Volvomekanikeren Startet 30.April.2010 Del på Facebook Startet 30.April.2010 (redigert) Hei Imorgen er det meldt fin vær og 10 grader i Bergen, så då benytter jeg annledningen til og lempe av kalesjen, og vaske den. Skulle ha impregnert den, men har bare 1,2 l, og tror ikke det holder til hele kalesjen, men går det ann og impregnere f.eks halve kalesjen, og så impregnere resten senere? Eller kansje jeg kan impregmere taket\toppen til og begynne med, er jo ikke mye vann som trenger igjenomm på sidene, då må det regne vannrett Men vasking først, hva bør jeg bruke og vaske den med, og hvilke fremgangsmåte? Høytrykkspyler? Hvilke vaske middel? Har ikke kalesjerens, og har ikke tenkt og bruke penger på det, vist jeg har noe i garasjen eller på vaskerommet jeg kan bruke. Funker Zalo? Grønnsåpe? klorin? Salmiak? Jif Skurekrem? Bang, og smusset er vekk? Ajax? Noen som har forslag om såpemiddler ? Også vet jeg at jeg må dekke til rutene i kalesjen før jeg impregnerer, så jeg ikke får noe på rutene, da det blir hvite prikker som er nesten umulige og få vekk Her er bilde av kalesjen: Tar før og etter bilder imorgen Redigert 30.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
vidarbre Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Et par fine tråder: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57338 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=66119 Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Men dette er tråder om kalesjeimpregnering, det trenger jeg ikke tips om Trenger tips om vasking, altså hvilke vaskemiddel? Og har ikke tenkt og kjøpe, bare bruke noe jeg har hjemme, så komman, nevn produkter du mener de fleste skal ha i hjemmet vist du vet de funker Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Dannyboy11 Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Det er sikkert nevnt i de trådene med link til ovenfor, men Biotex håndvaskmiddel duger bra. Bruker det selv med godt resultat. Fyll en balje eller badekaret med lunkent vann, en pakke biotex blandes ut i vannet og kalesjen legges i badet over natten. Skyldes godt helt til all såpe/skitt er skyllet av kalesjen. Tørkes. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Takk skal du ha Noen flere vaskemiddler? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Funker det og steame kalesjen? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Funker det og steame kalesjen? ??? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 .........................Funker Zalo? Grønnsåpe? klorin? Salmiak? Jif Skurekrem? Bang, og smusset er vekk? Ajax? Noen som har forslag om såpemiddler ? ............... Bruk for all del ikke klorin eller salmiakk, ja med mindre du vil ha hvit kalesje da . Tror nok Biotex er det beste middelet for både duk og sømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Ok Hva med grønnsåpe, funker dette? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Tine IV Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Vasket kalesja mi ifjor med tykk grønnsåpe blanding ,den blei som ny.Skrubba å skrubba med børste,spyla rent etterpå .Så en runde til ,da spyla jeg kun lett over.Da blir den stort sett tett også av grønnsåpeblandinga,har ikke impringnert kalesja siden. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Dannyboy11 Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Var det noe jordslagflekker på den da? Og nøyaktig hvor skitten var kalesja? (vanskelig å beskrive kanskje, men dog relevant) Sitér dette innlegget Link to post
Haalandsine Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Badedkar med lunket vann og en god blanding av Vanish og Zalo. Legg noe tungt over slik at alt kommer under vann. Ligger i bløt i 24 timer. Så ut for en omgang med skurekost, bruk "badevannet " for å holde det vått. Jordslag fjernes med uttynnet klor. Til slutt skyller jeg med rent vann i badekaret og avslutter med å la kalesjen ligge over natten i lunket vann med MYE grønnsåpe. Dagen etter henger jeg den opp uten å skylle ut grønnsåpen. Når jeg så impregnere blir resultatet bra :-) I år er det Stabil impregnereing som skal testet.... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) Vasket kalesja mi ifjor med tykk grønnsåpe blanding ,den blei som ny.Skrubba å skrubba med børste,spyla rent etterpå .Så en runde til ,da spyla jeg kun lett over.Da blir den stort sett tett også av grønnsåpeblandinga,har ikke impringnert kalesja siden. Tine IV Takk! Men hva menes med tjukk blanding? 1:5? Hvordan er det med rutene, blir de missfarget vist jeg får grønnsåpe på de? Tar og kommer meg ut no snart, så får eg begynne Redigert 1.Mai.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Tine IV Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Må bare vaske over rutene etterpå med salo ellerno,ikke verre enn det.Kalesja mi var helt jævlig ,på godt norsk.Kom fra vestlandet ,det var grønn måsa guffe inne i sømmer og i sømmene på vinduer.Mye såpe mener jeg mye såpe,si du hiver en 1/2 liter såpe i ei 10 liter bøtte med varmt vann.Da har du feit blanding mener jeg,å den er nesten potte tett enda.Kommer noen dråper ved et par glidelåser,men jeg vasket den i mai ifjor .Så den skal vaskes snart igjen,da den sikkert er full av eksos å annet snadder.Billig å grei måte ,men er jo litt jobb da . men so what Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Har skrubbet den 1 gang no, og spylt av, ser bra ut Kommer bilder etter på Men bør jeg vaske innsiden og? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 (redigert) God etter middag Då er jeg ferdig med vasking av kalesjen, og det var en del mere arbeid en jeg trodde. Jeg tok en bøtte med mye grønnsåpe og varmt vann i. Så skrubbet jeg 2 ganger på utsiden, og 1 gang på innsiden på begge delene. (kalesjen er i 2 deler) Og Spylte av kalesjen etter hver ''omgang'' Pictures: Bøtte med grønnsåpe og varmt vann, samt skurekost Begynte med bakre delen Då var første strøk unnagjort Spylte godt av Som Tine IV Sa, så impregnerer grønnsåpen, her er beviset. Etter 15 min. så lå vannet fortsatt på kalesjen, hadde ikke rent igjenomm 1 more on this side Spylt av Så snudde jeg den, og skrubbet 1 gang godt over og innimellom glidelåsen og you name it Og spylte av Då var denne klar til tørk, nor den er tørket blir det impregnering Då var det del 2 sin tur til og få seg en skikkelig omgang Hvit drit, vetta fen ka dette kommer fra Skure,skure,skure,skure, har funnet ut at jeg ikke bor på et hvilehjem iallefall Spyle utå ho Siste omgang på denne siden Spylte av Også akkuratt det samme på innsiden Då var det bare til og henge den opp til tørk Årene til jollen kan være fine Kalesjen veide ca 100 kg.. BLY TUNG! Åpnet garasje porten litt og bakdøren, så det blir litt gjennomtrekk. Her henger de fint Noen som har like rotete garasje? Får se om de tørker ordenlig til senere i kveld, eller så blir det impregnering imorgen Redigert 1.Mai.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 No er kalesjen tør Men orker ikke begynne med Impregneringen før i morgen Skal bare Imprignere over førerposisjonen... Så ser jeg om den har blitt tett bakigjennom Vist ikke får jeg ta den av og skrubbe inn litt Impregnering Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
litt peiling Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jeg puttet kalasjen i vaskemaskinen (8kg`s maskin), på 30 gr. finvask og ca 2 dl biotex (2-delt/2 vask). Ps! ingen sentrifungering. Og skyllet den ca 5 ganger i maskin. Etterpå hang jeg den ut og spylet en god stund med hageslangen. Har ikke impregnert på nytt. Den er potte tett ;-) Men skal allikevel "dæshe" på litt.... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Takk for tips Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Buffalo Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Legg kalesjen i badekaret med biotex til over natten, ta den opp dagen etter og skyll... som ny! Sett på båten (helst våt) og vaske med grønnsåpe (da blir den impregnering) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Er du sikker? Hvor mye BioTex på ett fult badekar? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jeg puttet kalasjen i vaskemaskinen Det gjorde jeg også første gangen! Da jeg tok den ut igjen så det ut som om noen hadde skutt med hagle på det ene vinduet! Tusenvis av små hull og sprekker ! Siden har jeg lagt i bløt i badekaret med Bio Tex, og deretter hatt et par omganger med langkost og Bitema kalesjerens på en presening på gårdsplassen. Helt ren blir den aldri, men definitvt renere! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 (redigert) Då var Kalesjen Impregnert og komt på båten igjen Blei bra man! ' Begynnte med og teipe rundt vinduet for og ungå og få impregnering på det! var veldig nøye med og få det helt inntil hele veien rundt Også andre vinduet Så sprayet jeg godt på med impregnering Og skrubbet det godt inn i kalesjen Til den ble Våt og Blaut Her er resultatet etter vasking og Impregnering Takk for tips, og takk for meg Redigert 2.Mai.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Så no ligger Sjømann 22 fint på plassen sin med ren og tett kalesje Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.