Jump to content

Nye regler på sjøen fra 1.mai. Du beholder kystskippersertifikatet

mhemil

Recommended Posts

Sjønner ikkje heilt dette her. Når du har sertifikatene til å føre båt over 15 meter, så har du vel også rett til å føre båt under 15 meter uansett? Tror nok det er mange her som ikkje har satt seg inn i dei nye reglane. Men er dette regler som kjem nå etter at det blir obligatorisk med båtførerbevis? Virker i hvertfall slik ut ifra teksten :confused:

Så lenge det er Politiet som skal vurdere lov overtredelser, må det bli mye synsing, og feil bedømming. Jeg mener, Politiet kan sikkert vurdere fyllekjøring og grove farts overtredelser, men når det kommer til mer navigasjons "overtredelser" mener jeg det skal mer ekspertise til før jeg ville latt meg "dømme". Det skal mer til enn 3 årig politihøyskole, og et båtfører bevis, før en innehar ekpertise nok til å fradømme en persons rett til å føre båt.

Ulykker til sjøs skal jo etterforskes av sjøretten eller tilsvarene ekpertise, og ikke en eks UP-politi med ferskt båtfører bevis!

Vell om en yrkessjåfør på buss/taxi/lastebil/varebil blir tatt for å ha fyllekjørt med en personbil så mister han alle sertifikatene sine og kan da ikke jobbe som

sjåfør.

Hvorfor skal da kystskipperene ha en ulik rett til å kunne fortsette jobben i etterkant?

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Jeg tror jeg hadde blitt noe utilpass dersom jeg ombord i ferja til Danmark hadde kommet undervær med at skipperen var fratatt retten til å føre fartøy under 15 m. da han var funnet uskikket.

På lik linje hadde jeg blitt noe betenkt dersom jeg hadde funnet at piloten på Jumboen jeg satt ombord i var fratatt retten til å fære sin egen Murphy Maverick på grunn av tullete flyving.

For å vise til hvor j*vlig det var så kan jeg nevne at for 20 år siden når jeg jobbet som trafikkflyver, var reglene slik at ble jeg tatt og mistet lappen for bil for noe så mistet jeg også flyver sertifikatene...snakke om dobbel, trippel og firpel straff!

Trur de har forandret på dette nå!

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Det ingen har nevnt til nå er vel hvor grovt uaktsom man skal være for å bli fradømt "lappen" på sjøen.

Holder det med å bli stoppet med 0,9 i promille midtfjords en vakker dag med slett sjø og ingen rundt deg, eller blir det først grovt uaktsomt hvis du kjører over ett par kajakker eller brøyter deg gjennom ett seilerkurs for 12-åringer, og det blir oppdaget at du I TILLEGG har promille.

Forenklet forelegg for 0,9 promille er greit, men det er vel tross alt ett par steg derfra til grovt uaktsomt...eller?

Jeg har lappen på "alt" dvs, ABECEDE + snøscooter osv. Hvis jeg skal ta alt på nytt igjen vil det sikkert koste meg over 200'. Det er med andre ord ett verdipapir jeg kjører rundt med i baklomma. Så jeg kjører deretter. Ikke engang på grensa når det gjelder promille, og aldri så mye over fartsgrensa at lappen ryker, selv om jeg ofte beveger meg i foreleggs-sonen (pendler til Oslo med bil, dvs 120kmt på E6 :cool: )

Regner med at hvis du lever av ditt D5-sertifikat, oppfører du deg nogenlunde på samme måte. Så hvor stor er risikoen for å bli dømt til dette så lenge man er i nogenlunde våken tilstand.

Men nå tror jeg nok Politiet vil bruke første sak som kommer opp til å få dette prøvet i retten, og da ser jeg ikke bort fra at man mister retten til å føre båt over 15 meter også, for det må vel være retten til å føre båt på sjøen som er lovens "intensjon", selv om det her kan se ut som det finnes ett smutthull. Smutthull har en tendens til å stenges så fort myndighetene blir klar over dem.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...