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Hei! Hos meg var det i utgangspunktet en motstand istedet for selve ladelampen! Monterte rød 12V LED lampe, for Ø8mm monteringshull fra Biltema, som ble koblet parallet med motstanden! Fungerer helt flott!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
S/Y Ørnen Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Du må ha en motstand i parallell med LED'en for å få tilstrekkelig magnetiseringsstrøm til dynamoen. En motstand på 50-100 Ohm burde gjøre susen. Takker for svar, noen forslag til type motstand, jeg skjønner 12 V men hva med watt tallet den skal tåle, går det noen strøm av betydning her? Det er vel bare spenning til dynamoens feltvikling den skal betjene? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Er vel ikke mer enn maks 4-5W i den pæra som sitter i ladelampa heller Bare å måle mostanden i pæra det, og sette inn en motstand med samme resistans som i pæra Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Servicemannen Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Tror det kan gå dårlig med LED strømen i ladelampe er den som magnitiserer dynamen med oppstart. OT i den tråden, men til info kan nevnes at noen eksterne regulatorer har utgang ladelampe kobles til. Den blir aktivert hvis dynamo går over innstilt temperaturgrense, batterier blir varme eller ladeprosess blir redusert på noen måte. Der kan LED brukes. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bearded Beast Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Det fine med å bruke ei vanlig lampe er at man ser den begynner å lyse svakt, spesielt under belastning når det nærmer seg til for en liten service på dynamoen. En LED vil gjerne lyse enten eller og da helst eller da spenningen må ganske høgt opp før den lyser Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Det enkle svaret til trådstarter er NEI, en diode kan ikke erstatte lyspæra direkte. Det litt mer kompliserte svaret er JA, selvsagt kan du erstatte er pære med en lysdiode og noen ekstra komponenter slik at det hele ser ut som den lyspæra du skal erstatte. For øvrig var det mye rart å lese på denne tråden... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
softice Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Angående ladelampe så er det en 12v 4 w der skal bruges. Hvis modstanden bliver for stor vil man skulle bruge flere omdrejninger for at få generatoren til at begynde at lade. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 For øvrig var det mye rart å lese på denne tråden... Hvis deltagelsen din i tråden overhodet skal ha noen som helst nytte, hadde det kanskje vært en idé å fortelle hva du synes er rart, og ikke minst -hvorfor. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Dalton Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Angående ladelampe så er det en 12v 4 w der skal bruges. Hvis modstanden bliver for stor vil man skulle bruge flere omdrejninger for at få generatoren til at begynde at lade. Noen ganger må man enda høyere i watt-styrke. Mener jeg måtte helt opp i 10W på gamle-snekka med Sabb G. Lite snurr på de motorene Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
nab Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 noen forslag til type motstand, jeg skjønner 12 V men hva med watt tallet den skal tåle, går det noen strøm av betydning her? Hvis du f.eks bruker en motstand på 47 Ohm og regner 10V spenningsfall over motstanden, så vil det gå 0.2A, hvilket tilsvarer 2W. Hvis du kjøper deg noen 47 Ohm/2W motstander så kan du bare koble inn flere inntil dynamoen lader. De koster ikke mange kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hvis deltagelsen din i tråden overhodet skal ha noen som helst nytte, hadde det kanskje vært en idé å fortelle hva du synes er rart, og ikke minst -hvorfor. Når ble det en forutsetning for å delta her at det man skriver "overhodet skal ha noen som helst nytte"? Men ok, siden du mer en antyder, her er et par eksempler: Du må ha en motstand i parallell med LED'en for å få tilstrekkelig magnetiseringsstrøm til dynamoen. En motstand på 50-100 Ohm burde gjøre susen. En halvsannhet. Uten en seriemotstand med dioden vil dioden avgi grå røyk i det den kobles til. Bare å måle mostanden i pæra det, og sette inn en motstand med samme resistans som i pæra En glødelampe har en helt annen motstand når den er kald enn når den lyser, så denne målingen vil ikke gi noe informasjon som "overhodet har noen som helst nytte". Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Farco Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Når ble det en forutsetning for å delta her at det man skriver "overhodet skal ha noen som helst nytte"? Men ok, siden du mer en antyder, her er et par eksempler: Jeg mente ikke at det var en forutsetning, og jeg beklager en unødvendig spissformulering fra min side (sjekk klokkeslettet! ) Forøvrig takker jeg på egne og andres vegne for et meget informativt svar. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pathfinder Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Og dumme meg spør: Trenger man egentlig en pære for å magnetisere dynamoen. Pæren min tok svigerfar for han trengte den i lommelykta si. Nå er alt koblet direkte med en ledning over tenningslåsen, direkte til dynamoen, og den fyrer som bare av det (Dynamoen mener jeg). Jeg har jo ingen indikasjon på at jeg ikke har ladning. Bortsett fra voltmeteret. Sagt på en annen måte. Har pæras motstand noe å si for dynamoens prestasjon? Sitér dette innlegget Link to post
oyvindNO Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Har hatt et uhell med ødelagt kilerem/vifterem uten at jeg så at ladelampen tente (den ligger under dashbordet ). Er det mulig å koble på en akustisk alarm som jeg ikke kan unngå å legge merke til? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Kobler en summer parallelt med pæra Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jonn Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Jeg skiftet ladepæra fra 2w, til 4w, mindre motstand. Og da økte ladespenninga fra 14,2 til 14,5 Volt. Hurra Sitér dette innlegget Link to post
oyvindNO Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Kobler en summer parallelt med pæra Kan jeg bruke en slik som summer: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146517808 Tror ladelampen min er en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbe...nd/?prdid=43025 Noen som evt har en bedre ide? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Jeg benyttet denne 12V lysdioden fra Biltema i paralell med motstand. Fungerer helt OK Her vist med tennng påslått på begge motorene. Ladelampens oppgave, når tenning slåes på, er å indikere at dynamoens børster, magnetiserings viklinger i rotor, og regulator er OK. Når motoren er i drift så vil den lyse hvis magnetiseringsspenningen DX blir lavere enn batterispenningen. Skjer det derimot et brudd i regulatoren, eller børstene mister kontakt med rotor, så vil dette ikke bli indikert av ladelampen fordi batteriminus da vil bli brudt til lampen. Legg også merke til at start-releet tar sin minus ifra DX når motoren skal startes. Dermed faller startinnslaget ut automarisk når DX utjevnes med magnetiseringsspenningen (pluss på begge sider av releet). Dette forhindrer også en utilsiktet startforsøk når motoren allerede sviver! Vurderer også å sette inn tilsvarende lamper under temperatur- og oljetrykks- målerne! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 PS! Var litt sein her !! I innlegget over så nevner jeg "DX" og mener da selvfølgelig "D+" på dynamoen! Beklager !!! Ikke meninga å forvirre mere enn "nødvendig" mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BMP Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Og dumme meg spør: Trenger man egentlig en pære for å magnetisere dynamoen. Pæren min tok svigerfar for han trengte den i lommelykta si. Nå er alt koblet direkte med en ledning over tenningslåsen Har du testet hvor lenge tenningen kan stå på uten at motoren går før det begyner og ryke av feltviklingen i dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.