Luco Startet 29.April.2010 Del på Facebook Startet 29.April.2010 Etter fjorårs sesongen har jeg funnet ut at jeg trenger flaps på min Ibiza 20. Behovet kommer når det er litt sjø og jeg har ungene med, da må jeg sakke på og da legger den seg litt over på siden og den begynner å slå... Dette pga at den da ligger på ene v-siden og oppfører seg som en flatbunna båt. Etter litt om og men gikk jeg for en QL 300 flaps fra Volvo. pris 5.700,- Den var overraskende lett å montere, men nøyaktighet på hullene var meget viktigt. Pussa vekk bunnsmørningen rundt alle hulla og brukte sicaflex Skar hull og integrerte kartplotteren i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 hvilken bk henger har du til ibizaen din? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Marulf Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Har selv Ibiza 20t med trimflaps type bennet. Utrolig kjekt å ha disse i lave hastigheter med mye folk ombord og ved sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 hvilken bk henger har du til ibizaen din? Lånte den for anledningen, tror den heter 1320 eller noe Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Snadder :smiley: Hvor er det mulig å få kjøpt disse? Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Alle som selger volvo marine deler har eller kan skaffe QL serien. Det er og mulig å kjøpe en tilleggs dings som styrer de automatisk så båten alltid er rett sideveis..... Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Det er og mulig å kjøpe en tilleggs dings som styrer de automatiskså båten alltid er rett sideveis..... Disse ble trukket tilbake, er det kommet nytt ? Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Å i sava Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Fikk du noen opplysninger om hvordan er det med groe? Skal de smøres med bunnstoff? Er galvanisk tæring noe problem eller er det ingen kontakt inni? Går ut fra at "flaps" som senkes er av metall og står disse i kontakt med el motor så vil det vel være kontakt mellom strøm og sjøvann? Kanskje det bare er strøm når de aktiv brukes? Mange spørsmål... Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 (redigert) Blir spennende og høre korleis du liker desse flapsa. Ringte for og bestille slike til min Buster 19foter, men vart rådd om og heller kjøpe vanlige flaps til slike små båter. Selgeren sa at dei hadde montert slike på ein mindre båt og båten vart ustabil med desse QL flapsa. Det skulle vere meget viktigt at du hadde ein plan flate der flapsa skulle monterast så du ikkje fikk noko tving på dei. Håper du kjem men ein liten testraport etter at du har fått testa desse QL flapsa på sjøen. Redigert 30.April.2010 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 disse interceptorene (det er ikke flaps) er lagd i plast. ingen korrosjon. også trekker de seg inn når de ikke er i bruks å de gror ikke heller. blit interessant å høre om erfaringene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Det blir sjøsetting og prøvekjøring så snart jeg kommer hjem fra jobb (ca en uke) Sitér dette innlegget Link to post
20 Fot Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Det er svært viktig ar de blir montert på en 100% rett flate på akterspeilet, hvis ikke vil interceptorene knipe seg fast. De skal heller ikke skrues fast med noe voldsomt moment heller, skruene er kraftige og har grove gjenger. Sitér dette innlegget MVH 20 Fot Link to post
nimbuster Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jeg er enig i at de ikke er så hensiktsmessige for de minste båtene, men fra 20 fot og oppover er de svært effektive. Jeg er nå i ferd med å bygge om skroget under vannlinjen, og de nye 300 mm interceptorene jeg kjøpte i vinter skal jeg likevel ikke bruke, så de er herved til salgs. Selges halv pris...har 2 sett, riktignok uten bryter og kabler... Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 QL interceptorene er meget bra. Jeg monterte dette på min halvplaner i fjor. Selv på en halvplaner, er virkningen suveren, og har rask respons. Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Jeg har dette montert på min 20-21 fots Andy. Dette er nok en stor og tung 20 foter og må si meg veldig fornøyd med systemet. Jeg har på bunnstoff. Utrolig effektivt når man ligger i plan og får sidevind i kalesjen som tvinger båten ned...vips så er den rettet opp. I tillegg så er det bra at de drar seg inn når du skrur av tenning. Når det ene går opp så går det andre ned.. Usikker på om man har den logikken på hydrauliske plan, eller om man må manuelt ta det ene og det andre. Kan også programmeres slik at om man har funnet en opptimal innstilling på interceptorene i en viss fart man bruker mye, så trykker man A for å få den innstillingen. Me like!! Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Da er endelig båten på sjøen... Flapsen virker helt topp... Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Planlegger å montere slike interceptorer på en Ibiza 21 Weekender. Det er vel samme skroget som en 20 Touring, men på min sitter slangen til lensepumpa nederst på innsiden av akterspeilet på styrbord side. Er det slik på 20 Touring også - og blir dette et problem ift ledningen som skal gjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Har samme båt og vurderte det samme. Snakket med produsenten av Ibiza på "Sjøen for alle" i år og ble frarådet QL flaps. De hadde forsøkt, og erfart at båten var for tung bak med innebords og drev. Særlig om du er ute etter å senke hastigheten i plan. Ble anbefalt standard trimplan på 12 x 9 (b x l) tommer. Monterte dette i år og fungerer helt etter hensikten. Om du går for QL, så sjekk at du går klar av forsterkningen i akterspeilet. De er langt igjennom om kablene havner her. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ibiza 1 Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Takk for råd. Hvilken forsterkning tenker du på? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Den som motorroms-isolasjonen på sidene står på. Denne ender opp skrått mot akterspeilet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ibiza 1 Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 OK. Jeg får måle litt. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Har samme båt og vurderte det samme. Snakket med produsenten av Ibiza på "Sjøen for alle" i år og ble frarådet QL flaps. De hadde forsøkt, og erfart at båten var for tung bak med innebords og drev. Særlig om du er ute etter å senke hastigheten i plan. Ble anbefalt standard trimplan på 12 x 9 (b x l) tommer. Monterte dette i år og fungerer helt etter hensikten. Om du går for QL, så sjekk at du går klar av forsterkningen i akterspeilet. De er langt igjennom om kablene havner her. Vel, i 2005 monterte jeg disse QL tabsen på vår forrige båt (Ibiza 21 Touring) og det fungerte alldeles utmerket. Planehastigheten ble også mye lavere (mener å huske rundt 14-16 knop, mot rundt 20 uten). Så tung som den båten er i hekken så har den absolutt godt av trimplan. Jeg monterte også automatikken fra Mente Marine, og dette fungerte også helt flott. Monteringen var smertefri og plasseringen gav seg egentlig selv. Det eneste var at skroget ikke var helt plant og det måtte slipes til litt. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 24.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 På min er lense slangen helt bak og går barbord gjennom tverrvegg. Lurte på om jeg skulle trekke ut slangen men det gikk bra. Du får med en mal og det er lett å tape den på der du vil ha den, og kontroll måle innvendig så du ikke treffer noe. Fungerer helt topp,og de trekkes helt opp og vekk når jeg skal "leke meg" Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Vel, i 2005 monterte jeg disse QL tabsen på vår forrige båt (Ibiza 21 Touring) og det fungerte alldeles utmerket. Interessant! Brått så fikk jeg litt usikker magefølelse og lurer på om jeg har lyttet til et dårlig råd. Hovedgrunnen min for å se på QL var den fysiske størrelsen og å slippe mer metall under vann. Håper å få høre erfrainger dersom Ibiza 1 velger QL 300. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ibiza 1 Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 (redigert) Valget er tatt :-) men båten må jo opp av vannet for montering så det kan hende det drøyer litt å få gjort akkurat det. Jeg fikk kjøpt flaps og kabler rimelig. Kjøpte ikke mer enn det som trengs sammen med automatikken fra Mente Marine. Siden mange skryter av det så tror jeg at jeg går for det også. Noen som vet omtrent hvor tykk glassfiberen i akterspeilet på disse båtene er? Redigert 24.Mai.2010 av Ibiza 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.