Pathfinder Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jepp. ca 2 år. Uten at jeg har lagt ned tid på å undersøke dettte, tror jeg ikke ledningen ligger inne etter at jeg har sluppet nøkkelen. DVS, jeg magnetiserer dynamoen idet motoren starter, og så fjernes forbindelsen. Vet det ikke skal være slik, men det var en nødløsning som har blitt permanent. Skal fikse dette nå, men lurer på om wattstyrken på pæra har noe å si for ladespenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg benyttet denne 12V lysdioden fra Biltema i paralell med motstand. Dette er nok en diode som er pakket sammen med en seriemotstand (eller annen form for strømbegrenser) slik at den er tilpasset 12V driftsspenning. Den vil nok fungere greit som 12V pære, ja. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 jeg magnetiserer dynamoen idet motoren starter, og så fjernes forbindelsen. Du mister alarmfunksjonen til lampen på denne måten, dvs den begynner ikke å lyse når du mister ladingen pga at generatoren slutter å levere strøm. Ellers vil det vel fungere som normalt. lurer på om wattstyrken på pæra har noe å si for ladespenningen? Strømmen gjennom pæra må være stor nok til at generatoren "starter" (å levere strøm), men helst ikke så stor at viklingen brenner opp om den blir stående på en stund uten at rotoren snurrer. Etter at generatoren er snurret i gang har ikke denne pæra noen funksjon. Da er det regulatoren som styrer magnetiseringsstrømmen, og dermed ladespenningen. (Er litt på gyngende grunn her, men regner med at jeg blir korrigert om det er noe jeg har misforstått) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Pathfinder Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Er vel omtrent slik jeg har trodd også. Og som sagt skal dette endres. Mener bare å ha lest at noen hevder de får høyere ladespenning om de skifter til pære med annen wattstyrke. Alarmen min består av å titte på voltmeteret en gang i blandt. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg skiftet ladepæra fra 2w, til 4w, mindre motstand. Og da økte ladespenninga fra 14,2 til 14,5 Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Det var en interessant observasjon. Trodde ikke det hadde noe å si Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
BMP Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg skiftet ladepæra fra 2w, til 4w, mindre motstand.Og da økte ladespenninga fra 14,2 til 14,5 Volt. Du har ikke prøvd med en 60W pære for og se om du kan få 230V? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 He he ... men hva skal en med 230 volt likestrøm da, he he Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Nei, si det. Glødepærer blir jo værre å oppdrive etterhvert. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
BMP Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 He he ... men hva skal en med 230 volt likestrøm da, he he Vel at den dår over til vekselspenning med foreksempel 100V er vel like sansynlig som at ladespenningen stiger med større ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.