Bitteliten Startet 17.August.2004 Del på Facebook Startet 17.August.2004 Vi har bestilt oss en 2,5 meters gummibåt med en liten påhenger. Tanken er at denne skal stå i en snap daviter på vår nye båt (Nidelv 300). Nå ser det ut til at det ikke passer med snap daviter forid vi skal ha ankervinsj der ankeret står på badeplatformen. Er det noen som har erfaring med snap davit på badeplatform med anker i rulle? Bildet under viser badeplatformen på en identisk båt uten snap davit. Alternativene vi har er teleskopdavit - noen som har erfaring med det? eller så kan vi slepe jolla etter - men hvordan er det i fart opptil 35 knop? Jolla er en gummibåt med oppblåsbar bunn (ikke RIB) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Hvis man sleper gummijolle i slike hastigheter, skal man nok passe litt på. Jeg så et tilfelle i fjor sommer, hvor jolla (riktignok uten motor) gikk over til å oppføre seg som en "drage". Den lettet rett og slett og fikk et temmelig ublidt møte med sjøen igjen da den landet kast i kast. Det hadde jo en viss underholdningsverdi for oss utenforstående, men .... Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 ...............eller så kan vi slepe jolla etter - men hvordan er det i fart opptil 35 knop? Jolla er en gummibåt med oppblåsbar bunn (ikke RIB)............ Det gåkke bra, i alle fall ikke uten glidefly-lisens for gummijolla di. Ta av motoren på jolla før avgang. Så slipper du å erstatte alle skrogene på de møtende og passerende båtene som kommer innenfor radius av slepet. Fra (litt spøk) til alvor. En bekjent av meg jobber med produktutv/marked med Pioner båter. Han fortalte at de hadde konstruert om en del på den nye Pioner 235 for å kunne slepe den i omkring 30 knop. Cluet med den båten var i alle fall bugserfeste helt nede i vannskorpa og motoren montert under slep. Han ville ikke være med på å slepe andre enn 235 av de typene han repr i sånn fart. Og gummijolle er nok betydelig mer flygedyktig enn "harde joller". evenR4u Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 Jeg tenkte ikke på at den kunne lette - dog ser jeg for meg at den kan sladde ganske mye i svinger slik at hele ekvipasjen blir relativt bred Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Hvis du monterer festene på gummibåten litt langt ned på siden for å få hevet gummibåten litt høyere over badeplattformen, så kan du slippe ned ankeret litt når du slipper ned eller tar opp gummibåten. Litt tungvint kanskje Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
KOB Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Du har kanskje allerede sjekket, men det finnes flere varianter av Snap daviter - forhøyet feste, vertikalt feste, forlenget feste etc. Se http://www.tender.no/gummibat.htm Kanskje kan en av disse heve/flytte gummibåten lenger ut. Ev. i kombinasjon med en teak-klosser e.l. hvis ikke nok. Vurder også muligheten for et annet anker som eventuelt tar mindre plass, f.eks. Bruce (bygger lite oppover og du kan trolig gå ned i vekt/størrelse - 10kg bør holde). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Helge Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Under VISSE forutsetninger går det bra å slepe gummijoller i plan: - IKKE for høy fart! Inntil litt over 20 knop skulle i mange tilfeller gå bra. - IKKE for mye vind = drage - helst RIB eller oppblåsbar kjøl (ikke flat bun/spiledørk) Her er en video av når jeg sleper min Suzumar 265 med 5Hk Tohatsu på hekken i sommer. http://xm.rexta.net/video/P8030293.MOV Farten er 22 knop (målt med GPS). Slep av denne gummijolla har fungert fint synes jeg (mye sleping både i fjor sommer og i sommer). Men blåser det mye/er mye bølger blir gummibåten mer ustabil og skummel. Til INFO: Jeg har også en Pioner 235 som nevnes her som noe av det som skal være mest stabilt i slep....? Dette er ikke min erfaring, selv om jeg har en 235 med det omtalte og gunstige slepefeste/sleperingen helt nederst i baugen. Jeg ville IKKE ha slept verken min Suzumar 265 eller min Pioner 235 i verken 35 knop eller 30 knop. Fra ca 25 knop og oppover begynner det å bli for "spennende" for min del. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 Du har kanskje allerede sjekket, men det finnes flere varianter av Snap daviter - forhøyet feste, vertikalt feste, forlenget feste etc. Se http://www.tender.no/gummibat.htm Kanskje kan en av disse heve/flytte gummibåten lenger ut. Ev. i kombinasjon med en teak-klosser e.l. hvis ikke nok. . Dette var ikke dumt - takk for tipset. Jeg visste ikke at det fantes alternativer. Det er Nidelv som kommer til å montere dette - så de vet nok mer om dette enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Hei ! Har en gummibåt på 2.90m. Denne sleper jeg i hastigheter fra 17 til 27 Knop. Fester slepetauet i 2 ringer som sitter litt lenger under bak enn den vanlige slepekroken. En ring på hver side av gummibåten. Over 27 knop blir gummibåten lett slengende (etter min båt) mye hvis det er litt bølger. Er det bølger går vi vanligvis ikke fortere enn 20 knop. Har slept den opp i 32 knop. Merket ikke noe til at den kunne lette, men den begynte å slenge frem og tilbake ved den minste bølge. Mulig at slepetauet ble kort. Har montert et speil med sugekopp i frontruta slik at jeg kan følge med den hele tiden under slep. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Min erfaring med båtleverandør/verft er at de ikke har mye peiling på slike løsninger som diskuteres her. AQvhengig av støørelsen på jolla, så behøver ikke jolla og ankeret komme i konflikt. Det som er viktig er at du legger jolla riktig vei m.h.t. ankeret, fordi jolla er betydelig smalere i baugen. Jeg har montert snap davitere på en Marex 290 Sun Cruiser i sommer og det fungerer veldig bra for oss. I tillegg har vi gjort det slik at vi fjerner davitene når vi ikke har jolla bakpå. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Tror teleskopdavitter blir brukt på Nidelv 320, så en slik i sommer. Jolla hang elegant på denne båten. Ellers vil du også få problemer med akterlanternen. Denne vil ligge helt skjult hvis du løfter jolla opp slik at bunnen ligger bakover. Et annet fortrinn med teleskop er jo at hvis jolle er på vannet, så har du ikke noe som er i veien på badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Jeg tror ikke det burde være noe problem å ha snapdavider på denne båten hvis du har baugen på samme side som ankeret. Hadde en tilsvarende løsning på min forrige båt og det gikk greit. På en jolle med størrelse på 2,5m trenger du ikke mere enn 1,2 m mellom davidene. Ta med deg tommestokk og mål badeplattformen fra anker til badetrapp, og jeg tror du vil oppdage at dette går greit. Kito Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Alternativene vi har er teleskopdavit - noen som har erfaring med det? eller så kan vi slepe jolla etter - (ikke RIB) Ville nok ikke slept .... teleskopdaviter ... Simpsons, Whittal osv., lager mange fine.... men du må vel montere inne på badeplatform (evt bygge opp noe for å få jollen høyt nok .. vekk fra hekkbølgen når du slår av...). vil blokkere ankerlanternen ... spør Nidelv om de kan flytte denne opp på targabøylen ... vil også blokkere det litte håndtaket nede på Styrbord side.... Er ikke helt lett til å få til her ... må kanskje tenke på større trimflaps også her, da en flytter en del vekt bakover...... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Festina Lente IV Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Jeg er enig med Kito. Hadde en slik løsning på min tidligere Skarpnes hvor ankeret kom ut tilsvarene. Baugen over ankeret, ikke noe problem. Snap davit ble montert etter at jolla tok av i en vindrosse under slep i grov sjø. Ikke spesiellt moro, men det gikk bra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2004 Tror teleskopdavitter blir brukt på Nidelv 320, så en slik i sommer. Jolla hang elegant på denne båten. Ellers vil du også få problemer med akterlanternen. Denne vil ligge helt skjult hvis du løfter jolla opp slik at bunnen ligger bakover. Et annet fortrinn med teleskop er jo at hvis jolle er på vannet, så har du ikke noe som er i veien på badeplattformen. Det ligger en 320 i nabohavna vår - og de har teleskopdavit. Det var der ideen min kom fra. Skal sjekke med nidelv om de kan montere akterlanternen på toppen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.