Jump to content

GPS eller kartplotter, fersk båteier trenger hjelp til å velge

glalaksen

Recommended Posts

Hei vi er nå blitt lykkelig eier av en skikkelig gul båt. (Bilder ligger i en annen tråd her inne siden vi lurer på hva slags båt vi har kjøpt)

Denne tråden startet jeg fordi vi har tenkt av vi skal kjøpe oss noe navigasjonsutstyr og så lurer jeg på hva. Noen har GPS koblet opp mot en pc, men andre har kartplottere med skjerm. Hva skal man velge?

Hva er best, hva er rimeligst osv. Finnes der noen tester på hva som er mest brukervennlig osv.

Hva er forskjellen og kom gjerne med tips hvor jeg får den rimelig.

Håper på innspill.

Jeg har gps mot pc, synes det fungerer fint. (fant ikke båten din, så vet ikke om det er ikke eller ute det er snakk om)

Kart til pc er klart billligere enn en karplotter, men en kartplotter tåler til gjengeld vann!

Har selv Tiki navigator Pro. Dette funker bra. har nå også fått kart videre nord fra trondheim.

Tiki er veldig lett å sette seg inn i, den har mange fine menyer som er lett å bruke.

Jeg har også openCPN, dette er ett gratisprogram som kan bruke mange forskjellige typer kart. Jeg bruker C-map.

Også openCPN er lett å bruke, det er i utgangspunktet ett linux program, men funker også i windows. ALt en gjør i

dette programet er ganske intuitivt. Jeg har gått over til dette pga av det kan ha vær filer i kartet. ! veldig fint for seilere ihverfall.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Kommer helt an på båten din. I snekkefart holder det lenge med papirkart for oversikt og en liten Garmin plotter med 5-6" skjerm. Koster vel fra 8-10 tusen tenker jeg med kart.

Skal du ha stor fart og ønsker kun å bruke digitale kart da er det etter min mening 10" skjerm og oppover som gjelder.

Selv kjører jeg med 12" skjerm og papirkart i egen båt. Skulle gjerne hatt større skjerm eller separat radar og plotter skjerm

Redigert av Bitteliten (see edit history)

papirkart kan du lage admiralhatt av. Pc basert er det du absolutt får mest for pengene. . Da kan du også ha f.eks 2 skjermer samtidig. En inne og en ute.. Og så store du bare gidder. gjerne 32" tv'n du har i lugaren om du vil. Eller du kan kjøre 3d på en skjerm og normal på den andre.. Når man har gammel båt/motor får man ikkje dra nytte av alle desse ekstramulighetene som en moderne kartplotter byr på mht kommunikasjon med motor likevel.

Samt du kan kjøre fleire kartprogram samtidig om du vil det.

Redigert av Korsnes (see edit history)

Dummeste jeg har hørt papirkart ikke er nyttig!

Jeg kjører 15 tonns båt i opp mot 40 knop og da blir min lille 12" skjerm for liten for å ha oversikt etter min mening. Zoomer jeg ut mister jeg detaljene

Jeg har også erfaring med PC basert navigasjon. Her er det en 25" skjerm. Her fungerer det bra - men også her bruker jeg papirkart for å få oversikt.

Jeg foretrekker de store sjøkartene i Hovedkartserien (1.50.000). Har de alltid lagt frem der jeg sitter og kjører for aktuelt farvann.

Det tar meg noen få sekunder å få oversikt over seilingsled, studere detaljer etc på papirkart. Skal jeg gjøre det samme på plotteren må jeg trykke mye o gmister dessuten kartinfoen over hvor jeg er akkurat nå

Men putrer man innaskjærs hele tiden og er godt kjent er det greit med bare plotter. Vi gjør ikke det. Vi går i både lys og mørke i områder vi er kjent og ikke kjent.

Dummeste jeg har hørt papirkart ikke er nyttig!

Jeg kjører 15 tonns båt i opp mot 40 knop og da blir min lille 12" skjerm for liten for å ha oversikt etter min mening. Zoomer jeg ut mister jeg detaljene

Jeg har også erfaring med PC basert navigasjon. Her er det en 25" skjerm. Her fungerer det bra - men også her bruker jeg papirkart for å få oversikt.

Jeg foretrekker de store sjøkartene i Hovedkartserien (1.50.000). Har de alltid lagt frem der jeg sitter og kjører for aktuelt farvann.

Det tar meg noen få sekunder å få oversikt over seilingsled, studere detaljer etc på papirkart. Skal jeg gjøre det samme på plotteren må jeg trykke mye o gmister dessuten kartinfoen over hvor jeg er akkurat nå

Men putrer man innaskjærs hele tiden og er godt kjent er det greit med bare plotter. Vi gjør ikke det. Vi går i både lys og mørke i områder vi er kjent og ikke kjent.

skal man kjøre 40 knop i ukjent trangt farvann bør man uansett ha lagt seg opp en rute og ikkje kjøre på måfå. Og i den situasjonen hjelper papirkart enda mindre. Skal man få noe bedre oversikt med papirkart enn en stor dataskjerm så må en jaggu ha stort kartbord! Noe man ikkje har. ja kartplotter har så liten skjerm den er stort sett ubrukelig til annet enn å se hvor man er akkurat nå. Så vi kan vær enige at Pc basert er mest hensiktsmessig da og være uenige om papir.

Skal man putre innaskjærs der en er godt kjent trenger en ingen plotter. Det er meget bedre å holde utkikk enn å sitte med øya klistra til skjermen.

Redigert av Korsnes (see edit history)

:yesnod:

Det er sikkert mange meninger, men klart det er nyttig å slå opp i kartet. Uansett er halve nytten med plotter kombinert sammen med autopilot. Og med 7-8 knop kommer ikke kursendringene så tett at det trenger å være så avanserte greier.

Men jeg synes en kartplotter virker mer robust enn pc, ingen bevegelige deler, og kan felles inn i panelet. Noen tåler en sjøsprøyt også.

Men jeg synes en kartplotter virker mer robust enn pc, ingen bevegelige deler, og kan felles inn i panelet. Noen tåler en sjøsprøyt også.

Den viktigste forskjellen er kanskje at de fleste kartplottere har skikkelige dagslysskjerm som er leselig selv i juli-sola.

Det er langt fra mulig med alle typer bærbare pc`er.

Bærebare med "blanke" skjermer kan du for eksempel bare glemme til utendørs bruk.

Mange bruker i tillegg "gammel-pc`en" i båten og de fleste av disse har en skjermteknologi som er fullstendig uleselig i sollys.

Joda, jeg vet det er unntak, men de koster penger.

I min vennekrets begynte nesten alle med pc-baserte systemer, men de av oss som også har utvendige styreposisjoner,

har alle som en i dag byttet til plotterbaserte nav-systemer.

Se på en av de mindre/mellomstor kartplotterne. De fungerer utmerket, tåler et fuktig klima, og kan monteres på brakett om du vil, så du kan låse den inn når du ikke er i båten. I en eldre båt med styreposisjon som ikke er beregnet på slike moderne duppeditter kan også brakettmontering fungere greit.

Jeg har selv hatt en Raymarine A65 på min Aquador. Ikke verdens største skjerm, og noen sier plotteren er sen. Men båten gjør nærmere 40 knop og jeg har aldri hatt noen problemer med at den oppdaterer for sent, og med zoom tilpasser jeg formatet på kartet etter behov. I tillegg har jeg selvsagt papirkartene liggende framme, oppslått på riktig kart.

Det finnes en rekke merker som har gode plottere i denne størrelsen, Raymarine har flere, og A 65 er vel erstattet av A 70, tror jeg. Men som sagt, det finnes mange andre også. Jeg ville tro du kom unna med rundt 10.000 inkl kart og da er GPS innebygget. Du får sikkert også tak i nyere brukte som gjør samme nytten. Monteringen burde gå greit å gjøre selv. Den trenger jo bare strøm samt ev kopling til VHF m/DSC.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...