Jump to content

Infotråd: iPhone programmer / Apps som kan være nyttig i båten


Thomza

Recommended Posts

Her kommer mitt forslag til å samle alle applikasjoner eller programmer til iPhone for båt i en "liste".

Håper den blir oversiktlig, men litt dumt at ikke innlegget kan redigeres mer enn 30 min, for da kunne jeg oppdatert dette innlegget ettersom forslagene kommer inn.

Skriv gjerne også noen ord om hva du liker eller ikke liker med applikasjonen om du selv har erfaring med den.

 

Og så vil jeg innstendig be dere om å holde dere for gode til å spamme ned den tråden her med hvor dårlig/lite sikker osv. iPhone er, det her skal være en ryddig infotråd. :smiley:

 

Jeg starter med Navionics sin kartløsning for iPhone. Min tanke om denne er at det er et genialt planleggingsverktøy, og en backup om alt annet i båten skulle slå seg vrangt.

Ikke egen erfaring med den ennå, så legger ved noen videoer fra Youtube:

 

 

Send også inn ditt forslag! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Day Tides - for oss som er interessert i flo og fjære.

 

ec3d607454bf264d5d14b13879c07e9f.jpeg

 

Samme infoen får man fra navionics-kartene hvis man gidder å lete opp T-merkene i kartet.

 

 

Navida - kart fra kartverket på telefonen.

 

mzl.viyroddx.320x480-75.jpg

Hvis denne hadde hatt mulighet for å cache ned bildene ville det vært helt fantastisk. Nå funker den like lenge som 3G-dekningen.

 

Knot guide.

tutorial_kg_2.png

 

 

Noen spørsmål til båtførerprøven:

_B-l_pet-lav-B_tf__1207918a.jpg

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kan også sjekke vg pent no appen som sammenligner yr og storm

Redningsselskapets app er jo genial ( RS)

Havprat er jo en morsom enn om litt uoversiktelig app som kan bli veldig bra

Shipfinder ( AIS) funker fint med dekning

Navionic kart funker veldig bra både på iPhone og iPad, laster ned, virker uten dekning

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Navionics Denmark (Arendal Danmark Svenskekysten) Navionics Europe (Last ned de delkartene du har behov for - rimelig) RS direkte tilgang til resdningsselskapet/redningsskøyter - viser hvilken som er nærmest og sender din pos ved behov, Havneguiden, Uthavner, Anchor Alert, Fish Cal/fiskebettkalkulator - alle programmer har fungert upåklagelig utenom RS som jeg aldri har hatt bruk for men regner det safe. I tillegg syncet alle disse programmene samt de fleste andre av de 140 apps jeg har på iPhonen rett over til iPaden når jeg koblet iPhonen og iPaden til samme MAC.kjører dermed alle programmer som allerede var på iPhonen på iPaden seamlessly. Både iPho og iPa programmene oppdaterer seg automatisk uavhenhig av hvarandre. Regner med at det fungerer like greit i PC verdnen mht syncing mellom de to via iTunes.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tar opp denne igjen istedet for å lage en ny...

 

Av apper jeg har for sjøen, nevnes iSailor, tideApp (tidevann), Marine Trafikk, og kompass. alle utenom den første er gratis.

 

iOs7.2 er kommet. Jeg har oppdatert en iPhone4S til dette systemet. men angrer!!

Det er som å begynne med en ny telefon igjen. Ser ikke fordelene!

Har enda en iPhone (jobb) men kommer ikke til å opdatere denne.

Bare så synd det ikke går an å reversere systemet!

 

Et spørsmål: Noen som vet hvilket format man kan lage en telefonliste i på PC/Mac og hvordan overføre denne til iPhone??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål: Noen som vet hvilket format man kan lage en telefonliste i på PC/Mac og hvordan overføre denne til iPhone??

 

Usikker på formatet, men jeg tror vCard kan leses av de fleste.

Jeg bruker iCal eller 'Adresseboka' på Mac til å redigere (les:rydde) telefonlista. Begge disse kan sync'e mot telefonlista.

På PC (og Mac) kan Outlook benyttes.

Kontaktinformasjon til mine kollegaer oppdateres gjennom Exchange ActiveSync, så den er til enhver tid ajour.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

To greie apper jeg har lastet ned (i tillegg til Navionics europa som nevnt over..)

 

Blåskjellvarse - genial og kjapp måte å sjekke om blåskjellene er spiselige

 

Systembolagets app - lastet den ned for moro skylt i sommer. Grei å ha for å sjekke åpningstider mm.

Link to post
Share on other sites

Savner en god vedlikeholdslogg som også inneholder et register over tekniske detaljer og installerte komponenter i båten. Er ikke fornøyd med Boating Suite som jeg benytter i dag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...