FjordHT Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Det er sikkert det dem heter, er 2 av dem i rustfritt står, ca 20mm i diameter og det er en på styrbor og en på babord side av drevet. Slå dem innover? er ikke disse egentlig konisk i enden? Jeg har 1 fra et annet drev sam den andre jeg tok ut, å begge er litt konisk å vil ikke gjennom. Men hvis dette "skal gå", så finner jeg en tæsj, å tæsjer dem gjennom, for på den siden er det jo plass :) Bare for å være sikker, du mener at det skal være mulig å presse/banke disse så de kommer ut mot knutebelgen? Så for å gi et lite intrykk av hvor mye de sitter: den andre jeg løsnet fikk jeg en tilnermet perfekt sveis på m12 gjengestål, satt en hylse utpå og tæsjet denne ut med en mutter. Jeg måtte bruke enormt mye krefter for å få denne løs på det viset. Jeg prøvde først med en stor avtrekkerhammer, sveiste fast og banka løs, men kom ikke. Hvis du ser den andre tråden min om problemer med å få ut propellaksling, så ser du tydelig at denne også satt unormalt hardt fast. Skal finne frem tjære til jeg skal montere igjen ellers takker jeg igjen for hjelpen :) Link to post
FjordHT Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Endelig kom det et lass med deler til båt og bil :) Begynner å montere deler i morgen og skal gjøre klart for å sette inn motor :) Noen som har forsøkt å starte en motor når den står i motorbukk? Kan tenke meg at det ikke er serlig lurt, men har en kar som mener at det skal gå veldig bra Ellers husket jeg at tidligere eier av båt hadde begynt/ikke fullført en utbedring av motorrommet, hvor han hadde fjærnet noe glassfiber mm for å feste en esktra bjelke til motoren, uten å plaste dette skikkelig. Se bilde: Skulle vell være greit å bare slipe ned litt, og legge på duk og polyester, for så å male over? Skal jo ikke være mye vann hær, har også kjøpt en liten ekstra lensepumpe som skal stå under motor, slik at jeg kan lense bra ut :) Link to post
Draco24styling Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Jeg slår mine altid innover i allefall, hvis de ser koniske ut, kan det være at de er blitt banket slik Norske båter er best! Link to post
edward Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 hei en liten kommentar til oljeutåndningen, jeg vet det er lenge siden det ble tatt opp, men om man ikke gidder/klarer/har mulighet til å lage et blendelokk der, så er det ikke verre enn å la den sorte boksen bli, for å plugge det lille hullet i toppen, eller bare sette på et lite filter... da har ikke boksen noen fungsjon lenger, men det er vel heller ikke farlig at den er der... Link to post
FjordHT Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Jeg slår mine altid innover i allefall, hvis de ser koniske ut, kan det være at de er blitt banket slik Det hadde nok vært en helt umulig sak for meg, alle 4 jeg har er svakt koniske. Men ser sikkert banket slik som du sier. Skal uansett settes inn med noe superlurium så de ikke blir sittende fast igjen :) Regner med tjære er det beste? hei en liten kommentar til oljeutåndningen, jeg vet det er lenge siden det ble tatt opp, men om man ikke gidder/klarer/har mulighet til å lage et blendelokk der, så er det ikke verre enn å la den sorte boksen bli, for å plugge det lille hullet i toppen, eller bare sette på et lite filter... da har ikke boksen noen fungsjon lenger, men det er vel heller ikke farlig at den er der... Denne står på donormotoren, lurte mere på om det var noen vits å flytte den over på den som skal i båten. Nå blir den stående eller liggende på hylla. Takker for tilbakemeldingene Nå skal jeg ut å montere en "eksoslimpa" som svenskene kaller det :p Kanskje det blir montert innsug mm også, håper det blir tid. Håper ellers på kommentarer til motorromsituasjonen min :) Link to post
FjordHT Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det ble desverre lite bilder fra garasjen i dag, men ble gjort unna en del Først fikk den nye avgasslimpan "ekstrautstyr" fra den gamle, og ble gjort klar for montering: Fin og sort var den :) Prøvde å få løs den lange bolten til oljefilter og kjøler med mutter og oljefilter som lås, det gikk dårlig, så laget meg litt merarbeid med sveiseapparatet: Så nå er register på plass, med tilhørende løpehjul for reimer. Innsug med gassere er på plass, eksosen er også på plass :) Fikk ikke toppdekselpakninga, så det ble improvisert med pakningssilikon hær også, satser på at det funker bra. Håper å få hentet motorfestene m.m fra b23 delemotoren i morgen, å gjøre klart resten for montering, samt komme med flere bilder. Kunne ønske det ble tid til å "pynte" motoren litt før den skulle inn, men ettersom jeg vil ha litt glede av å bruke båten så må det prioriteres nå, så får den neste motoren gjøres strøken :) Blir et nytt prosjekt på denne senere. Uansett, flere bilder og oppdateringer kommer, alle tips og trix ønskes :) En annen ting, virker som akslingen som står i "bellhousen"(fra motor til drev) har satt seg, tenker det er vell bare å "bryte" denne løs igjen? er det noe smøring av denne tro?(står igjen i motorrommet nå... Link to post
JaKM Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Da må/bør du skifte lager for å unngå havari på den... Link to post
FjordHT Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 (redigert) Da må/bør du skifte lager for å unngå havari på den... Den løsnet med litt makt, men virker ikke som det er noe slark i lageret. Er det ikke mulig dette kan virke en sesong eller 2 hvis jeg fyller opp med fett? Har en ekstra slik, som jeg hadde håpet å bytte til om noen sesonger, bare overhale den og motor først :) Håper noen kan si litt om hva som kan ventes hvis det blir et havari. Ellers så er motoren satt sammen, og tror det meste er klart for montering :) Håper alt er tett og fint, har vært litt styr med noen dårlige pakninger som jeg hadde glemt å kjøpe, så ble mye pakningssilikon Håper ikke noen har noe veldigskremmende å komme med ang det problematiske lagret mitt, satser på å montere motoren i båten i morgen. Traktor, talje og kamerater er rekvidert til jobben Videre så mangler jeg bare reim til dynamo, den jeg hadde var for kort :( noen som vet korrekt lengde eller varenr på mekonomen/biltema som kan brukes? Redigert 6.Juni.2010 av lite (see edit history) Link to post
FjordHT Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Nå står motoren i båten, kom dit i går ettermiddag å fikk en prøvestart kl 23.15 til skrekk for naboene Ettersom det viste seg noen problemer rundt kjøling som jeg skal rette i morgen(håper jeg) så har jeg ikke hatt den i gang mer. Fungerte fint med den tenninga så langt, får se hvordan det blir med pådrag senere. Mangler nå tilkobling til bensin, setter ut båten med kanna til påhengeren :p Ellers har jeg bare + og - tilkoblet dynamoen, men har en sort ledning som også skal på den, er ikke sikker på hvilken funksjon denne har enda men det er ikke jording? Trodde ellers det var mere en 3 ledninger som skulle på dynamoen, finner vel ut av det.. Hadde ikke reim på motoren ved prøvestart, så ble kortkjøring pga manglede kjøling, satser på gode resultater og tett motor i morgen. Ellers har jeg 2 andre problem og et spørsmål: 1: den ene motoren til trimflapsen(er en el.motor i et hus) er rustet sund, finnes det en plass man kan kjøpe komplett "arm" uten å kjøpe et helt sett og uten at det koster skjorta? 2: når jeg koblet til drevheisen tidligere klarte jeg å kjøre ned drevet, men ikke opp, noen som kjenner til det problemet? så lurer jeg på hvilket fett dere bruker i fettkoppen som står mellom motor og drev? har det noen betydning og hvordan brukes denne på best mulig måte? er helt ny når det kommer til akkurat dette :) Link to post
index Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Ellers har jeg bare + og - tilkoblet dynamoen, men har en sort ledning som også skal på den, er ikke sikker på hvilken funksjon denne har enda men det er ikke jording? Du er nødt til å ha ladelampe tilkoplet for at dynamoen skal lade, denne skal på kontakten merket ind, D+ eller noe annet morsomt. I tillegg kan det være at dynamoen har et "w" uttak til turteller, men dette er ikke vanlig å bruke på bensinmotor. Der pleier man å kople turteller til fordeler i stedet. Så du greier deg veldig fint med tre ledniger til dynamo, så lenge de er koplet på rett sted... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Takker for svaret index :) Fant ny arm til trimflapsen i usa, koster ca 1600kr inkl frakt :( Skal gå over drevheisen og det elektriske, før jeg tar den opp som problemstilling igjen. Noen som kan si noe om denne fettkoppen og type fett? Link to post
FjordHT Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Nå har jeg et heldig uhell igjen. Ette mye styr går motoren fint i båten å jeg har fått det meste av det elektriske på stell. Men etter å ha latt motoren gå på tomgang en stund å har testet at det lades så finner jeg ut at jeg skal peile olja, sånn for sikkerhetsskyld, motoren har ikke gått en time til sammens siden den kom ut, å hær får jeg sjokk Olja er grå, tynnflytende og har lite smøreegenskaper igjen. Så jeg kontrollerer fort at det er kjøleveske på kjølevesketanken og dær er det som forventet, alt som det skal være. Regner da det må være sjøvann som kommer inn, å tenker det må jo komme fra oljekjøleren? Ser i lokket for oljelokket at det ligger et lag av noe som minner om smør, eller krem, den er grå og "glatt". Det som jeg regner som heldig er at jeg ikke kjørte motoren mere, slik at den ble skadet Hvis noen har erfaringer med dette så håper jeg dere kan dele info med meg Er det andre alternativer en oljekjøleren jeg ikke tenker på? Link to post
edward Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 hei hvordan er eksosmanifolden? på min motor er det antageligvis denne som har hvert årsaken til at motoren har skåret seg, rustet hull mellom kjølekanal og eksoskanal på syl nr 4 er visst ikke uvanlig... Link to post
FjordHT Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Eksosen er helt ny, toppen er fin og uten tæring ettersom den kommer fra bil. Det kommer vell ikke vann fra denne og i olja uansett om det tæres? da må det vell tæres noe ekstremt? Har to slike som er ubrukelige slik som dem er nå. Takker uansett for at du deler erfaringene dine med meg. Har ikke tappet av noe kjøleveske fra tanken for å se hvordan denne er, men som sagt så er nivået som ventet. Oljenivået har sunket siden dette ble montert. Hadde rett rundt max merket, kanskje litt over etter påfylling, nå er det mye mindre så det forsvinner jo olje en plass. Har vært å henta meg en annen oljekjøler, denne ligger nå på trappa med en hageslange inn et rør, og drenerer bort med et annet rør så vi får se om denne er tett. Har hatt den oppe og gjort reint rundt o-ringene, disse virket som de var nesten nye Må bare få meg en pumpe for å tappe olje gjennom peilepinnehullet, slik at jeg får ut det "gamle" skvipet... Blir vell bytting med få timers mellomrom på turene som kommer... Håper det blir montering i morgen, liker ikke tanken på at det står slikt vann i motoren sammens med olja... Bare kjedeli å fikse slik i båten, det er trangt... Tar uansett imot flere tips og meninger rundt dette vannet Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Har nå, etter en lang kvelds knoting fått byttet oljekjøler. Dette bydde på mange problemer, men gikk seg til etterhvert. I samme slengen monterte jeg en oljetrykksmåler, sånn for å være sikker, men hva er normalt trykk på en slik motor? Fikk ikke tettet kjølinga skikkelig mellom oljekjøler og eksos :( må nok finne frem mere av den silikonen å prøve igjen i dag :) Irriterende trangt å skru i båt. Ellers så tror jeg at jeg må slå meg til ro med at det kommer noen dråper vann fra systemet i ny og ne, men nå er det for mye... Hvordan er deres tåleranse på slik? Håper ellers snart at jeg kan ta denne båten ut på tur snart, dette begynner å bli i meste laget av problemer... Videre når det kommer til oljeskift for å få ut den dårlige olja, så tenker jeg at med den "nye" olja fra i går burde jeg gå 1-2 timer, så bytte denne. Gå 3-4 timer til for så å bytte olje og filter. Det skulle vell være greit? Tar olja ut peilepinnehullet, så får ikke ut absolutt alt :( Link to post
index Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Den vanligste veien å få vann i olja på disse motorene er vel via tetningene i sjøvannspumpen! Kjøp deg et pakningssett og skift disse, så er det meget sannsynlig at problemet er eliminert! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Tetteringen i sjøvanspumpa? tenke du på rett motor nå? sjøvanspumpa mi står jo på reimhjulet til registerreima, det hjulet som driver bensinpumpe og tenning. Klarer ikke helt å se hvordan det skal kunne komme seg vann fra den og inn i blokka? Har uansett byttet alle pakningene på denne, men simmeringen var litt skadet :( Se bilde Ikke meningen å virke "vanskelig", er bare interessert i å finne ut hvordan ting fungerer Link to post
index Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Du har registerreim ja! Nei, da kan det ikke lekke den veien! Jeg tenkte på de eldre motorene uten reim, der lekker vannet rett inn i motoren om tetningene svikter... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Takker uansett for tipset. Jeg lærte ihvertfall noe nytt om andre motorer Håper ellers problemene med vann i olje er borte nå, så har jeg bare å løse problemet med kjølevannet som blir pumpet inn i båten Tar uansett imot alle tips og trix Som jeg sier, litt vann inn er vell greit, lenser man jo greit ut igjen, men nå kommer det vell mye. Får se i kveld om det lar seg løse med pakningssilikon :) Link to post
FjordHT Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Lurer litt på hva som er normal arbeidstemp for slike motorer? Den måleren som sto i båten har ikke oppgitt grader, men heller en lang grønn sone for hva som er akseptabel temp. Når motoren min har gått på tomgang en lenge nok til å oppnå stabil temp er nåla ganske nært begynnelsen av grønnsonen(langt unna rødsonen). Koblet til en biltema måler med tempvisning på den originale føleren, denne står da på ca 95 grader(ikke langt unna rødsonen). Kjøleveskebeholderen er slik at jeg ikke klarer å holde hånda på mer en kort tid.... Er kanskje måleren defekt? Har enda ikke fått testet i masj fart, ettersom jeg ikke har fått løst et par viktige smålekkasjer... Ellers ser det ikke ut til at jeg har mere vann i olja etter å ha byttet kjøler, det blir også testet bedre når jeg får tettet lekkasje på oljetrykksmåleren Link to post
FjordHT Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Tror nå alt av smålekkasjer fra olja er tettet, og det meste på kjølesiden også. Drypper litt fra varmeveksleren å det får det bare gjøre en stund, er ikke så mye at det byr på noe problem(har jo lensepumpa:) ) Ellers har jeg nå prøvd 2 dynamoer, hvor ihvertfall den ene skulle virke, men får ingen av dem til å lade, så hvis noen har en liten HOWTO i feilsøking av dynamoer så hadde det vært utmerket. Problemet på dynamoene er at jeg ikke får noen form for lading. På den ene dynamoen var ladelampa koblet til pol merket 61, på den andre var den koblet til pol merket D+(dette har jeg lest hær på forumet). Det er ikke lys i ladelampa når jeg slår på tenning, men har testet at den virker ved å legge kabelskoen som skal på dynamo mot gods, da lyser den. Kan det være irr eller noe slik som lager problemer for dynamo? alle erfaringer og kunnskaper ønskes :) Ellers starter motoren greit, å fungerer bra nå :) Har desverre en masse oljesøl i båten som må renses opp :( Tips om løsninger som fungerer bra hær kan godt deles:) tenker å kjøpe noen oljematter fra biltema å se om de gjør en grei jobb :) Ellers så håper jeg nå på bra vær for å teste båten. Ikke at været er mer ille en at det hadde gått fint å dra en tur på havet, men er for mye vind til at hvis man skulle få småproblemer så ryker det fort i fjæra... Link to post
Jori Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Du har mange utfordringer med den motoren. Når det gjelder temperatur, pass på at du ikke har biltermostat, men bruker til båt. Denne åpner litt tidligere, slik ca-75-80 grader. Ellers vanskelig å si om tempmåleren din er smådefekt eller ikke. Viktigste er at du legger merke til hvor den ligger, og registrerer avvik derifra. Hvis det bare kommer no3en få dråper med vann inn, enig med deg, bruk båten, men igjen følg med. Ekkel tendens det der at noen få dråper, plutselig blir ett lite hull, hvår strålen står. Lekkasje kan også oppstå fordi du starter opp for tidlig etter å ha hatt på pakningssilikon. La det få herde lenge nok. Oljen din, du følger med på peilepinnen. Så lenge den er grå eller gradvis blir det må du bytte. Bruk billig motorolje, siden det nå blir noen skift på deg. N.B. husk og bytt filter for hver gang, ellers vil du bare ha rester der som blander seg ut med den nye oljen. Mao. bruk Biltema sine deler, nå som du får litt forbruk på dem. Stå på Link to post
FjordHT Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Takker for tilbakemeldingen Jori Hadde vell regnet med en del utfordringer med dette prosjektet, men har jo støtt på en del uventede ting. Føler jeg har lært enormt mye, spesielt inne på forumet og med prøving å feiling hær hjemme. Ser til nå ut til at ting har gått bra, mye pga at det meste kontrolleres båte en og to ganger. Når det kommer til den lille lekasjen som gjennstår på kjølesia, så er denne på toppen av varmeveksleren, den sorte plastsaken som rørene går inn på. Denne tror jeg ikke blir å lekke mere en den gjør, ettersom jeg forsøkte å tette lekkasjen med silikonpakning samt lim og mengden har redusert seg noe :) Videre står det en nivåvakt og lensepumpe plassert dær sånn i tilfelle, og utover det har jeg montert en temp måler i mottorrom som jeg tror vil fortelle meg mye ettersom jeg blir kjent med hva som er normalt :) Termostaten min er fra båtmotor så vidt jeg vet, å virker som den fungerer som den skal, er nok måler, giver eller signalkabel som er problemet mitt, skal uansett følge med at jeg ikke får oppkok under kjøring :) Blir nok ekstra temp.måler i begynnelsen. Skal også sies at temperaturen holder seg stabil når den er kommet opp i rundt 95grader(følge biltema måleren) Ser det er litt gråe i olja som legger seg på oljelokket(da mener jeg også bare litt, knapt merkbart), men ikke så mye som før. Pga de uheldige oljelekkasjene har jeg sirkulert ca 6 liter olje ut av motoren. Kan derfor ikke bare se det negative i den lekkasjen, olja skulle jo raskt ut uansett, problemet bla bare oppvasken:) Skal bytte olje og filter ofte fremover til jeg føler meg trygg, men regner også med at litt av vannet må ut ved kjøring og temp. Tror ikke de få dråpene som er igjen byr på problemer for motoren, er jo uansett vanlig at det dannes kondens i motorer og det igjen er vell en av grunnene til at vi har veivhusventilasjon? Ellers så håper jeg på litt hjelp rundt dynamoproblemene mine:) Båten kan uansett brukes uten dynamo, har ikke det helt store strømforbruket, men hvis jeg skal ut på tur når "sommeren kommer" så må jeg ha den på plass :) Har selvfølgelig et fulladet reservebatteri tilfelle problem :) Gleder meg utrolig mye til å kunne dra ut båten til noe mere en bare en liten runde i havna, (for så å finne flere idioti-problemer) Link to post
Jori Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Du har helt rett med tanke på litt grått ved påfyllingslokket. Der vil det også bli litt kondens og slikt, så ikke så mye å bry seg om. Ser olja i filteret ok ut, er alt bra. Den plastdingsen du prater om , oppfatter jeg til å bære sjøvannsfilterhuset, som sitter ved siden av ekspansjonstanken for kjølevannet. Ser ut som en enhet inntil man tar av det røde dekslet som er delt i to. Disse er igjen en svakhet med motorene, plasten blir sprø av aldering og sprekker. Dette er jo da saltvann/ferskvann som kjøling som du hele tiden tar inn, slik at det skulle ikke være fare for noe motorhavari. da hadde jeg brukt motoren slik den er, og sett etter ett brukt silhus. (De er rådyre, over 1000 lappen og vanskelig å oppdrive) dynamoen virker på meg å være en diode. En kyndig reparatør, kan lodde ut en diode fra en av de andre dynamoene dine og bytte den som evt. er defekt. Det kan jo også være spenningsregulator som er defekt, alternativt kullbørster for små, eller ankerfestet i dynamoen til kullbørstene som er slitt/skadet. Du er vel unnet noen gode turer nå snart med båten, det fortjener du, det positive er jo at du vil alltid klare å skru deg ut av det meste nå. Link to post
FjordHT Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Jepp, er sjøvannsfilterhuset det dreier seg om. Skal ta det av å se om jeg kan få laget et nytt eller prøve å lime det jeg har bedre, men nå vil jeg som sagt bruke båten litt, jeg skal med glede lense ut de få litrene som måtte komme innom etter en lang tur, såfremst det er det eneste problemet Har ikke funnet brukte slike desverre :( For mange år siden kunne jeg mye om forskjellige elektrisk, ettersom jeg hadde en god del om dette på skolen. Nå er det så mange år siden, at jeg husker ikke. Skal plukke ned den ene å se om jeg kan få en aha opplevelse Med et lass reservedeler, og så mange timer i garasje og båt som jeg har fått til nå føler jeg at jeg kjenner denne motoren ganske bra Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn