Jump to content

Starte en Mercury 40hk 4-takter med vannslange?


Respiant

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har ikke så mye kunnskap med båter og båtmotorer, men jeg lurte på om det er mulig å koble til en vannslange til en Mercury 40hk 4-takters motor? eller noe lignende?

Skulle gjerne prøvekjørt motoren før vi setter båten på vannet for første gang, vi har kjøpt den brukt.

Ønsker ikke å kjøre motoren uten vann.

 

Tror motoren er en '99 modell..

 

Takker for alle svar :)

Strandfjord 430 (2002 mod) m. 40hk Mercury (99 mod).

Link to post

Båtbutikker og Biltema har en muffe som du setter på kjølevannsinntaket (rillene nede på stammen) så er det bare å koble til hageslangen. Ikke skru kranen helt opp. Muffen koster ca 50 kr på Biltema og sikkert noen 10 kroninger mer på båtbutikker men fungerer utmerket.

 

Aldri starte motoren uten vann for da kan impelleren bli ødelagt.

Link to post
unntatt suzuki for de har vanninntaket litt lengre oppe på stammen.
Hvilken suzuki da? Har du bilde?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
unntatt suzuki for de har vanninntaket litt lengre oppe på stammen.
Hvilken suzuki da? Har du bilde?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
unntatt suzuki for de har vanninntaket litt lengre oppe på stammen.

Hæ... går det an da. Om vanninntaket er over kavitasjonsplata (som jo er lavt på motorstammen) går det da vel til helvete med kjølingen i planende fart...?

 

Blander du ikke nå sammen med at en del av Suzuki sine motorer (og andre fabrikat) har et plastlokk du kan skru av høyere oppe på motorstammen og skru inn en vanlig hageslangetilkobling for kjølevann med motoren på land? Det har jeg på min Suzuki DF140.

Link to post
15 hk modellen har ihvertfall det, sikkert 9,9en også å kansje de mindre modellene, men jeg vet ikke om det er på alle men hvertfall noen firetaktere over et vist årstall.

 

Min 15hk Suzuki 4-takter fra 2001 har ikke det. Det den har er en anordning/kobling hvor man kan koble opp ferskvann/hagekran for å gjennomspyle motoren uten å starte denne og den sitter høyere oppe.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det var det jeg ante meg :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Men kan man bruke den for kjøling med kaldstart da? For på min yamaha9.9sport 08modell? har jeg også en sånn "hageslangeinput" som jeg etter har kjørt og stoppet i saltvann og motoren er blitt varm kan spyle ferskvann gjennom kjølsystemet, for å få ut salt.

 

går det da vel til helvete med kjølingen i planende fart...?

 

En venn av meg med 9.9 trimmet sier det er en dritttmotor, men om det ødelegger kjølingen vet jeg faktisk ikke, men det er ikke langt over kavitasjonplaten inntaket er så det går nok bra.

Redigert av withsmann (see edit history)
Link to post

nei den slangen er kun til gjennomspyling så vidt jeg har forstått.

Det er også viktig at den skrus til ordentlig når motor er i bruk.

Hvis ikke kan det forårsake at motor ikke får kjøling.

 

vet du hva slags modell den 9,9 hk er?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Men kan man bruke den for kjøling med kaldstart da? For på min yamaha9.9sport 08modell? har jeg også en sånn "hageslangeinput" som jeg etter har kjørt og stoppet i saltvann og motoren er blitt varm kan spyle ferskvann gjennom kjølsystemet, for å få ut salt.

 

går det da vel til helvete med kjølingen i planende fart...?

Nei det skal normalt ikke gå til helvete om det er spyleinntak høyere oppe og som er lukket under kjøring i plan og at hovedkjøleinntaket er nede på girhuset! Men slik du hadde skrevet det kunne man helt klart få et inntrykk av at hovedinntaket for kjølevannet ikke var nede på girhuset, men snarere høyere oppe på motorstammen.

 

... "klokke" som er festet til en vannslange rundt undervannshuset. Det skal gå på de fleste motorer som har vannintak der, unntatt suzuki for de har vanninntaket litt lengre oppe på stammen.
Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
En venn av meg med 9.9 trimmet sier det er en dritttmotor, men om det ødelegger kjølingen vet jeg faktisk ikke, men det er ikke langt over kavitasjonplaten inntaket er så det går nok bra.
Det ser ut til at dette med kjølevannsinntak gjelder de siste totaktsmotorene til Suzuki opp til 15 HK.

slik jeg ser det er inntaket da under kavitasjonsplaten altså på undersiden av den...

Da lærte vi noe nytt nå også :smiley:

 

Bilder her

 

Må bare presisere at slik var det ikke på min 86 modell 9,9 Suzuki.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...