ut mot havet Startet 29.April.2010 Del på Facebook Startet 29.April.2010 Kjøpte meg ein brukt gummibåt av merke Plastimo men det mangler sleperinger framme, har tenkt å kjøpe nye hos Maritim men ser at det er to typer ringer, derfor lurer eg på om det er nokon som kan hjelpe meg med kva type eg skal ha. Hypalon eller Pvc? Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hypalon brukes vel bare på dyrere merker feks. Caribe ol.Plastimo bruker vel med 99% sikkerhet pvc Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Da går eg for pvc. Må eg ha spesiallim eller kan eg bruke vanleg to komponent lim? slik som araldit eller liknande? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 spesial. har på maritim Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ut mot havet Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Ok takk for hjelpa. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Såvidt meg bekjent er det kun Achilles og Zodiac som leverer båter i Hypalon. Så du kan trygt anta at din er laget av PVC. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ut mot havet Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Ok takk Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Avon lager også båtene sine i hypalon, fra de minste til de største. (Y) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 List of Known Boat Fabrics HYPALON: AB, ACHILLES, AQUAFLYTE, AVON, BALLISTIC, BEAUFORT, BRIG*, BWM, CALAGARI, CAMPARI, CARIBE, CHINOOK, COMPASS, DELTA, DOMINO, EUROCRAFT, FLATACRAFT, GOMMONAUTICA, GORDON, HENSHAWS, HUMBER, LOMAC, METZLER*, ML LIFEGUARD, NOVAJOLLY, NOVAMARINE, NOVURANIA, OSPREY, PICTON, RED BAY, REVENGER, RIBCRAFT, RIBTEC, RIB-X, RING, ROBCRAFT, SCANNER, SCORPION, SELVA, SEMPRIT, SELVA, STINGHER, TINKER, YAM RIBS, ZODIAC* (some pre 1968 leisure models - and their commercial range is probably Hypalon). uPVC: ARIMAR, BOMBARD, BRIG*, COMPASS II, EUROVINYL, EXCEL, HONDA, LODESTAR, MAXXON, METZLER*, NARWHAL, OMC EXPRESS, PLASTIMO, QUICKSILVER, RIBEYE*, SERIE, SEVYLOR, SUZUMAR, TOHATSU, TYPHOON, VALIANT* (some larger ribs are PU), WAVELINE, YAM, ZED, ZOOM, ZODIAC* (some pre 1968 leisure models). POLYURETHANE (PU): TORNADO, VALIANT* (larger commercial ribs) http://www.hotribs.com/02articles/059-tube...e-materials.asp Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Avsluttet_1 Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hypalon er best. Det er ett kvalitetsmerke om rib'en er laget i hypalon. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Rart, ingen fabrikk lager båtene av gummi ("rubber"), selv om de jo heter gummibåter Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Frivakten.. den var grei Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Rart, ingen fabrikk lager båtene av gummi ("rubber"), selv om de jo heter gummibåter Alle disse båtene er jo laget av "gummi". Men det er forskjellige typer gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Plastimo har både Hypalon og PVC, men de fleste velger jo PVC på grunn av pris. Vi har en hypalonbåt fra Plastimo. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Alle disse båtene er jo laget av "gummi". Men det er forskjellige typer gummi. Ekte gummi er det samme som lateks, og det brukes vel kanskje ikke til å lage gummibåter av? Teknisk sett er det vel forskjellige plastpolymerer som brukes i "gummi"båter. Hypalon omtales også som syntetisk gummi. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Ra Balder Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 (redigert) Hypalon brukes vel bare på dyrere merker feks. Caribe ol.Plastimo bruker vel med 99% sikkerhet pvc Såvidt meg bekjent er det kun Achilles og Zodiac som leverer båter i Hypalon. Så du kan trygt anta at din er laget av PVC. Plastimo produserer både PVC og Hypalon båter. Det er derfor godt mulig at "ut mot havet" har en hypalon båt, og basert på deres råd er det dermed nå mulig at han kjøper og bruker feil lim. Jeg synes en skal holde kjeft isteden for å komme med omtrentlige antagelser og gjetninger. Redigert 6.Mai.2010 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Øivind E. Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Plastimo har idag bare en serie som er i Hypalon. Det er den såkalte Charter serien som er beregnet til tropisk klima eller for de som bruker båten ekstremt mye. Resten av båtene er av PVC, så det er stor sannsynlighet at han har kjøpt til riktig. MVH Øivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.