Halvor Startet 17.August.2004 Del på Facebook Startet 17.August.2004 Har en Skarpnes 30 med en tmd 40 A som har gått 1500 timer. Jeg har i år kjørt ca 170 timer, og to ganger i løpet av disse timene har det plutselig, under vanlig gange - ca 2500 omdr. pr min - kommet en klar metallisk lyd fra motoren. Lyden er jevn, og øker og minsker med turtallet. Lyden gir seg når jeg ruser opp motoren. Dette har som sagt bare skjedd to ganger i løpet av 170 timer. Klarte ikke å lokalisere hvor lyden kom fra. Beste måten jeg klarer å beskrive lyden på er en metallisk lyd som om man slår to jernstenger mot hverandre. Bruker ikke olje, ryker ikke annet enn hvitt ved store belastninger - skjønner ingen ting!!! Har noen noe forslag på hva dette kan være? Mottas med takk. Hilsen Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Jeg hadde tidligere en Skarpnes 30 med MD40 motor, og hadde fra tid til annen noe som kan høres ut som det samme du har. Jeg snakket med en Volvo ekspert, og han spurte: "Høres det nesten ut som man slår med jevn rask takt med en hammer på en ambolt?" Jeg måtte jo inrømme at sammenligningen ikke var så gal, og da var svaret: "det er ikke noe å bry seg om, bare la motoren gå på rolig turtal til det gir seg, gjerne variere gasspådraget litt så stopper det fortere, og så er det bare å kjøre videre. Ikke farlig." Jeg måtte presse han litt for å få en forklaring, og den kan jeg gjengi som følger. En av innspruterene tetter ikke 100% fordi det er en liten forurensning som ligger i innspruteren. Det blir da hengende en liten dråpe med diesel på spissen, og når stemplet kommer opp vil man få en for tidlig tenning på denne sylinderen. Dette vil forårsake skjørtebank (stemplets nedre del vil slå mot sylinderveggene). Problemet vil vedvare inntil forurensningen i spissen blir skyllt vekk, dråpen forsvinner, og allt er igjen normalt, til neste gang noe havner der igjen. Det kan hjelpe med en rens av innsprøyterene, jeg prøvde det, men problemet oppsto et par ganger i sesongen selv etter denne rensen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Halvor Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 Takk for et utfyllende svar. Hilsen Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Vil ikke dette forsvinne dersom du bytter dieselfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Vil ikke dette forsvinne dersom du bytter dieselfilter? Jeg byttet dieselfilter hver sesong, men lydene kom helt uavhengig av dette. Partiklene som forårsaker problemet er mindre enn det som stoppes i filteret. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.