Jump to content

Prosjekt: vedlikehold, oppbygging og problemløsning for vp aq14x m


FjordHT

Recommended Posts

Jeg har en tråd på båten min, men ser at jeg må flytte fokus over på forskjellige deler å velger først å se på motor. Håper det er greit jeg starter egen tråd på det.

Båten kjøpte jeg med et sarv av en b23e motor, med plan om å flytte over mariniseringsdelene og k-kammen til en anne b23 motor, men nå begynner ting å gå litt galt.

 

For litt siden hadde jeg valget mellom 2stk b23 motorer, å plutselig har jeg vist nok ingen. Grunnen til at det ble slik var at dem jeg skulle handle hos ikke har noen bra kundeservice og dårlig intern dialog, så bilen ble vraket med motor og alt uten at vedkommende som hadde holdt denne av til meg hadde fulgt med.

Gikk videre til motor nr2,som nå viser seg å være en b230e og ikke en b23.

 

Den gamle motoren er det ikke håp for, men gassere, varmeveksler mm er tenkes å flytte.

Jeg skal bestille overhalingskit til vannpumpe(impeller, pakninger m.m), og noen av dere konstaterte at eksosen var ubrukelig.

 

Ettersom det viser seg at det er mange b230(e, f, med flere) å oppdrive lurer jeg på om noen har innspill på om en slik kan brukes og hva som må gjøres?

 

Det jeg har som virker brukende er:

1. K-Kammen

2. Varmeveksler, regner med oljekjøler og rør er bra, vannpumpa kommer seg med overhaling.

3. 2stk solex forgassere(44 PAN) ikke pai, med "tilbehør"

 

Burde jeg hive meg på leting etter en ny b23e(avventer fortsatt tilbakemelding fra en lokal hugger som kanskje har).

 

 

Planen videre er å kjøpe den likeste av de aktuelle motorne, bytte register og sette på k-kammen hvis nødvendig. flytte over mariniseringsdeler(nytt og brukt) og få dette i stand. håper å komme på sjøen før sesongen er over :)

 

Bør jeg kanskje se etter en brukbar volvo delebil å hugge denne tro? finnes lite på finn og autodb akkurat nå...

 

Så før jeg går til innkjøp håper jeg dere med peiling kan hjelpe meg litt med valget.

Link to post
Share on other sites

Blokk og topp er ubrukelig, eneste jeg har tatt vare på er gassere, mariniseringsdeler og kammen. Har enda motoren, men den blir skrotet etterhvert.

 

Hovedtanken min nå er jo om det går uten å slite seg gal å benytte en 230 motor? Får vist ikke tak i en b23 med det første.

Er vell ikke det største problemet å blinde av dysehullene, er mer interessert i de andre forskjellene ang tenning og mariniseringsdeler. evt forskjell på topper er jo greit å vite om. havner jeg på 130 og ikke helt 140 hk så går det sikkert greit :)

 

Hvis noen vet om en bra b23 i nærheten av eller som kan bringes billig til en hurtigruteterminal så er jeg veldig interessert :)

 

Bilder av vrakmotoren, b23e

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå lest opp og ned på mange forskjellige plasser for å bli klok på alle de forskjellige b23 og ikke minst 230 motorne.

Ut fra denne saken på forumet https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=56100 så skal det vist nok være forskjell på tenningssystemet og vannpumpe.

Ser for meg at det må være mulig å bygge et adapter hvis vannpumpa ikke passer rett over, men er usikker på elektronikken mm.

 

Hvis jeg ikke er på villspor så burde det da gå fint å flytte alt over på en b230 fra89 eller nyere, men er usikker på tenningen? kan noen fortelle litt om forkjellene?

Tror ikke jeg er interessert i å prøve meg på innsprøytning i båt, ikke med det første :diving:

Link to post
Share on other sites

Kun ett inspill. Du er klar over at B21 også kan brukes. Er i grunn samme motoren som B23. Satt i Volvoer (240 bl.a.) i fra 76-ca.83, da B23 tok over. Aq120 og AQ140 er basert på B21, Aq125 + AQ145 og sikkert flere til er basert på B23. men alt dette var du sikkert allerede klar over.

Link to post
Share on other sites

Kun ett inspill. Du er klar over at B21 også kan brukes. Er i grunn samme motoren som B23. Satt i Volvoer (240 bl.a.) i fra 76-ca.83, da B23 tok over. Aq120 og AQ140 er basert på B21, Aq125 + AQ145 og sikkert flere til er basert på B23. men alt dette var du sikkert allerede klar over.

 

Jo, er klar over at denne også kan brukes, men ser ikke ut til at det er flere å oppdrive av disse. Er heller ikke så lysten på å gå ned på ytelsesskalaen. Har ikke undersøkt nøyaktig hvor mye denne yter, skal se litt på denne å se over alternativene:) Takker for påmindelsen, hvem vet, kanskje det blir løsningen :)

 

Hei

 

Her er det en som driver akurat med det samme som deg Marinisering av volvo motor

Takker så mye for denne lenken, skal hive meg rundt å lese denne når det blir stille utover kvelden :)

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at jeg kommer til å begi meg ut på et prosjekt jeg ikke vet helt omfanget av. Den linken jeg fikk gav meg en del svar samt gjorde det klart at det blir en del utfordringer.

Er derfor på leting etter en 89 eller nyere b230 motor som skal utsettes for en del modifiseringer. Fjerner innsprøytning, og gjør klart for gassere. på med k-kammen, den skal gi tilsvarende bra ytelse.

Klarer ikke å se helt hva jeg kan oppnå med dobbelgasser og k-kam på riktig topp, men ser ut til at folk henter ca 130 hk med k-kam og enkel gasser på disse?

Ser videre ut til at det er forskjellige løsninger for å få gnist, jeg tenker det enkle er vell det beste og spes når det kommer til båt.

 

Utfordringer jegser nå er at det virker som det må til noen endringer for kjølevannet og varmeveksler, men tror ikke disse er helt store å håper jeg har rett:)

Andre utfordringer blir de elektriske løsningene, men tror ikke det må så mye modifiseringer til for at denne skal oppføre seg som en b23?

 

Vi får se hvor dette går, kommer med oppdateringer når jeg har tatt ringerunde og funnet ut hva som finnes rundt om av slike.

Link to post
Share on other sites

Har lagt b230x prosjektet på hylla litt ettersom det har dukket opp en b21 motor til "fornuftig pris", samt en b23 som jeg vurderer å kjøpe men som blir å kreve en del mer arbeid.

 

Har først et spørsmål om ytelse på b21 motoren, disse er vell rundt 100hk med standardgasser og kam. hva kan jeg vente med mine 2 solex44 gassere og k-kam? hvor mye mer kan jeg vente av en b23?

 

Tenker å få b21motoren i hus, få på nye/utbedrede deler fra gamle vraket(eksos og kjøling), sette på ny registerreim og k-kammen å få båten på sjøen litt ut i sesongen(har litt styr med drevet også :cryin: ) samt muligens kjøpe den b23 motoren og gi denne en skikkelig overhaling som langtidsprosjekt.

 

Hvor kjøper dere motorfester? de som var med båten er ubrukelige...

Link to post
Share on other sites

Motorfester finner du brukt på finn. Du må kjøpe festene til B21 eller B23 AQ120, AQ125, AQ140 og AQ145. Ser ut til at vanlig pris brukt er ca 250,- for stykket. Personlig tror jeg ikke du merker mye forskjell om du har en B21 eller B23 i båten, maks en to tre knop, er ikke så mye krefter du fpår mere i B23. Jeg tror tilstand på bruktmotoren du setter inn er mye mere avgjørende. Putt inn den B21 og vær lykkelig. Skal du tenke bensin skal du bygge den som AQ120, er kun med en forgasser og gir økonomi deretter.

Link to post
Share on other sites

Trodde det var en del forskjell på disse motorne ytelsesmessig, mer en bare 2-3 knop.

vil tro motoren jeg har fått tak i er et greit prosjekt, men vet ikke sikkert før den står i garasjen hjemme, skal se om det blir b23 prosjekt, er liten vits hvis b21 virker såpass bra.

Vil ikke gå så mye ned på ytelse, men hvor stor forskjell snakker vi om forbruk og ytelsesmessig på 1 eller 2 gassere?

 

Tør du/noen gi et grovt overslag av ytelse på det motoroppsettet jeg har tenkt?

Link to post
Share on other sites

AQ120 har 110 hk med en gasser. AQ140 (som er B21) har 125 hk med to gassere. AQ 145 (B23) har 138 hk med to gassere.

Det er brukt forskjellig type solex forgassere på AQ140 og AQ145, men de går om hverandre.

Denne lille forskjellen i hk gir eingen dramatisk økning i knop, derfor jeg antar 2-3 knop. kan du leve med enda 2-3 knop mindre, vil du hente mye i reduserte bensinkostnader på å bygge den til AQ120. Dette er relativt tørste motorer sammenlignet med dagens teknologi. Sammenlignet med utenbordsmotorer er de fortsatt snille, hvertfall på rolig kjøring.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Kan tenkes at det å gå fra 138 til 110 blir å merkes greit, men ned til 125 må nok gå greit. Kan jo se med det oppsettet og evt prøve med enkelgasser senere, det burde gå greit å endre med motoren i båten.

Kom både aq120 og 140 med k-kam?

 

Greit med rolig kjøring, men er vell greit å ha litt ekstra å dra på med når man skal ha båt i plan med mye last?

 

Driver å ordner frakt på motoren nå, så den kommer forhåpentligvis i hus i slutten av neste uke. Litt skeptisk til å kjøpe usett, men volvo er vell solide greier i de fleste tilfeller så vi får se.

Link to post
Share on other sites

En bilmotor vil alltid vær pent brukt versus en båtmotor. Tenk deg marsjfart ca. 4000 RPM, tror motore ngjør slik ca. 5000-5200 RPM. Prøv å sett bilen din i første gir og kjør konstant på 4000 RPm, du kommer til å være syk etter å gire kun etter noen minutter. Det der forteller mye om slitasje forholdene til en båtmotor, det er som å kjøre i konstant motbakke.

Ja begge motorene kom med K-kam. Kamen henter ut noen ekstra hester samme nmed de bobble forgasserne versus bilmotoren. mener Volvo 240 med B21 var 105 hk, hvertfall slik ca. der. Jeg tror du blir fornøyd med B21, lykke til uansett.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar og tilbakemeldingen.Hvis dere følger med videre så får dere se hvordan det blir når motoren kommer og jeg får oversikt over hva som må til. Motoren har ikke vært brukt på maaaange år, så jeg er spent.

Har tro på at jeg får en bra båt til slutt, vi får se når ting kommer mot mål. Har så mange prosjekter akkurat nå :)

Link to post
Share on other sites

Hvis alt går etter plan så har jeg en b21 motor i garasjen torsdag ettermiddag :smiley:

Skal bli spennende å se om jeg har kjøpt katta i sekken, eller om dette kan bli bra greier:)

 

Noen tips om hvilke tester jeg bør gjøre utover å se at motoren turner rett, før jeg begir meg ut på bestillinger og koste penger på motoren? Blir vell litt dumt å starte den i garasjen for å se hvordan det funker, men er alltids en mulighet :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har det skjedd litt nytt, å det er på tide å få med hva som har skjedd.

 

Ettersom jeg fikk "småproblemer" med drevet også, ente jeg opp med å plukke opp et bedre drev og en masse annet(kommer tilbake til dette lengre ned)

 

Fikk for litt siden den b21e bilmotoren i hus, den står nå i garasjen og er begynt smått å plukke av sprut m.m. Denne er nå dyttet litt lengre ned på prioriteringslisten men skal se over bunndelen og bytte bunnpakninger, nye pakninger på toppdeksel samt k-kam skal monteres. Denne skal stå klar som "reservemotor"

 

Da jeg hentet drevet plukket jeg med meg en aq140 som hadde vært i drift til i fjor. Eieren hadde da fått problemer med tenningen(har jeg liggende noen deler til) og valgte da å bytte til en annen motor. Motoren hadde fått ny/overhalt topp for noen år side, overhalte gassere(samme som jeg har fra før) men ble byttet ut. Jeg ble desverre ikke informert om at motoren sto fast, så fikk en kjedelig overaskelse når jeg fikk den inn i garasjen.

 

Er nå startet på å få liv i denne aq140 motoren. Den fikk en god dose med rustløser og x4, for så å få ca 4 liter diesel. Motoren har nå løsnet litt, men skal få godgjøre seg. Forhåpentligvis kan jeg få igang denne uten å bytte stempelringer m.m, bare montere noen manglende mariniseringsdeler og sette denne i båten. Tenker det kan være greit å få montert dette drevet og en greit fungerende motor, for så å sette inn b21 motoren senere for igjen å overhale aq140'en med nye lager,osv.

Tenker med dette å ha en overhalt reservemotor og et overhalt komplett drev stående for eventuelle problemer. Vurderer kanskje å selge b21 motoren og det ene drevet på sikt, ser jo tilsvarende ligger på nett for ca 20-30 000kr nå.

 

Håper alt nå går seg til, og at jeg får med meg deler av båtsesongen:)

 

Det skal også nevnes at den gamle b23 motoren skal også rives helt ned, for å se sikkert hvor skadet bunndelen er. Håper kanskje noe er verdt å berge :)

 

Hvis noen har meninger eller erfaringer å dele, så settes slikt stor pris på :)

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan være aktuellt, så ligger en Volvo Penta AQ151 Bytesmotor på blocket.se til 39000 SEK. Blir jo endel avgifter da ...

Ligger også litt info på denne hjemmesiden: http://ockelbo.plars.org/

 

Mvh Styrbert

Takker for tipset, men nå har jeg 3 motorer som forhåpentligvis blir 2stk bra fungerende aq140'er, kanskje en aq145, så får holde med det :) Tror jeg kan bytte alt av lager, råder, stempler, ventiler og pakninger samt borre motorne og kjøpe ny eksos for under den prisen :)

 

Har blitt tipset om den siden for en liten stund siden, den er er genial :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...