Jump to content

Krever registering av båter over 4,5 meter.


Careka

Recommended Posts

Så var det på nyhetene at Forsikkringsbransjen krever at alle båter over 4,5 meter skal registreres.

(Siden alle ikke fårstår hva jeg mener så skriver jeg dette litt om.)

 

Hvor stor blir avgiften nå ?

Pr. meter eller ,  engangsavgift, slik som i dag ?

 

:cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Så var det på nyhetene at Forsikkringsbransjen krever at alle båter over 4,5 meter skal registreres. Hvor stor blir avgiften nå ? Pr. meter eller ? :flag:

Hei Careka  :seeya:

Så lenge registeret drives som nå av Småbåtregisteret, vil registreringsgebyret være kr. 300,-. Toll- og avgiftsdirektoratet har endog antydet muligheten for å sette ned gebyret sett på bakgrunn av at det nåværende registeret går med overskudd på 1,5 millioner kroner. Når registeret nå skal privatiseres, er vi tilbake til "start". Hva som da vil skje er avhengige av veldig mange forhold som nå er uavklart. KNBF vil følge nøye med og ta stilling til saken når vi får vite alle premissene for hvordan en privat aktør vil drive registeret.

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Toll- og avgiftsdirektoratet har endog antydet muligheten for å sette ned gebyret sett på bakgrunn av at det nåværende registeret går med overskudd på 1,5 millioner kroner.

:flag::eek: :eek:

Har du lest makan? Toll- og avgiftsdirektoratet skal sette NED et gebyr uten pålegg utenfra! Da blir det sikkert en eller annen provenynøytralitet (heter det vel) i systemet slik at hestekrefteravgiften f eks går tilsvarende opp. Staten skal ha sitt :flag:

 

 

Eller skulle det mirakelet har skjedd at de der i gården i denne saken ikke lenger føler seg sidestillt med Vår Herre og kjenner en eller annen - la oss kalle det - konkuransesituasjon?  :seeya:

Link to post

Artig å følge denne "debatten" om småbåtregisteret. Her handler det visst ikke om fornuft lenger, - dette minner mer om religion. Selv om det antydes at registreringsavgiften nå kan settes ned p.g.a. et velfungerende offentlig register (som nå lovprises av både politi, forsikringsbransje og seriøse båtorganisasjoner), så vil man uansett overføre det til private aktører. (Som selvsagt skal tjene gode penger på ordningen ... altså bedre at private skor seg enn staten ... :seeya: )

 

Privatisering og konkurranseutsetting er tidens melodi, nesten opphøyet til guddommelighet. Ja, for all del, la småbåtregisteret bli privatisert, selv om det da skulle vise seg å bli dyrere. Her er det prinsippene, ikke fornuften som gjelder lenger. Akk ja, verden vil bedras ...  :flag:

 

Skvulpen,

som aldri har forstått motviljen mot et offentlig småbåtregister

Link to post

Skvulpen som aldri har forstått motviljen mot et offentlig småbåtregister  

 

Et offentlig båtregister er en forutsetning for innkreving av skatt eller avgifter til staten.

 

For min del synes jeg desverre at KNBF er forferdelig naive som tror at man kan unngå at et offentlig båtregister ikke vil bli brukt til slike formål. Trist.... :seeya:

Link to post

Skvulpen som aldri har forstått motviljen mot et offentlig småbåtregister  

Et offentlig båtregister er en forutsetning for innkreving av skatt eller avgifter til staten.

Jeg skjønner at det er skatte- og avgiftsspøkelset som lurer i bakgrunnen for motstanderne av registeret. Selv synes jeg de usle 300 kronene jeg betalte for reg. av båten min var vel anvendte penger. Og jeg vil fortsette å betale avgiften med glede hver gang jeg ev. kjøper ny båt.

 

Hvorfor småbåtregisteret ligger under Toll- og avgiftsdirektoratet har vært forklart her tidligere, uten at jeg husker det i detalj, men det hadde med visstnok rent praktiske ting å gjøre, bl.a. at dette direktoratet har med innførsel / import å gjøre, også båter.

 

Og dere som tror at "hovedhensikten" fra den onde Hr. Stat er å skattlegge båtene våre ytterligere, - tror dere da virkelig at selve plasseringen under Toll- og avgiftsdirektoratet var / er noen nødvendig forutsetning for skattlegging? Da kom / kommer nok avgiftene uansett, det har faktisk lite med selve registeret å gjøre. Muligens skjønner Pan-Pan litt bedre min "uforståenhet" nå, men bortsett fra det får vi vel bare konstatere at vi er enige om at vi er uenige.  :smiley:

Link to post

Hvorfor småbåtregisteret ligger under Toll- og avgiftsdirektoratet har vært forklart her tidligere, uten at jeg husker det i detalj, men det hadde med visstnok rent praktiske ting å gjøre, bl.a. at dette direktoratet har med innførsel / import å gjøre, også båter.

Uhhh? ALT jeg har lest så langt om fortreffellgheten hadde INGENTING med import osv å gjøre, bare med tyveri, heleri osv. Også denne tråden startet med at forsikringene nekter TYVERIFORSIKRING. Har vel ingenting med import og toll å gjøre det heller.

 

Har selv importert USA-produsert båt for ca 5 år siden. Allerede den gangen var det lite toll (4%?) og tendens var fallende. Innenfor EØS er det vel NULL toll uansett. Men så var det den midlertidige hk-avgiften da...

 

Og MOMS ligger utenfor toll- og avgiftsdirektoratet.

 

Neida, betal du dine avgifter med glede. Jeg bryr meg ikke særlig om avgifter (og betaler de uten å tenke på glede eller sorg) som har en noe vettug begrunnelse (f eks moms og mineraloljeavgifter). Men det driver TAD ikke noe særlig med. Tidligere het det noe med 'SÆRavgifter'.

 

Men egentlig skulle jeg jo være litt mer tilbakeholden..... :smiley::crazy::lol:

Link to post

Hvorfor småbåtregisteret ligger under Toll- og avgiftsdirektoratet har vært forklart her tidligere, uten at jeg husker det i detalj, men det hadde med visstnok rent praktiske ting å gjøre, bl.a. at dette direktoratet har med innførsel / import å gjøre, også båter.

 

Og dere som tror at "hovedhensikten" fra den onde Hr. Stat er å skattlegge båtene våre ytterligere, - tror dere da virkelig at selve plasseringen under Toll- og avgiftsdirektoratet var / er noen nødvendig forutsetning for skattlegging? Da kom / kommer nok avgiftene uansett, det har faktisk lite med selve registeret å gjøre. Muligens skjønner Pan-Pan litt bedre min "uforståenhet" nå, men bortsett fra det får vi vel bare konstatere at vi er enige om at vi er uenige.  :crazy:

Se Lov om fritids- og småbåter.

 

§ 4. Bruk av registeret

 

      Småbåtregisteret kan bare nyttes til:

 

1. trafikksikkerhetsformål til sjøs,  

2. forskning og samfunnsplanlegging,  

3. ivaretakelse av miljøvernhensyn,  

4. beredskapsformål,  

5. innkreving av skatt, avgifter, toll og gebyrer i tilknytning til båter og båtmotorer,  

6. forsikringsformål,  

7. politietterforskning,  

8. forbruksundersøkelser, og  

9. informasjon.  

 

      Registeret skal ikke benyttes eller utleveres til kommersielle formål.

 

Dette står i gjeldende lov. Det er med bakgrunn i punkt 5 jeg synes at KNBF opptrer naivt ved å støtte et småbåtregister.

 

Så jeg vet ikke jeg, Skvulpen? :smiley:

Link to post

Uhhh? ALT jeg har lest så langt om fortreffellgheten hadde INGENTING med import osv å gjøre, bare med tyveri, heleri osv. Også denne tråden startet med at forsikringene nekter TYVERIFORSIKRING. Har vel ingenting med import og toll å gjøre det heller.

Ser at "saken" har vært diskutert ørten ganger før her, men til akkurat til denne replikken din, Andreas, tillater jeg meg å sitere hvar Syvert svarte deg om det samme i en tidligere tråd, 26. februar i år: (Håper Syvert har meg tilgitt for siteringen ...)

 

Sitat:

"Hei, Andreas! Saken er den at registeret ligger under Toll- og avgift fordi det er T&A som blant har ansvaret for bl.a. import av båter, nye og brukte m.m. Det viktigste er at hele datasystemet er basert på T&A's datasystemer. Det er anslått at det å flytte dette materialet over til en annen "aktør" vil koste ca. 30 millioner! Nå har samtlige politiske partier sagt at det ikke er aktuelt å innføre nye avgifter på fritidsbåter. Det er tross alt politikerne, og ikke T&A, som vedtar avgifter!"  

Link to post

5. innkreving av skatt, avgifter, toll og gebyrer i tilknytning til båter og båtmotorer,  

 

Dette står i gjeldende lov. Det er med bakgrunn i punkt 5 jeg synes at KNBF opptrer naivt ved å støtte et småbåtregister.

 

Så jeg vet ikke jeg, Skvulpen? :flag:

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke liker punkt 5, men mitt poeng er fortsatt, at vil politikerne (som jo er de som bestemmer, og ikke noe direktorat) ilegge avgift, så ilegger de avgift uansett. Det kunne de gjort tidligere også, da registeret lå under politiet, - ingen protesterte den gangen.

 

Med dette tror jeg at jeg stilt og rolig trekker meg ut av dette vepsebolet ...  :wink:

Link to post

Er ikke båten din registrert da? Med min sterkt begrensede hjerne kapasitet  så skjønner jeg desverre ikke spørsmålet ditt. :wink::flag: :flag:

 

Det var trist Thor,  jeg tror at alle de andre forstod det.

 

Jeg er for et register.  men ikke at det skal danne grunnlag for og hente in flere avgifter.

Og det er den veien jeg tror de vil at dette skal gå. (de som vi har satt til og styre dette landet)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke liker punkt 5, men mitt poeng er fortsatt, at vil politikerne (som jo er de som bestemmer, og ikke noe direktorat) ilegge avgift, så ilegger de avgift uansett. Det kunne de gjort tidligere også, da registeret lå under politiet, - ingen protesterte den gangen.

 

Med dette tror jeg at jeg stilt og rolig trekker meg ut av dette vepsebolet ...  :flag:

Det var da noget! Vel, - hvis registeret nå hadde blitt avviklet ville en forutsetning for å kreve opp skatt og avgifter vært ute av verden!

 

Registeret under politiet var temmelig frynsete, foruten at det omfattet ikke seilbåter.

Link to post

Men hva vil skje når dette privatiseres :wink:

Blir det borte etterhvert tro, eller blir det i verste fall et samarbeid med forsikrings selskaper slik at man blir tvunget til registrering for og få forsikring :flag:

 

Hvis det siste skulle skje så kan man sikkert regne med økning av registreringsbegyret over tid.

 

Har sagt det før og sier det igjen: Årsavgift kommer sikkert!

 

Mulig jeg setter ting litt på spissen men..........

Link to post

Men hva vil skje når dette privatiseres :flag:

Blir det borte etterhvert tro, eller blir det i verste fall et samarbeid med forsikrings selskaper slik at man blir tvunget til registrering for og få forsikring :flag:

 

Hvis det siste skulle skje så kan man sikkert regne med økning av registreringsbegyret over tid.

Ser ikke bort fra det, nei...

En privat aktør i monopolsituasjon. Blir vel ikke akkurat veldedighets-virksomhet, nei :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...