John Kjell Startet 29.April.2010 Link til dette innlegget Startet 29.April.2010 Tror det skal finnes på markedet pakker for selvmontering av landstrøm. Noe som kjenner mer til og kan anbefale noe? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Både Maritim og Sea-Sea har greie pakker til formålet.. Sitér dette innlegget Link to post
John Kjell Svart 29.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Men finnes det noen med bedre isolator enn galvanisk, som jeg forstår disse har? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Ladac sine ferdigpakker tror jeg du kan få med skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
John Kjell Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Her må det være misforståelser på gang. Galvanisk skille betyr at det ikke er en elektrisk ledende forbindelse mellom strømnettet på land og "nettet" i båten (sekundærsiden). I praksis lages en slik løsning som oftest ved bruk av en såkalt "skilletrafo", dvs. en 1:1 transformator. "Jord" vil uansett være galvanisk forbundet - gjennom sjøvannet. Jeg må nok innrømme at jeg forstår meg lite på dette. Derfor må jeg spørre. Jeg forstår det slik at med en skilletrafo kan en føle seg trygg for at det ikke blir galvanisk tæring på båten? Riktig? Hva da hvis du legger en skjøteledning ombord og kobler til en batterilader og ikke har noen skilletrafo ei heller galvanisk isolator. Gir det fare for galvanisk tæring? I så fall hvor stor er denne faren? Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 (redigert) Det er umulig å svare på. Det kommer veldig ann på hvilke type forsyningsnett bryggen er tilkoblet. Om anlegget på denne "trafokretsen" er feilfritt mm. Dette er de elektrotekniske utfordringene. I tilegg kommer de elektrokjemiske som er enda vanskeligere å forstå. Dette gjør at jeg ikke vil anbefale annet enn skilletrafo, ettersom jeg ikke kan si noe om overnevnte ting ved din brygge. Vagt svar, men man må nesten kjenne litt til bryggeforholdene skal man si noe sikkert. Er redd for å si ja, åsså er det feks et IT distribusjonsnett med liten kontroll over jordstrømmer mm. i anlegget. Bemerker...Skilletrafo er som andre nevner en 1:1 trafo. Ved å benytte denne oppnår du et galvanisk skille. Redigert 30.April.2010 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.