Jump to content

Undermotorisert eller ei ??


Sydvesten

Recommended Posts

Motorvalget til "Stauden" er kommet inn i siste fase og min øyne kommer mest sannsynlig til å havne 2x165 Mercruiser. Dette er en 2,8L D-tronic fire sylindret. Dette medfører at Stauden vil få ca. 320 akselhester totalt. Vil dette medføre at denne blir undermotorisert eller rekker dette til vanlig bruk. Båten må jo slippe vannet og plane. Fakta om båten:

Lengde: 30 fot (totalt) Vannlinje er ca. 7,5-8m

Bredde: 3,5m

Vekt: 5,5 tonn med motorer og last (Tomvekt uten motorer er 4,5 tonn)

Skrog: Planende med faste aksler

Aksel er 1 1/4"

 

Jeg har blitt fortalt at en regner ca. 60hk pr. tonn for at båten skal plane. Hvis dette er riktig så blir båten undermotorisert.. Er det noen med nødvendig kunnskap om dette. Jeg har fått et hastighetsoverlag fra Lancing Marine i England som estimerer en hastighet på 20 knop med 2x140 hk.

 

Er det noen som kan gi noen vettuge svar om denne motoriseringen vil rekke til at båten planer greit. Marsjfart på rundt 18-20 knop er ønskelig fra min side.

 

Årsaken til at jeg mest sannsynlig komme til å gå for denne løsningen av motorer er plass i båten og ikke minst prisen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt at en regner ca. 60hk pr. tonn for at båten skal plane. Hvis dette er riktig så blir båten undermotorisert.. Er det noen med nødvendig kunnskap om dette. Jeg har fått et hastighetsoverlag fra Lancing Marine i England som estimerer en hastighet på 20 knop med 2x140 hk.

 

Er det noen som kan gi noen vettuge svar om denne motoriseringen vil rekke til at båten planer greit. Marsjfart på rundt 18-20 knop er ønskelig fra min side.

Enig at Lancing Marine er svært dyktige, og bør høres på i disse tilfellene, da de har et veldig godt rykte på seg her borte for å levere gode løsninger...

 

Du sier 5.5 Tonn  med motorer... men jeg regner med at du snart også vil ha 500 l diesel, 300 l vann, 100 KG jolle, samt kopper og kar + ting og tang, slik at i ferie konfigurasjon, vil du nok lett komme opp mot 6.5 Tonn. 6,5 tonn x 60 HK gir 330 HK, ihh til din kalkulasjon, som da vil si at maskinene som du tenker på er akkurat på streken.... Legg til ekstra drag fra P brakketten og ror, samt, samt litt groe, og gjerne en propell som er giret mot 6 Tonn, i stedet for 6,5, så vil du lett falle av et par knop. Samt at du kanskje vil stresse maskinene litt mer enn hva du egentlig ønsker for å oppnå 18 Knop marsjfart... SeaRay båtene er jo ikke kjent for å være lettdrevne heller (brede i forhold til vannlinjen), men solid bygget, og med høy kvalitet.

Jeg tror at jeg ville ha sett litt på Yanmars 4LHAM-DTP som er fire sylindret og gir ut 190/200 HK, som ville kunne gi deg det lille ekstra ... Samt... har du spurt Lancing Marine hva de har i denne størrelsen selv .... de overhaler jo en del maskiner, og mariniserer selv....

Er det strake aklinger på SeaRayen din, eller er det V drev? Hvis V drev, kan du jo lett få litt effekt tap her også, som kansje må regnes inn...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg har strake akslinger på båten slik at tapet her er vel normalt. Mercruiser opplyser at motorene har 160 ahk, dette medfører at det er et tap på 5hk i gearboksen. Det er mulig jeg må vurdere et par større motorer, men det koster jo litt ekstra det også. Skal vurdere Mercruiser sine 220hk, disse er jo litt lengere enn 165hk siden det er et par sylindre ekstra.

 

Er jo enig i at Sea Rayen er bred i forhold til megden, minner litt om et strykjern i fasong, men plassen ombord er jo meget bra da.

 

Var og kikket på et par Yanmar 4LHA-DTE som etter sigende skulle være gode, men de hadde et alvorlig timetall. 2600 timer på to år hadde de gått, som charter fiske i Southampton. Dette virket litt for mye for meg.... er sikkert ikke noe problem, men det tilsvarer jo 15-20 års drift i fritidsbåtverden.

 

Har kikket på nye Yanamar også, men det koster jo skjorte og litt til. Mercruiser sine motorer er jo betydelig rimeligere da.... Selv om de nok ikke er "state of the art"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..................

Var og kikket på et par Yanmar 4LHA-DTE som etter sigende skulle være gode, men de hadde et alvorlig timetall. 2600 timer på to år hadde de gått, som charter fiske i Southampton. Dette virket litt for mye for meg.... er sikkert ikke noe problem, men det tilsvarer jo 15-20 års drift i fritidsbåtverden............

2.600 timer kan høres mye ut.  Men, den driften du nevner med to år chartret fiske på kanalkysten er antakelig langt, langt mindre påfrestande for motorene enn 15-20 år "feriefart" som ren fritidsmotor.  Om du antar en fiskesesong på 6-7 mnd, en fridag i ny og ne, og to år, har disse motorene gått noe så der 7 timer hver driftsdag.  Antakelig det meste med bedagelig tempo og belastning.  

 

Jeg har hørt utsagnet om at en båtmotor går ikke i stykker, den står i stykker.  Har nok mye for seg; lenge mellom hver start, fortest mulig til neste mål, og vinter etter vinter i et lite bra klima, osv.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Ville passe meg vel for å "undermotorisere"

En ting er kostnaden ved nykjøp, en helt annen ting er gleden, og besparelsen,

av å ha maskiner du kan kjøre på et deilig turtall og allikevel få båten til å gjøre

en god marsj-fart. Har selv en Princess 36 Riviera med 2 x TAMD 61A maskiner (hver

på 306 hk), noe som gjør at jeg kan ta ut en brøkdel av kraften og allikevel holde en

deilig fart rundt 20/22 knop. Maskinene har, ved fullt pådrag, ca 2800 RPM, (båten

gjør da ca 30/31 knop), men jeg ligger på behagelige 2000/2100 RPM ved 21/22 knop.

Maskinene går da som "stillegående symaskiner"; forbruket synker betraktelig, og jeg

er hellig overbevist om at ved å ikke være nødt til å hardkjøre maskinene forlenger

dette levetiden deres betraktelig. Nå skal det ikke stikkes under en stol at 61A maskinene

er betraktelig større (5.7 liter) og også saktegående, men om du skal investere i nye

maskiner så ville jeg absolutt anbefale maskiner du kan kjøre lett og samtidig få båten

i det nødvendige plan. Det er tross alt en investering for mange år fremover du gjør....

Glem heller ikke at med faste akslinger (istedenfor drev) taper du også fort et par

knop..... (har selv, som du, faste akslinger, og ville aldri hatt noe annet....)

 

Ønsker deg lykke til med nye maskiner, uansett valg

Link to post
Share on other sites

Ville passe meg vel for å "undermotorisere"

En ting er kostnaden ved nykjøp, en helt annen ting er gleden, og besparelsen,

av å ha maskiner du kan kjøre på et deilig turtall og allikevel få båten til å gjøre

en god marsj-fart. Har selv en Princess 36 Riviera med 2 x TAMD 61A maskiner (hver

på 306 hk), noe som gjør at jeg kan ta ut en brøkdel av kraften og allikevel holde en

deilig fart rundt 20/22 knop. Maskinene har, ved fullt pådrag, ca 2800 RPM, (båten

gjør da ca 30/31 knop), men jeg ligger på behagelige 2000/2100 RPM ved 21/22 knop.

Maskinene går da som "stillegående symaskiner"; forbruket synker betraktelig, og jeg

er hellig overbevist om at ved å ikke være nødt til å hardkjøre maskinene forlenger

dette levetiden deres betraktelig. Nå skal det ikke stikkes under en stol at 61A maskinene

er betraktelig større (5.7 liter) og også saktegående, men om du skal investere i nye

maskiner så ville jeg absolutt anbefale maskiner du kan kjøre lett og samtidig få båten

i det nødvendige plan. Det er tross alt en investering for mange år fremover du gjør....

Glem heller ikke at med faste akslinger (istedenfor drev) taper du også fort et par

knop..... (har selv, som du, faste akslinger, og ville aldri hatt noe annet....)

 

Ønsker deg lykke til med nye maskiner, uansett valg

Ja for din forrige båt var vel ikke veldig "overmotorisert" StSolei???!!!!!............

 

mvh

 

Barsk II   :smiley: :smiley:(Barsk II har mye større motor enn Barsk 1 !!..)

Link to post
Share on other sites

Nå har jo Mercruiser skremt 200 hk ut av 2,8-literen, går ut fra at det vil gi det lille ekstra som du trenger for å marsje på ca 20 knop.  Prisforskjellen er vel heller ikke voldsom i bygda di?

 

Har selv puttet 2 x VP AQAD 30 i en Bayliner 2850, noe mindre og lettere båt, men sannoligt også slappere motorer; 110 hk på svinghjulet på en god dag gir vel maks 85 hk på prop. (hekkagr med duoprop, vel og merke)  Toppfart med lite last og bunkers ble ca 26 knop, har nå fyllt opp alle tanker og "naturlige hulrom", marsjfart  17,5 - 19,5 på 3000 opm, mangler ca 300 opm på maks turtall (3800) slik at jeg nok bør skifte propeller.  Tror da marsjfart på 20 knop skulle være oppnåelig

Link to post
Share on other sites

Har lagt mine sleske øyne på denne maskinen fra en unevnelig motorfabrikant...: :confused:

d4-260 dp

Bilde

 

260 hk 650NM kort innbyggningsmål og duoprop til den nettepris av 334000 SEK

 

Noen som har noen erfaring med denne motoren?

Og om den ville passet til Bayliner 2858 ... ???

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...