Jump to content

Prosjekt: vedlikehold, oppbygging og problemløsning for vp aq14x m


FjordHT

Recommended Posts

Mye att og frem, arbeid er blitt gjort, få bilder er blitt tatt pga mye gris.

Spoler litt tilbake:

Fant en del lureløsninger fra tidligre eier, slik så motorrommet ut etter å ha plukket vekk et lag med plast, som jeg trodde fra før har nok tidligere eier mistet motoren ved løft:

1312317151_resized.jpg?width=533&height=400

Hadde en egen tråd ang fremgang for å løse dette, for å få noen tips for beste resultat.

 

Mye sliping førte til et lite hull i båten, bilde hvor jeg er nesten ferdig å slipe, ser bunnstoff/primer gjennom siste lag med fiber:

1312317222_resized.jpg?width=533&height=400

1312317235_resized.jpg?width=533&height=400

Plastet først (over flere omganger) mitten av motorrommet(ikke opp mot festene), pusset så under båten, sparklet med epoxy sparkel for så å legge på 3 strøk primer:

1312317295_resized.jpg?width=533&height=400

Det var ikke lett å jobbe eller ta bilder under dær :smiley: Ble bra, bildet lyver litt synes jeg.

2 strøk bunnstoff er også påplass, men har ikke flere bilder av det

 

 

Nesten ferdig med plaste og pussearbeidet inni, mye støv igjen :

 

1312317321_resized.jpg?width=533&height=400

Vurderer å kjøpe meg saktegående vinkelsliper med avsug hvis jeg skal gjøre noe likt igjen.

 

Litt primer på plass :

1312317333_resized.jpg?width=533&height=400

 

2 strøk PU maling, og 2 lensepumper på plass. Strategisk plassert slik at de kan dra ut alt av vann før båten drar i plan, og umulige å ta ut/bytte uten å ta ut motor. Håper virkelig de holder noen år.

1312319228_resized.jpg?width=533&height=400

 

 

Kunne ønske jeg hadde tatt flere bilder underveis.

Andre ting jeg også har gjort:

Byttet en drøss med kabelsko rundt om i el-nettet. De fleste er erstattet med den typen som har krympestrømpe.

Ordnet en egen fuktsikker boks hvor jeg har releer til pumper +++.

Fått inn motoren, desverre plassert på en løsning i impregnert matrial i motorrommet. Blir nye løsninger i stål om noen år, impregnerten varer uansett lenge.

Drevheisen virket ikke, mye ramling i releer og sikringer som slo ut uten at noe skjedde. Inni boksen var det en drøss av dårlige kabelsko, strømtyver og slike "klips" som elektrikkere bruker inne i hus for å skjøte sammen pr kabel. Det meste av kabelsko er byttet, alle strømtyver og "klips" er borte. Byttet det ene releet da det måtte ha slag med skruvjærn for å virke litt og så dø ut igjen. Alle kontakter på det andre releet ble pusset rene når skoene ble byttet. Vips så virket heisen :smiley:

Ettertrukket moment på toppboltene samt koblet opp diverse elektrisk.

Av en eller annen grund virker ikke oljetrykkslampa nå :headbang: tror det må være pæra.

Drevet er kommet på plass, med nye belger. Vasket og fått "nybehandlet" propell. Ikke ferdig å feste alt enda.

Har også montert ny lenco trimsylinder, så nå virker begge trimflap'sene

 

Ting som gjennstår inne i båten før sjøsetting:

Feste ledining til oljetrykksgiver.

Finne feil på oljevarsellampa.

Feste gasswire.

Feste støydempingsmatter(blir kanskje gjort når båten er på havet)

Rense de siste kontaktene til elnettet (hovedkontakten), kanskje feilen til oljelampa ligger dær.

Stripse og gjemme noen kabler.

Gjøre rent og ta bilder :smiley:

 

Utvendig:

Feste og sikre drevet.

Lakke sårene på drevet

Feste vindusvisker.

Vaske litt og gjøre klar for havet

 

Når båten kommer på havet:

Justere tenning og feste fordeler.

Kanskje justere forgassere.

Kanskje løse småfeil

Koble til den interne bensintanken etterhvert.

Nyte det lille som er igjen av sesongen :smiley:

 

Noen flere gamle bilder fra motoren:

1312317204_resized.jpg?width=533&height=400

1312317178_resized.jpg?width=533&height=400

1309713572_resized.jpg?width=533&height=400

1309713288_resized.jpg?width=533&height=400

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Liten oppskriving av gammel tråd :smiley:

Motoren fungerte fint i fjor etter bytte av filterhus med lokk osv(komplett sats). Den liminga jeg utførte tidligere ble bare tull.

 

I vinter solgte jeg de solide gode gamle aq140 gasserne med plan om å bygge om til enkelgasser (eller aq145 oppsett), for å få ned bensinforbruket litt. Motoren var sterk som bare det og hadde ingen problemer med å nå maks turtall, for liten propell er nok den beste forklaringen, men jeg valgte å hente ut mindre ytelse i håp om å få ned forbruket noe.

 

Kjøpte meg innsug fra bilmotor samt en gammel gulkork stromberg 175 cdus som skulle være overhalt. Fikk ikke denne å fungere, fant ut i ettertid at den var feil montert. Fikk laget en flens, bygget om til aq120 (enkel solex gasser, samme som 140). Denne forgasseren trenger mer service, da dette ikke gikk jevnt i det heletatt og bensinforbruket var om mulig mer en hva jeg hadde med dobbeltgasserne.

 

Ï går startet jeg å montere en pierburg gulkork 175, bilgasser. For testing ble det laget en provisorisk løsning for gass osv. Motoren startet lett og går nå kjempefint :smiley: Etter en tur i dag på rundt en time med testing synes jeg dette var vellykket, nok drag, mindre bensinforbruk, lettstartet og fin gange. Nå må det fabrikeres fester for vaier osv. Gleder meg til en sesong med mer bruk en skruving :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...