Jump to content

Kjøpsråd- Ford 2722 båt har stått ubrukt i 1,5 år

Jazzmatazz

Recommended Posts

Hei!

Hva tenker dere om å kjøpe en båt som har stått på land i 1,5 år, alt skal ifølge selger virke helt fint? Jeg har mulighet til å gjøre et godt kupp, men da selges båten som den står og jeg får ikke prøvekjørt den først.

Hva bør evt gjøres før man starter motoren igjen? Ellers, er vel disse motoren gode har jeg hørt.

Setter pris på snarlige tilbakemeldinger.

Redigert av jazzmatazz (see edit history)

Tapp ikkje av kald olje, får ikkje ut alt da. Peile og sjå om olja er katastrofe eller oki. Kanskje den ble satt vekk med ny olje(slik det skal gjøres) Du snurrer motoren nokre runder uten å starte slik at olje får fordelt seg. Bruk gjærne startmotor å ha ute stoppwire. Så skifter du etter motor har vert skikkelig varmkjørt.

Ellers blir resten som Bartesam sa.

Ikkje sett hageslange inni sjøvannsinntaket. Motor må få lov å suge vannet sjølv, ellers fyller du motoren med vann. Evt vannbøtte med slange i må stå lavere en motor. Er motor treg å starte må du stoppe tilgang til vann at ikkje eksosslangen fyller seg opp og vann det kommer inn i motor. Når motor ikkje går så blåser eksosen ikkje vannet ut.

Usikker på denne 4 syl, om den har kaldstartknapp på pumpa. Min 6syl får full gass og inn med knappen, og starter alltid på 1,5sek uansett 1 dag eller 4 mnd :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hadde det vært meg, hadde jeg med mindre selger bekrefter at det er ny olje på, tappet oljen kald og helt på ny før jeg startet motoren. La den gå seg skikkelig varmt, deretter kan du tappe og helle på ny olje en gang til.

Da får du ut alle gamle rester samt at du vet oljen i varmkjøringsprosessen også har vært bra. Olje er billig på BT eller Felleskjøpet.

På min Marna går det 4 liter 10-30W. noe som koster meg 98,- på BT. Billigere forsikring for god smøreevne fra første stund får du ikke.

Redigert av Honduras (see edit history)
Hei!

Hva tenker dere om å kjøpe en båt som har stått på land i 1,5 år, alt skal ifølge selger virke helt fint? Jeg har mulighet til å gjøre et godt kupp, men da selges båten som den står og jeg får ikke prøvekjørt den først.

Hva bør evt gjøres før man starter motoren igjen? Ellers, er vel disse motoren gode har jeg hørt.

Setter pris på snarlige tilbakemeldinger.

Hei

Du trenger ikke bekymre deg for Ford'n, den holder :smiley:

Det er mariniseringen og alt annet som er "hengt på" som kneler.

Impellerhuset (Jabsco) var utslitt på den ene motoren min, bestillte de delene som var slitne.

Det viste seg at det ble "billigere" og kjøpe ny komplett :eek:

Er du i tvil om noe kontakt:Halås & Moen

mvh

giver

Hadde heller ikke latt meg skremme av 1,5 år i dvale. Det som ofte anbefales når du starter opp motor som har stått over lengre tid er å dra den 10 sekunder på startmotoren med stoppen ute. Dette for å få pumpet litt olje rundt i motoren før du starter opp. Lagrene kan være ganske tørre om den har stått litt tid.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...