Jump to content

Prosjekt: vedlikehold, oppbygging og problemløsning for vp aq14x m

FjordHT

Recommended Posts

Da var alle stempler på plass, med kontrollerte klaringer på nye ringer.

Alt(råde og rammelagerskåler) er trukket til med moment(63nm og 110nm) og ettertrukket for kontroll. Alt virker fint.

Mangler fortsatt en enkel å grei løsning på det lille hobbyverkstedet mitt for å få motoren løst fra bukken og kunne enkelt gjøre jobben med pakninger og tetteringer bak svinghjulet.

Mye spennende som kom ut av kjølesystemet som var renset med sitronsyra, genial og enkel løsning for rensing av slike ting.

Uansett greit å tenke på at det meste av vitalt mekanisk i topp, og bunn er nå på plass og i god stand.

Nå er det bare resten igjen :yesnod:

Kanskje båten kommer på havet en gang i år ...

• 2 uker senere...

2 uker har gått siden sist jeg skrev noe hær inne, men har ikke stått helt stilt selv om det har skrantet på tid.

Har fått pusset og fikset litt på diverse smådetaljer, som vil vise seg når alt blir satt sammen til slutt.

Delemotoren, aq140'en, er nå helt i deler. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med den blokka, den er jo igrunn i ganske bra stand samt at denne er 2,3 liter. Trodde disse var 2.1 (b21), kanskje denne er borret? Ser ut til å ha fått en overhaling kort tid før den ble mishandlet med dårlig eksos.

Har fått pusset vekk det meste av rust og rustbehandlet bak svinghjulet, klart for neste strøk:

1305355473_resized.jpg?width=540&height=405

Kom over svinghjulslagret, som står i veiva på disse motorne :headbang: Nytt bestilt og levert fra meko, har enda ikke funnet en bra løsning for å dra det ut, må nok på biltema å kjøpe verktøy til uka

Det lagret er ikke noe å skryte av.

1305355435_resized.jpg?width=540&height=405

En gladnyhet er at fordeleren fra 123 ignition er kommet, håper denne gir mange trygge driftstimer og kompenserer for noen av de hestene jeg taper ved å benytte aq140 gassere :yesnod:

Den vannpumpa som ser bra ut utvendig, har lager som "lugger" når jeg turner den. Pumpa som ikke lugger ser slik ut

1305355396_resized.jpg?width=540&height=405

Så jeg tar pumpa som står i båten nå når jeg får ut motoren, den er gulle god :yesnod: så får jeg prøve å bygge om en bilpumpe(presse ut innmaten) senere og håpe den pumpa som står i båten er god for mange år til.

Så var ny tettering på plass:

1305355512_resized.jpg?width=540&height=405

På med en del tettegugge(høy temp silikon), bilde lyver litt med tanke på mengde.

1305355549_resized.jpg?width=540&height=405

Endelig på plass, med ny pakning. Alt klart her for overmaling med zinkgrunning :yesnod:

1305355549_resized.jpg?width=540&height=405

Desværre så gikk lagrene i borremaskinen min istykker i går når jeg drev å pusset motorfester og andre deler, får ikke ny før på torsdag :headbang:

Får prøve å bruke tiden til å lage en avdrager til det lagret samt få orden på en del andre ting som hører til før 17 mai :smiley:

Vurderer også å gå til innkjøp av en verkstedkran fra biltema, en slik :

15-371_l.jpg

Lurer på om den er egnet til å løfte inn og ut motor av min 19fots fjord.

Info

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Verkstedkran-2000-kg/

Da var endelig det hærsns svinnghjulslagret kommet ut av veiva(ja veiva), sveiste fast en bolt i lagret og fast i en slaghammer. Vips så kom det ut, og på plass med nytt.

Så har jeg også fått påplass et lag med zinkgrunning bak svinghjulet, ett lag til dær så er det toppstrøk og tilbake i bukk med motor klar for diverse montering og siste strøk med kosten :yesnod:

Oljepumpe er demontert, renset og gjort klar for montering med nye tetteringer.

Sliter med å få av tannhjulet på den gamle fordeleren :headbang: har forsøkt å slå det ut, men det kommer ikke. Dro også av "tuppen" med vinkelsliper for å være sikker på at den ikke var blitt kon, men fortsatt vil den ikke av. Ser ut til at det kan være vanskelig å få denne borret ret uten å skade hjulet. Noen tips? evt tips om hvor jeg kan kjøpe nytt hjul billig?

123fordeleren ligger bare å venter :yesnod:

Torsdag er det tur til byen, biltema, for å kjøpe ny billig borremaskin til å pusse siste rest med, samt hente løftekran. Blir snart løft av motor håper jeg, å håper denne løfter høyt nok til å få motoren inn og ut av båten.

Venter enda på svar fra maritim på diverse småting, før jeg kan få bestilt motorlabber ++++

Budsjett er no dritt, derfor venter jeg med å forsøke å oppsummere til alt er ferdig :yesnod:

Bruker batteriverktøy til det meste nå, så trenger ikke en dyr og råbra maskin. Den jeg nå har slitt ut er fra europris å kostet under 200kr og har overlevd mye. Blir noe tilsvarende, ettersom den stålbørsten sliter ihjel hvasomhelst.

Hva skal du egentlig med svinghjulslager på en båtmotor? Du har jo ingen clutch, men en fast demperplate i stedet. Og da gjør vel egentlig svinghjulslageret ikke noe som helst?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva skal du egentlig med svinghjulslager på en båtmotor? Du har jo ingen clutch, men en fast demperplate i stedet. Og da gjør vel egentlig svinghjulslageret ikke noe som helst?

Akslingen som går til drevet(er bare lagret opp med ett lager i kåpa), har en tapp som går gjennom demperplata og støttes opp av dette lagret. Lagret går ikke rundt, men jobber med de millimetrene som akslingen beveger seg på "fjærene" i demperplata(tur-retur, for å si det slik). Uten svinghjulslager er det ingen støtte for akslingen og tror det blir å slite demperplata i stykker på et øyeblikk. Å siden det lagret som sto i tydeligvis bare har jobbet 2-3 millimeter frem og tilbake så hadde det tydelig merker av det(lugget mye når man spant det rundt)

På delemotoren var det ingen merkbar slitasje på det lagret.

En del arbeid gjort:

Ferdig grunnet, og "malt" bak svinghjulet.

"Frankenpump" montert(oljepumpe sammensatt av deler fra den gamle aq145 pumpa, samt bunndelen fra aq140 pumpa) Ser ingen grund til at det ikke skal virke bra, men skal følge ekstra med at trykket blir rett når den startes første gang :yesnod:

Kontrollert momentet på alt i bunndelen :yesnod:

Bunnpanne på plass etter pussing og børsting av alle skruver :smiley:

Resten igjen :tongue:

Fikk også av tannhjulet til slutt, måtte file den rundbankede låsebolten såpass flat at jeg fikk til å borre. Borret så med en litt tykkere bor en hullet i bolten. Etterpå var det bare å banke ut med en dorr :yesnod:

850w drill ble kjøpt på CO(merke cotek) ser ut til å virke bra :yesnod:

Fikk ikke bildene ut på nett i dag, får komme tilbake med dem i morgen :yesnod:

Frankenpump på sin plass, klar til arbeid:

1306183611_resized.jpg?width=540&height=405

Ny pakning "puslet" sammen, kom som puslespill så fant det greit å ha den på rett plass før jeg begynte med pakningssilikonen:

1306183680_resized.jpg?width=540&height=405

På plass med silikon på begge sidene, ble litt mye silikon noen plasser:

1306183773_resized.jpg?width=540&height=405

Ikke værre en at det går bra :smiley:

Tok også bilder av hvordan det ble bak svinghjulet etter 2 lag grunning + toppstrøk med antirustmiddel, samt hvor alle boltene på bunnpanna hadde fått et strøk grunning, men de bildene har ikke kommet over til pc'en. Får se senere om de vil være med :yesnod:

Noen dager med litt innsats:

Verkstedkran montert og testet at denne passer til hovedformålet:

1306439600_resized.jpg?width=540&height=405

Ser ut til at det kan gå greit med litt justering underveis:

1306439556_resized.jpg?width=540&height=405

Motoren ble løftet ut i går, i et skikkelig drittvær, så ble ikke tatt noen bilder underveis. Løftet gikk akkurat klart og verktøyet virket utmerket :yesnod:

Ser nå at jeg har mye vaskearbeid og klargjøring før ny motor skal på plass :rolleyes:

Hær henger "gammelmotoren", fått demontert vannpumpe for fersk og sjøvann :yesnod:

1306439641_resized.jpg?width=540&height=405

Da har vannpumpa og termostaten fått ny pakning. Vannpumpa har også blitt grunnet, håper denne grunningen holder og ikke reagerer med pu-lakken som kommer senere:

1306599610_resized.jpg?width=540&height=405

Greit å ha verkstedhåndboka på plass når man skal montere topp, sammens med skiver, olje og nye bolter:

1306599530_resized.jpg?width=540&height=405

Topp på plass, trukket med moment etter boka(først 60nm så 110nm), vannpumpe på plass med ny pakning og stort sett klar for første strøk med PU :yesnod:

1306599648_resized.jpg?width=540&height=405

Toppen skulle nok vært bedre rengjort, men det er ikke det kosmetiske som står øverst på lista.

Har også fått på førstestrøket med pu, men de bildene får vente :yesnod:

Fortsetter i mårra :smiley:

• 3 uker senere...

Ting har gått meget tregt med alt annet som også tar tid.

Har heldigvis fått motoren ned i garasjen, og fått gjort unna litt småting:

Demontert nødvendig utstyr fra aq140 motoren.

pusset og lakket den 1 år gamle manifoilen som hadde fått noen stygge rustflekker etter filterhuset hadde oppdrag som fontene.

Lakket/malt diverse detaljer

Montert starter

Flyttet over tannhjul til den nye 123ignition fordeleren, tilpasset og fått denne passe påplass.

Ordnet diverse smådetaljer.

Har også fått pakke fra maritim med ny lenco trimsylinder, diverse deler til kalesjn, motorfeste+++

Venter nå på pakke fra drevdelar, da har jeg nok det meste jeg trenger til jeg finner ut jeg mangler noe mer :tongue:

Nå blir det en uke til uten mekking, og penvær og båtsesong surres bort :headbang:

Etter å ha lest tråden om den riben som havnet 50 meter på land uten fører https://baatplassen.no/i/topic/81634-rib-kjoert-50m-paa-land/ Så har jeg igjen begynt å tenke på dødmannssnor, må finne en løsning for å koble en slik i båten. Tenker det må være mulig å koble denne sammen med tenningslåsen. Hvis noen har gode forslag så hadde det vært greit, men regner med strømmen til coil kan brytes greit og kobles via en vanlig dødmannssnor?

Hei. Svært hvordan du står på. Meget bra. Jeg for min del så har det vært stilt i det siste. Sommertid er desverre ikke motor tid for meg. Men nytt er at jeg har fått sveiset eksosporten og freset den. Neste prosjekt er den hersens ferskvannskjøleren. Vet ikke om jeg får fikset den pga. Tæring. Kommer ut mer info etterhvert på tråden min når jeg begynner på.

Nb! Jeg har den gamle fordeleren vist du trenger deler. Kjøpte meg el. Tenning for en stund siden.

Takker for tilbudet om fordeler, men jeg har både 123 fordeleren + den elektroniske fordeleren som står på 140'en som jeg nylig tok ut av båten.

(har jo også 2 andre fordelere i småbiter, kanskje nok til å bygge 1)

Trodde den var dårlig, den elektroniske som sto i båten, men viser seg nå at det nok var "mekanikerfeil" som førte til at den ikke virket 100 % :blush:

Hadde jeg kjøpt meg nytt og "riktig" fordelerlokk så hadde den nok virket noe bedre en hva den gjorde, men det er jo bare en av mange småting som plaget meg med den andre motoren.

Håper nå at jeg har fått pakke fra drevdelar når jeg kommer hjem om en liten uke, føler meg virkelig klar til å skru sammen alt :yesnod:

Mangler nå bare noen pakninger til kjøler samt satsen med lager og pakninger til akslingen mellom drev og motor.

Når det kommer til kjøleren din så kan du alltids sende meg en pm hvis det er noe du mangler, mener jeg har ekstra av det du trenger.

Tenker nå på å lete etter et innsug for enkeltgasser, frister å teste forbruket med enkeltgasser.

Trenger også litt info fra verkstedmanualen til aq140 motoren, med tanke på forgasserjustering. Skal jo benytte innsug og gassere fra 140 til jeg har overhalt gasserne fra 145'en.

Redigert av lite (see edit history)
  • 2 uker senere...

Vell, så har motoren stått i ro ei stund pga jeg fant en del skader i selve båten etter tidligere eier.

Kan sees i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/82244-trenger-tips-og-svar-ang-plasting-innvendig-i-baat-gammel-skade/

Følge meg rimelig lei av "tidligere" eiere, men trodde igrunn jeg hadde fått nok med tanke på tidligere motor, tidligere skrog skader og nåværende skrogskade, så fant ut at i mangel på utstyr for å reparere skrog så kunne jeg skru litt motor.

Fant frem den nymalte eksosmanifoilden, nye pakninger og gjorde klar for montering. Litt løsemiddel og trykkluft for å rense gjenger ble også brukt.

Skulle igrunn tro det var en enkel og grei sak, men neida. Tidligere eier...... Ja nettopp, revet av samtlige gjenger i "enden" med for korte bolter. Noen kun ytterst, og en totalt ødelagt med maktmissbruk.

Så etter en ringerunde fikk jeg lånt meg hjelp og gjengeutstyr. Fikk gjenget opp de som kunne "berges" og løste problemet med å sette ned 8mm gjengestang for så å låse fast denne delen med mutter på utsiden og dra sammen slik.

Den gjengen som var helt ødelagt måtte borres til 10 mm, som førte til at også eksosen også måtte borres opp for å få plass til den nye gjengestanga som skal holde ting sammen.

Selvsagt var all den fine eksospastaen som jeg hadde påført ved "første montering" var nå blitt en tjukk gugge, som måtte skrapes vekk.

Totalt en liten evighet i garasjen, med en 20 minutters jobb er jeg rimelig lei av "brukt utstyr". Lurer nå på hva som blir det neste...

Får med noen bilder senere, når ting begynner å komme seg sammen :yesnod:

Nå er oljekjøler, eksos, oljefilter og slikt vitalt på plass og motoren har fått påfyll av olje.

Oljetrykkssensor for vanlig varsellampe og trykkmåler er også montert...

Kom jo selvsagt over en problemstilling, når jeg "prøvemonterte kammen". Har jo overhalt toppen med ny gummi rundt om, å lurer på om disse gummidemperne:

1302552778_resized.jpg?width=540&height=405

som erstattet de gamle som var banket flat, kan være årsaken til at jeg ikke har klaring mellom shims og kam?

Eller har det kun med kam-byttet å gjøre?

Vurderer å hive inn den gamle d-kammen for å måle, men hvis jeg kan spare meg litt arbeid så hadde det vært fint :smiley:

Har jo også den h-kammen som jeg kan prøve, har ikke lyst til å bruke d-kammen da den er noe slappere :tongue:

Kunne også tenke meg å teste motoren som enkeltgasser, noen som vet av billige innsug? (ikke så nøye om det er for topp eller sidemontert da jeg har gassere å velge mellom)

Redigert av lite (see edit history)

For et styr:

Av med kam, av med gummidempere, på med kam, måle klaring, klaring på ville veier, av med kam, bytte om på shims etter litt styr, montere kam, fortsatt ikke rett, mangler shims. 2 topper rensket for shims i leting etter noe som kan brukes, av med kammen igjen, montere shims, montere kam, kontrollere, finner ut at jeg kan få bedre klaring ved å bytte om på noen shims, av med kam bytte shims, på med kam, måle klaring, fortsatt ikke helt som jeg ønsker, frem med aq140'en, av med registerreim, ut med kam og shims, måle måle måle, ut med kam, inn med noen andre shims, endelig fornøyd :yesnod: Det er hardt å være amatør, men mottoet er det er bedre å måle 2 enn en gang feil :yesnod:

Nå er det bare å få ut kammen igjen, montere gummidempere, så er den delen klar.

Sitter nå inne med småen, som er blitt litt syk. Når madammen kommer hjem igjen så bærer det forhåpentligvis tilbake til garasjen for videre montering.

Gleder meg virkelig til å ferdigstille denne å gjøre klart for oppstart.

Får forhåpentligvis glassfiber +++ i morgen så alt er glart til været skulle tillate plasting :smiley:

Enda en økt over :smiley:

Da var kammen på plass, litt mye klaring på enkelte shims, men bedre med for mye klaring og litt "klakkelyd" en brente ventiler :yesnod:

Regner uansett med å shimse om etter noen timers gange, når ting har gått seg til. Vi snakker om avvik på ca .10 -.20 så ikke allverden, kanskje ikke merkbart hvis jeg er heldig :smiley:

Kammen har fått ny tettering, og er blitt rengjort og oljet opp før siste montering.

Reimhjulet er pusset rent for overflaterust og montert.

Har også fått påplass ny strammer og ny registerreim :smiley:

Påbegynte montering av resten av kjølesystemet, men hadde glemt å ta med diverse greier ned til garasjen å ettersom klokka nå er rundt 12 fant jeg ut at det kanskje er greit å slutte av for dagen.

Får lage en bildeserie senere :smiley:

Ny runde over, fått påplass det meste av kjøling, mangler bare å gå over vannpumpa å montere den så skulle det være på plass :smiley:

Litt arbeid igjenn med å tilpasse dynamo, få på reimhjul, reimer, ledninger osv så er motoren klar (tror jeg :)

Fikk pakke fra drevdelar, så har forhåpentligvis det jeg trenger nå :smiley:

Ble uansett litt usikker, det er en annen veivtapp på denne motoren, så kunne ikke bruke reimhjulet fra b21, b23 eller aq140'en... kan det være bytta til 151 veiv i denne motoren? eller er det vanlig på aq145'en?

En titt i vekstedboka bekreftet at det var slik på aq145'en, så da er veivspørsmålet ute av veien.

Tar med noen bilder jeg har tatt underveis, ellers er motoren snart ferdig og klar til start :smiley:

Ganske fornød med nøyaktigheten på det billige og nye skyvelæret. Hvorfor jeg kjøpte micrometer til å måle shims er jeg nå litt usikker på :tongue:

Måler:

1309713354_resized.jpg?width=540&height=405

Fasit:

1309713364_resized.jpg?width=540&height=405

Kam på plass for siste prøvemål. 123 ignition fordeler og startmotor er også påplass.

Greit å merke seg at den gamle rødblokka ikke er rød lengre :smiley:

1309713425_resized.jpg?width=540&height=405

På plass med gummidemperne:

1309713470_resized.jpg?width=540&height=405

Reimhjulet får seg en runde med børst for å få vekk smårust. Ny tettering monteres på veiva, som også får seg en rens før endelig monterin:

1309713480_resized.jpg?width=540&height=405

1309713488_resized.jpg?width=540&height=405

Nytt strammehjul på plass:'

1309713500_resized.jpg?width=540&height=405

Kam med ny tettering på plass:

1309713518_resized.jpg?width=540&height=405

Greit med merker på reg-reima :smiley:

1309713528_resized.jpg?width=540&height=405

1309713536_resized.jpg?width=540&height=405

Oljekjøler, eksos, +++ kommet på plass :smiley:

1309713560_resized.jpg?width=540&height=405

Kjølere, rør, hjul osv er blitt sort :smiley:

Nå er det "meste" på plass:

1309713572_resized.jpg?width=540&height=405

Sjøvannspumpe har fått ny tettering og pakning:

1309713602_resized.jpg?width=540&height=405

Mangler noen bilder av motoren, kommer med flere senere.

Har fått påplass det meste av ledninger osv.

Startet også en egen tråd ang noen dynamo spørsmål, håper noen kan hjelpe meg litt dær :smiley:

Drevkåpa er demontert, og slik så det gamle lagret ut:

1309713655_resized.jpg?width=540&height=405

Vi som ikke har fullt utstyrt verksted, må improvisere når nye lager skal på plass:

1309713666_resized.jpg?width=540&height=405

Kåpa er også satt sammen, med nye tetteringer. Trenger nå litt pussing og finish :smiley:

Lite gjort og ingen start i dag desverre :nonod:

Skulle klargjøre siste rest, og fant ut det er en lekkasje fra filterhuset. Håper bare det er den ene pakningen jeg sløyfet å bytte, men det var en sprekk dær også, så får se på det i morgen.

Er ganske gira til prøvestart :smiley:

Da var tiden endelig inne for oppstart :smiley:

Motoren ble trillet ut av garasjen og plassert på en palle ved siden av båten(såpass at motoren kunne kobles til båtens el.net.

skiftnøkkelen fikk virke som bryter for startmotoren, ettersom det ble upraktisk å forsøke å starte motoren fra båten hvis noe skulle skje.

Problemer ble det nok av, først hadde jeg feil overgang til bensinpumpa, så ingen mulighet for å koble denne til bensintanken. Endte opp med å hente pumpa fra aq140'en og brukte den istede.

Så vil ikke starteren entre svinghjulet, står bare å spinner, hører den går godt rundt og at den slår. Den slår bare ikke nok.

Gått over ledninger, forsøkt med startkabler for enda bedre kontakt men er det samme.

Henter til slutt starteren fra 140'en også, og da ble det fart på sakene:smiley:

Så over til neste problem, nada gnist. Gått over ledninger, fant først ut at coil-ledningen hadde en skade, men selv etter å ha eliminert det problemet så har jeg ikke gnist.

Startet egen tråd med spørsmål om kobling av coil, hadde gått litt på villspor i tankegangen for mulig eliminering.

Etter litt prøving og feiling, ble det koblet opp på nytt, uten turteller, da virket det. Men koblet turtelleren til etterpå og alt virket fortsatt. Litt usikker på hva som faktisk var problemet, men regner med det har vært dårlig kontakt en plass.

Turner motoren noen runder, vips kommer bensinen frem og motoren starter og går nesten som en klokke :smiley:

Frem med tenningslampa og grovjusterer tenningen og motoren går finfint :smiley:

Er igrunn godt fornøyd, har noen små lekkasjer på kjølesystemet å finne ut av, så får se hvordan ting virker etter det :smiley:

Da var det gjort litt arbeid:

Fått røret fra pumpe til varmeveksler skikkelig på plass, så nå er den lekkasjen borte.

Byttet føler for oljetrykkmåler.

Laget ny ledning fra coil til fordeler, montert denne.

Byttet regulator på dynamoen, laget nye ledninger fra dynamo til gods og starter(ca 20mm2)samt lik kabel til en strømfordelingsblokk.

Byttet temp måler i båten, mistenkte den andre viste for lite temp.

Startet motoren igjen, startet lett :smiley:

Oljetrykk ser ut til å virke bra 3-4kg trykk litt over tomgang(hvis jeg husker skalaen rett)

Vanntemp ligger på ca 90 grader.

Merker ingen ulyder :smiley:

Har nå en lekkasje fra lokket på varmeveksler, ellers er alt tett :smiley:

Så nå er det over til å plaste båt :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...