Jump to content

Prosjekt: vedlikehold, oppbygging og problemløsning for vp aq14x m

FjordHT

Recommended Posts

Fikk flere problemer etter at oljekjølerproblemet var løst.

Først sluttet denne å gå skikkelig, men dette viste seg å være enormt mye dritt på tanken(som forrige eier sa var nettopp renset). Så etter noen flere turer så har jeg vist ødelagt pakninga mellom varmeveksler og kjøletank for plutselig hadde jeg lite kjøleveske å håper ikke jeg har skadet motoren. Pga dårlig vær å mange andre ting som har tatt tid har båten nå blitt liggende i havna uten at jeg har fått tid til å gå over noe mere. Håper uansett at noe pakningssilikon m.m løser det nye vannproblemet og at jeg ikke har tatt livet av topp-pakninga.

Regner uansett med at jeg har klart det også, for det ser ut til at det er blåst olje ut gjennom den ene forgasseren :(

Får se hva jeg finner ut, komp test neste uke samt litt pakningssilikon.

Hvor mye jeg nå har brukt vet jeg ikke sikkert. Begynner nok iløpet av vinteren på et større prosjekt hvor jeg river ned en motor helt og bygger opp del for del og benytter det jeg har av bra deler, og kjøper nytt det som er slitt og dårlig. Satser på å ha en motor som er "god som ny" om noen år, og at den jeg nå har kan holde 2 sesonger.

Ettersom noen av jobbene kanskje settes bort(overhaling av topp, kanskje borring av blokk) tar jeg meg god tid slik at jeg kan få det gjort så rimelig som mulig.

Har fått ca 2-3 timer med båten på havet, fordelt over 3 turer. Deilig å være på havet, men familie og hus har stått over båten på prioriteringslisten.

Ellers så har ikke været gjort at det har frista mere, og det faktummet at noen har "omplassert"(stjålet, lånt, glemt eller hva man vil kalle det) påhengeren til gummijolla mi så har gleden med å benytte denne og ha den som sikkerhet falt bort. Skrur nå på en påhenger som jeg håper kan gjøre jobben for den gode gamle evinruden. Håper den som evt har tenkt å bruke den HAVARERER STOOOOORT!

• 1 måned senere...

Da er det på tide å dra denne tråden opp fra støvet :yesnod:

Etter bare noen få timers bruk i sommer har jeg lært utrolig mye om hva man kan bli plaget med når man har båt med innenbordsmotor. Har vært mye styr med ting som er å se på som "jukseløsninger", noen som jeg har gjort og noen som tidligere eier(e) har pønsket ut som ikke jeg har merket før problemet dukket opp.

Har enda ikke klart å få en fungerende ladeløsning, men motoren starter og går fint nå. Det lekker litt vann rundt om men ikke mer en noen liter ved en times gange(regner jeg med ut fra de minuttene jeg har fått kjørt :tongue: )

Desverre så ser det ut som motoren kokte ved siste tur,men kan også være at lokket som står på kjølevesketanken åpner for lett. Temp måleren viste ikke skummel temp, så må forske litt på hva som skjedde neste gang, ellers merket jeg ingen problemer med siste tur :smiley:

Ellers, som nybakt pappa, og med masse prosjekter med hus som måtte gjøres før småen kom ble det ikke så mye tid til båt som håpet. Men høsten blir kanskje fin :smiley:

Videre har jeg vært på henterunde og plukket opp diverse deler til neste "motorprosjekt", samt en muligens godt brukt aq145a.

Så foruten motoren som står i båten har jeg nå stående i garasjen:

1. stk aq145a, komplett men i ukjent tilstand

1. stk aq140 blokk av ukjent tilstand men noen bra deler ihvertfall

1. Bra topp fra aq140 blokka.

1. Elendig b23blokk som sitter fast i både topp og bunn. Skal bare ta av noen deler og kaste denne.

2stk 280 drev, 1 som skal få nye tetteringer så er det klart til bruk samt et til som jeg ikke har sett over men burde være greit foruten festene.

Videre skal jeg få 1 b21 blokk samt topp som sies å være strøkene, men har ikke sett dette med egen øyne enda :yesnod:

Så nå er fremdriftsplanen å få oversikt på tilstanden på aq145 motoren. Den skal ha virket meget bra for 3 år siden da båten som den sto i båten den kommer fra.

Hvis denne ellers er bra så regner jeg med denne får storservice. Regner med det blir sliping av ventilene på toppen fra aq140'en, og benytte denne(med k-kam).

Satser på mye tid til overs slik at jeg får fokus på denne saken, blir vinterprosjekt :yesnod:

Selger kanskje unna noe av det jeg har for mye av. har jeg (kanskje) noe du trenger så send meg pm. Kanskje jeg selger det til deg :yesnod:

• 2 måneder senere...

Da var det opp fra støvet igjen, ting tar tid men ting skjer etterhvert :)

Startet for litt siden å få oversikt over aq145'en dette er ting jeg har oppdaget frem til i går:

1: Fant ut at den ene gasseren "sitter fast", regner med det er en bagatell. Den andre er ok. Må vurdere om jeg skal benytte disse gasserne eller om jeg skal benytte de fra aq140'ene. Noen som kan fortelle noe om forskjellene på disse når det kommer til ytelse, driftsikkerhet og forbruk?

2: Det er mye tæring på eksosport nr 4 som forventet, men har 160 toppen fra aq140'en som er bra. synd siden dette er en 405.

3: Det er olje, motor og topp turner lett"

4: Dynamoen, virker som den sitter fast. Etter å ha tatt den av og latt den spinne noen runder, lugger den enkelte plasser. Sikkert moden for søppla, men som skrotnisse må den nok studeres nøye før den havner på dynga:)

5: Kjølesystemet virker meget bra, samme gjør kammen. Hadde forventet det værre siden blokka har en del rust og ser shabby ut.

I dag bestemte jeg meg for å skru motoren videre fra hverandre, startet med godt mot i ca 6-7 minusgrader. Tanken er at når jeg har fått den i deler så skal den inn i hobbyverkstedet for oppbygging, hvor det er VARME :yesnod:

Det faktummet at garasjen er så fulle av hull at jeg måtte blåse vekk snøen fra verktøyene før jeg kunne begynne sier litt om forholdene, og hjalp godt på lysten til å "komme inn i varmen".

Etter litt leting i snøen fant jeg alt verktøyet som på mystisk vis hadde snødd ned :tongue:

Kobler fra deg som er igjen, tar av demperplate og svinghjul i vente på å få av toppen. Håpet på at ting skulle være bra var stort.

Men da toppen kom av ble jeg meget overasket :yesnod:

Dette må vi kunne kalle en "NUT-Case" :confused:

1292095186_resized.jpg?width=300&height=400

Tydeligvis har en mutter vært på tur gjennom innsug eller blitt glemt under montering av tidligere eier. Bare flaks att ikke ventilene er truffet.

Går i spenning for å se på blokk/stempel for å så ulykka i sin helhet:

1292095307_resized.jpg?width=540&height=405

Slått seg fast i stemplet kan man jo si...

1292095271_resized.jpg?width=540&height=405

Ser også at motoren har dratt inn noe dritt i sylinder nr 4, sikkert som følge av tæringen, for denne har små riper. Regner med det kan ordnes med honing og nye stempelringer.

Er nå litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

Tenker stemplet i seg selv nok ikke er mere skadet et at mutteren kan fjernes eller slipes til, for så å bygge opp motor med nye ramlager, rådelager og stempelringer samt honing. Med ny-slipt 160 topp så burde det bli en bra motor. 160 toppen begrenser ytelsen litt, men øker kompresjonen også litt så tenker at jeg vil miste 6-7 hester på et slikt oppsett med H eller K kam.

Nå har jeg aldri gått så langt inn i "sømmene" på en slik motor før, dette blir spennende og forhåpentligvis ikke for dyrt.

Tips fra dere som gidder å lese tråden ønskes :smiley:

Har nå fått litt bærehjelp og fått motoren inn i varmen, på hobbyverkstedet i kjelleren.

Skal bli greit å kunne jobbe på en litt varmere plass, kanskje jeg får gjort litt mere nå.

Har vært i kontakt med pedersen racing for priser på lager, ringer mm for å overhale bunndelen. Venter i spenning på å se hva det koster.

Må kanskje vurdere å borre blokka desverre, hvis jeg skal bruke denne, men skal prøve å hone først.

Noen som vet hva det koster sånn omtrent, å borre opp 4 sylindere + stempel?

• 3 måneder senere...

Da var det opp av støvet igjen med den gamle tråden.

Har skjedd noen småting frem til i dag, men ikke mye å skryte av. Har fått vurdert den tekniske tilstanden på blokka mi, foruten muttermerke og myyyye rust så er den i overaskende god stand.

Har demontert en god del og pusset litt rust, så kom madammen hjem i dag med en stor pose fra biltema med stålbørster for drill :smiley:

Glemte helt å ta bilder, igjen, men stoppet underveis og knipset noen dårlige bilder av hva jeg styrer med. Det meste er pussestøv, ser faktisk litt bedre ut i virkeligheten nå. Før var det hele et skremsel :yesnod:

Har også beskjed fra mekonomen at slipesatsen er kommet, venter nå på plastigauge før jeg gjør neste bestilling. Frem til da satser jeg på å bli ferdig med å pusse rust og grunne blokka.

Slik ser det ut nå

1301422202_resized.jpg?width=464&height=348

1301422168_resized.jpg?width=464&height=348

Må bytte stempelringer og hone den ene sylinderen, har fått meg honesett nå så det er ikke noe problem. Blir også å bytte det ene stemplet hvis jeg har i den gamle kasserte b23 blokka, hvis ikke blir det å slipe vekk "hot-spot'n" etter den helsikkes mutteren som har vært fast på stempelet.

Er litt usikker på om jeg skal koste nye stempelringer på de to sylindrene som er strøkene, og bare hone opp de også. Er vell dumt å spare 500kr på de ringene, selv om det egentlig ikke er noen grund til å bytte dem?

Håper bare tiden strekker til å bli ferdig med dette prosjektet.

Er også usikker på om jeg skal bruke gasserne fra aq140 eller fra 1q145. Er det noen som kan fortelle litt om forskjellen på disse gasserne? utover det utseendemessige, tenker bruks og ytelsesmessig.

Ny runde med håpløs rustpussing over, og en ny runde blir det vell i morgen å da med litt bedre utstyr. Stålbørst på batteridrill er ikke den beste kombinasjonen for å utføre slike oppgaver, men definitivt bedre en bare stålbørste i hånden¨:yesnod:

Det som en gang så ut som en stor rustklump, begynner nå å se litt bedre ut

1301755792_resized.jpg?width=533&height=400

Mange kriker og kroker på disse motorene, tar tid å komme til å få vekk alt.

Denne bunnpanna er så tragisk at den blir kastet, ligger en "ny" i garasjen :yesnod: Lurer på hvor mye denne egentlig tåler før all olja ligger på gulvet :rolleyes:

1301755758_resized.jpg?width=533&height=400

Testet også startmotoren, den slo inn å spant rundt uten problemer. Tross litt rust så virker den ellers fin. Har jo ikke vært brukt på maaaange år. Er det mulig å ta noen form for service på denne tro? Får se nærmere på den senere.

Plastigaugen er også kommet, hele veien fra England :yesnod: skal bli spennende å se hvordan det står til dær inne.

Desværre så satt fordeleren såpass hardt at jeg avlivet den når den ble demontert. Kanskje likegreit, for da må jeg kjøpe noe bedre å det fortjener nok denne motoren :yesnod:

Mere jobbing i kveld eller i morgen.

Da va en ny runde over, og man beveger seg sakte mot et mål når det kommer til det kosmetiske.

Ferdig å pusse rust på den ene siden, og har smurt på 661 som skal omdanne rust til metall.

Igrunn gøy å se hvordan denne utvikler seg fra først å være hvit, til å bli blå og så så sort. Tar omtrent den tiden man bruker på å hente den nye bunnpanna, pusse den og smøre på 661 dær også.

Til alle som har vurdert biltema sin oljesuger(den for å skifte olje gjennom peilerøret, så vil jeg advare at denne er en tolmodighetsprøve.

I frykt for å rive istykker den eksisterende bunnpanna i forsøk på å løsne bolten, valgte jeg å benytte en slik til å pumpe det meste av olja ut av blokka. Fy f... for noen trege greier.

Noen bilder fra siste runde, håper å få fortsatt på andre siden av blokka senere i dag.

1301828172_resized.jpg?width=540&height=405

En noe bedre bunnpanne

1301828201_resized.jpg?width=540&height=405

En evighet med pussing så er den nesten helt blank og fin:yesnod:

1301828234_resized.jpg?width=540&height=405

Fortsatt noe rur og rustrester så denne får også en dose 661

1301828270_resized.jpg?width=540&height=405

Redigert av lite (see edit history)

Meget bra. Husk på å ha på noe rusthindrende maling el. slik at det ikke kommer gjennom lakken.

På slike gamle greier er det alltid rom for rust å komme igjennom selv om en tror en har rent stål.

Hei og takk for tilbakemeldingen!

Jo, metallet hær blir nok aldri "helt rent" med mindre man bruker andre metoder.

661, rustmiddelet som jeg bruker virker som en primer, som kan lakkes over. Denne er faktisk avhengig av litt rust for å reagere. Har fått pusset begge "sidene" av motoren og påført dette middelet.

Etterpå skal jeg benytte sinkgrunning, denne skal vist nok hjelpe godt på mot rust. 2komp polyurtan som toppstrøk burde gi en holdbar løsning håper jeg, som også tåler litt forskjellig av "søl" som måtte komme på motoren.

Fikk ikke av reimhjulet fra veiva i dag, så er enda noe rust igjen å pusse og behandle før jeg er i mål med blokka. Bak svinghjulet får jeg ta når jeg får spent blokka fra motorbokken, men det er nok litt frem i tid.

Så har man alle disse smådelene som også må pusses rene og behandles så de blir pene :)

Litt usikker på om jeg skal lakke kjølerørene, evt hva jeg skal grunne disse med er jeg usikker på.

Videre er diverse pakninger bestilt fra drevdelar, og bestilling av komplett sett med tettinger og pakninger til blokka blir bestilt i morgen. Slipesatsen ligger på mekonomen og venter.

Stempelringer mår jeg også få bestilt snart, men venter til jeg har fått ut det stemplet som faktisk trenger nye ringer samt kontrollert klaringen på rådelagrene slik at evt nye lager blir bestilt i samme tid.

Regner uansett(håper) at lagrene er bra nok til å brukes leeeenge.

Rust, rust og atter rust, men nå er det snart "nyovermalt" motor :tongue:

Fikk lånt meg en muttertrekker, av typen biltema selger, å må si denne er et voldsverk! bortsett fra størrelsen, er den jo genial, jobber som et udyr :yesnod:

så nå er reimhjulet kommet av, og det meste av rust borte dær også :yesnod:

Desverre så va jeg noe korttenkt når jeg tok av vannpumpa, hadde glemt av at jeg ikke hadde tappet all kjøleveska, så nå ble det vått :blush:

Tok desverre ingen bilder av denne delen, men tråden er full nok av rustfjerningsbilder:tongue:

Har uansett fått frem boksen med sinkgrunning fra biltema, og fått grunnet bunnpanne 1,5strøk og blokka 1 strøk.

Ble ikke helt så dekkende og "pent" akkurat, men regner med det blir mye bedre etter neste runde.

1301926525_resized.jpg?width=540&height=405

Desverre så tar ikke denne samsung-mobilen så bra bilder.

Syens det ble bedre resultat på denne siden

1301926595_resized.jpg?width=540&height=405

Litt usikker på hvor mange strøk jeg skal gå for på bunnpanna, men er nok denne som opplever mest fuktighet så den får noen strøk til ihvertfall.

1301926561_resized.jpg?width=540&height=405

Noen sier man skal ha tynnest mulig lag med lakk/maling på motoren pga varmen, men klarer ikke helt å se at det er et reelt problem på denne typen motor?

Motoren som står i båten hadde ihvertfall ikke noe problemer med å få nok kjøling.

Så snart all rustbehandling er unnagjort og alt tilgjengelig på blokka er grunnet vil det vise seg hvordan resten ser ut,er spent og håper det ikke ligger noen overaskelser inni blokka.

Da var slipesett fra meko på plass i bilen, sammens med tang for ventiler, fjertang til stempelringer og monteringssett for stempelringer.

Fikk også bestilt kompletteringssats og nye stempelringer i samme runde.

Etter en runde i garasjen i går ble jeg litt usikker. Kan noen si noe om akslingen som står i "drevkåpa"(den mellom motor og drev). Skal det være toleranse for å bevege denne "sidelengs" kan tenke meg at det skal være mulig å bevege denne noe, og det er det på denne akslingen. Den roterer fint, men er usikker på om denne har slitt lager.

Håper noen kan si noe om denne :yesnod:

Satser på å få gjort litt mer arbeid i kveld, hvis jeg rekker hjem i tide :smiley:

Regner med du mener svinghjulskåpen. Akselen her sitter i segeringer, og det er vanlig med "litt" aksialslakk, altså fint lite, det skal egentlig ikke være noe, og absolutt ikke slakk sideveis, da sitter enten ikke akselen skikkelig i lagrene (slitte indre lagerbaner), eller lagrene sitter ikke skikkelig i huset(slitte ytre lagerbaner eller hus).

Det hender de nye lagrene må limes inn dersom de ikke sitter skikkelig i huset, det er viktig at lagrene ikke spinner, og det ene lageret skal egentlig presses inn i huset, mens det andre presses på akselen, så settes akselen i, og segeringene låser.

Jeg pleier alltid å bytte disse lagrene, ettersom de ikke koster all verden, og sikkert er minst 20 år gamle, og motoren må ut igjen for å skifte de hvis de ryker senere.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takker for svaret Adeno! Er det typiske skf lager som kan brukes, eller vet du noen steder hvor man kan kjøpe disse billig og greit, gjerne med tettering(i norge helst, regner med drevdelar har).

Må man i presse for å få dette på plass?

Har kåpen som står i båten, tror den er bedre, men får se om jeg ikke rekker å få byttet lagrene.

Har også fått gjort unna litt arbeid nå, fått toppen tilbake på benken, tatt av kam'en og tatt en rask renserunde med fjerning av gamle pakningsrester og skitt

1302277994_resized.jpg?width=540&height=405

Brukte så spritmetoden for å se om ventilene tettet skikkelig, noen må nok få en runde med slipepasta, håper det er nok til å få dem å tette skikkelig. Må få det høvelig bra ettersom alt av tettinger osv ellers i toppen blir byttet.

Har heller ikke bestemt meg helt om jeg skal ha H eller K kam i, men den gamle D kammen skal ikke tilbake.

Så gikk jeg løs på blokka igjen, ettersom jeg har vært spent på tilstanden på rådelagrene.

Klaringen på syl. 3 og 4 er helt lik, 0.05mm og ligger perfekt innenfor volvos krav(0.024-0.070mm)

1302278053_resized.jpg?width=540&height=405

Ettersom jeg havnet i "slosskamp" med motoren når jeg skulle ta ut det ene stemplet fant jeg ut at det passet med kaffepause, men to av stemplene er kommet ut.

1302278122_resized.jpg?width=540&height=405

Hva burde man bruke til å rense stemplene med før montering?

Snakket med mekonomen i dag, de har nå kompletteringssatsen og nye stempelringer liggende til meg, slik gir arbeidslyst.

Skal også nevnes at jeg så over oljepumpa når jeg tok den ut, et tragisk syn igrunn ettersom den ene "skovvelen" har lugget i godset og ripet opp og laget spon og annet f..nskap. Den pumpa blir til nød donor, har heldigvis en som jeg mener skal være i prima stand liggende i garasjen. Skal bli greit å se når klaringene skal måles senere.

Regner med du mener svinghjulskåpen. Akselen her sitter i segeringer, og det er vanlig med "litt" aksialslakk, altså fint lite, det skal egentlig ikke være noe, og absolutt ikke slakk sideveis, da sitter enten ikke akselen skikkelig i lagrene (slitte indre lagerbaner), eller lagrene sitter ikke skikkelig i huset(slitte ytre lagerbaner eller hus).

Det hender de nye lagrene må limes inn dersom de ikke sitter skikkelig i huset, det er viktig at lagrene ikke spinner, og det ene lageret skal egentlig presses inn i huset, mens det andre presses på akselen, så settes akselen i, og segeringene låser.

Jeg pleier alltid å bytte disse lagrene, ettersom de ikke koster all verden, og sikkert er minst 20 år gamle, og motoren må ut igjen for å skifte de hvis de ryker senere.

Ser bare ett lager i verkstedboka, står det ett til som ikke er med på denne:

kaape.jpg

Har en kåpe til med et fastrustet kryss på også, kan hende den ellers er i bedre stand, men jeg får demontere å se.

Hvilke type lim brukes på å lime slik?

Er det typiske skf lager som kan brukes, eller vet du noen steder hvor man kan kjøpe disse billig og greit, gjerne med tettering(i norge helst, regner med drevdelar har).

Må man i presse for å få dette på plass?

Volvo har lager, og de koster ikke all verden, men det står SKF på de, så de kan sikkert skaffes andre steder til en brøkdel av prisen.

Jeg blir ikke helt enig med meg selv, har byttet lager på noen VP V-motorer i år, og de har vaffal to lager i svinghjulskåpen, men firesylindrede motorer har nok som tegningen viser bare ett lager.

Vanligvis kan lagrene settes på plass med litt forsiktighet med en hammer og en pipe eller noe annet som måtte passe til jobben, men det er enklere dersom man har tilgang til presse.

Pass på å ikke slå på den ytre lagerbanen dersom du skal ha lageret på akselen, og motsatt dersom det skal inn i huset osv.

Hva burde man bruke til å rense stemplene med før montering?

Legg de i diesel en dag eller to så blir sot og slikt myket opp, og tørk over med en fille med tynner etterpå, ha olje i sylinderen og på ringene før montering.

Ser mange bruker stålbørste, og det er sikkert ikke noe i veien for det, men jeg liker ikke riper og bruker ikke stålbørste på slikt, selv om litt riper på stempeltoppen har lite betydning.

Sporet til ringene gjør du rent med en gammel ring og litt tynner e.l. men samme greiene med riper der, gjelder å være forsiktig.

Husk å måle stempelringene på plass i sylinderen for å se om de må slipes noe.

Hvilke type lim brukes på å lime slik?

Helst skal det ikke bruke lim i det hele tatt, men dersom man merker at lageret ikke sitter på grunn av slitasje, og vil spinne, så er litt lim en nødløsning.

Jeg bruker Loctite hurtiglim for metall til slikt, når jeg må.

ikke sånn i farten, men en liten "fin" fil bør være grei, det er som regel bare et fluefittehår som skal til, og ofte ikke noe i det hele tatt, men det bør som sagt måles for å være sikker.

PS: Det er viktig å file rett, slik at åpningen blir lik hele veien.

Takker igjen for svaret. skal gjøre mitt beste for å måle så alt av klaringer og marginer stemmer underveis.

Håper bare jeg får den toppen tett og fin først, så får vi se underveis hvordan dette går:)

Tar faktisk utrolig mye tid dette, men sikkert en rask jobb for en som kan dette. Lærer utrolig mye ihvertfall, å all denne kunskapen om motoren som kommer kan være greit å ha med når man drar på sjøen selv om jeg håper behovet for å bruke den blir svinnende lite :yesnod:

Ha en fin kveld folkens! :smiley:

På'n igjen. Selv om jeg egentlig ikke har tid, så måtte jeg ta en "rask runde" for å se hva jeg fikk til med toppen. Har andre "viktigere" ting som står å venter, men de måtte vente litt til :yesnod:

Ettersom samtlige ventiler strøk sprit-testen med glans ble jeg litt usikker i går, så gikk ned til verkstedbenken med det som var igjen av mot etter gårdagens besøk av "tørste venner".

Først en titt på det første puslespillet fra mekonomen. Mye som jeg ser hvor skal være og et par ting jeg ble litt usikker på. Får bruke elimineringsmetoden og se hva som er igjen når alt som skal "inn i toppen" er på plass :yesnod: En titt i verkstedhåndboka gir sikkert også svar :smiley:

1302345206_resized.jpg?width=540&height=405

Fant frem det viktigste for dagen i dag, og kom meg videre.

1302345442_resized.jpg?width=540&height=405

Mye sot og behov for å slipe. Håper uansett at problemene ventilene har med å holde tett er relatert til at denne har stått lagret i garasjen en tid og dritt har samlet seg så det ikke ble tett når kammen ble fjernet.

1302345338_resized.jpg?width=540&height=405

Mye bedre etter en runde med "sugekoppen"

1302345401_resized.jpg?width=540&height=405

Den som ikke vil, den skal :yesnod:

1302345240_resized.jpg?width=540&height=405

Startet dagen med en av de verste ventilene, fikk perfekt resultat, ble helt tett. Startet så ved sylinder 4'es ventiler og repiterte. Byttet tettinger underveis. Ble perfekt resultat, tette og fine ventiler.

Rakk desverre ikke lengre en å bli ferdige med de tre ventilene. Resten får vente. Håper bare det går like greit med alle de andre ventilene.

På'n igjen :yesnod:

Nå er alle ventilene slipt å alt er tett og bra :smiley:

Ikke like lett å få alle de små tettingene på plass, men alle 4 er nå påplass.

1302345442_resized.jpg?width=540&height=405

Denne hadde vist fått nok:

1302552709_resized.jpg?width=540&height=405

Ble selvfølgelig byttet ut :yesnod:

Så etter å ha montert nye "gummidempere"

1302552778_resized.jpg?width=540&height=405

Lurer på hvordan disse vil påvirke shimsing? Er jo blitt litt mere trykk på shimsen nå ettersom de gamle var noe "flatere" etter en del bruk.

Kontrollerte også klaringen på de to siste rådelagrene, samme som på de andre heldigvis :yesnod:

Fikk ekstra puslespill fra mekonomen, alt av pakninger,tettinger, osv til bunndelen samt nye stempelringer.

Fikk også smurt på strøk nr 2 med grunning på store deler av blokka, samt første strøk på andre deler og bunnpanna har fått et 3. og siste strøk.

Skal ha 2 strøk på alt over bunnpanna, og litt ekstra hvor det trengs :yesnod:

Da var litt tidkrevende "småjobber" unnagjort :yesnod:

1: byttet dekslet som huser tetteringer rundt veiv og aksling for olje/bensin pumpe og tenning. Byttet tetteringene også i samme sleng, men er litt usikker på hvor langt "inn" ringen som står rundt veiva skal? denne er nå ca 1mm lengre inn en ytterkant på dekslet og virker som den trives dær :yesnod: omtrent samme som den som står bak svinghjulet.

2: Fått shinet startmotor og noen braketter, samt oljekjøler(kommer til den litt lengre ned.

Videre har jeg tatt en hurtigrens av oljekjøler, og montert denne igjen for å teste om den er tett.

Litt uhelig under montering, testet med å henge den opp og fylle denne med veske med lav viskositet. Observerte etter noen timer at noe av vesken hadde forsvunnet.

Etter demontering, littrens og remontering ble det trykktesting på skikkelig hjemmemekk metode:

1302718721_resized.jpg?width=540&height=405

En kork i ene enden for å blinde av, en kork med 2 uttak i andre enden. Bensintrykkmåler fra biltema i det ene hullet, trykkluftsblåser med ventil i andre hullet. Passe mengde tape fant jeg ut måtte til, for troppene blåste ut på over 6psi.

Fylte i lavviskositetsveske, trykket opp til litt over 6psi og lot denne stå i noen timer, samme trykk ingen lekkasje :smiley:

Fikk nye pakninger fra drevdelar i dag, til oljekjøler, vannrør og tettering til vannpumpe :smiley: Så snart blir oljekjøler demontert igjen, for skikkelig rens og helt nye pakninger :yesnod:

Får kanskje tatt noen flere bilder da også :smiley:

• 2 uker senere...

Endelig tid til å skrive en litt logg :yesnod:

Over den siste tiden, som for det meste har gått bort i andre ting enn båt, er endelig alle sylindere blitt honet. Sjekket det meste av klaringer, og fått på plass 2 stempel.

De 2 siste står i et parafinbad for å løse opp og klargjøres for montering.

1303928130_resized.jpg?width=533&height=400

Alt av klaringer var perfekt innenfor toleranse, så ingen sliping eller etterbestilling av ringer :yesnod:

Rammelagrene er også kontrollert og i bra stand :yesnod:

Desverre enda mye som gjennstår, men ser nå frem til å få på plass de to siste stemplene med nye ringer og finne frem og kontrollere oljepumpa som jeg tenker skal benyttes i stede for den som har vært brukt til nå.

Så må jeg finne en venn som kan hjelpe meg å få motoren ut av riggen, så jeg kan bytte pakning og tettering bak svinghjulet.

Etter det bærer det ut på trappa, eller tilbake i garasjen, for montering av resterende deler. Håper bare det dukker opp litt mere tid snart, for er enda mye igjen som burde vært gjort til nå :headbang:

Liten runde i går og i dag også :yesnod:

Husket endelig å kjøpe meg sitronsyre, for siste rens av oljekjøler samt varmeveksler så gikk løs på disse.

Blandet en passe svak løsning, og benyttet denne til å rense den allerede ganske rene innmaten til oljekjøler, samt fyllte varmeveksler med samme løsning. Etter 2 timer ble det skylling, og jeg er glad jeg gjorde den jobben for det løsnet en del ekstra dritt.

Varmeveksleren har nå fått en ny runde, og oljekjøleren er nå montert med nye pakninger.

Ble desverre noe krøll med bildene jeg tok, men benyttet en 1,5liters brusflaske hvor jeg kuttet av toppen for å ha løsningen til oljekjøleren i, virket utmerket :yesnod:

Stemplene har fått seg en rens, men havnet i badet igjen, mye sot på det ene.

Klar til montering:

1304101479_resized.jpg?width=540&height=405

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...