Jump to content

Erfaringer med Helly Hansen kalesjer ?


`MINA'

Recommended Posts

Jeg må ha ny kalesje til båten, og lurer derfor på om det er noen her som har erfaringer med Helly Hansen sine kalesjer. Vet at det er flere båtprodusenter som benytter seg av denne kalesja på sine nye båter. Kalesja skal visst nok være mye bedre mot vær og vind, sammenlignet med eldre typer kalesjer ( sier leverandøren ihvertfall). Er visst mye lettere å vaske også ?? Håper det er noen her med erfaringer

 

[glow=blue,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har ny Helly Hansen kalesje på "nybåten" (2004). Sammenlignet med den forrige (fra 2000) som også var Helly Hansen er den nye i et tynnere, glattere og mindre porøst stoff som også er litt elastisk. Det blir lysere under kalesjen, den er lettere å ta på/av, og jeg regner med at den er langt lettere å holde ren. Det har ikke vært nødvendig å vaske så mye i sommer, men måkeskitt har gått greit å få av, dog sitter det litt mer i sømmene hvor det er tykkere og delvis en annen type stoff.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde HH kalesje på 690'en min, i vanlig, grått kalesjestoff (lignet på gammeldags teltduk). Jeg var ikke veldig imponert over kvaliteten på den. Den holdt tett, men ble fort møkkete, og det krevdes ganske mye innsats for å holde den pen.

 

På nye båten skal jeg har en blå duk som er tynnere enn den duken jeg hadde på gamle båten - har hørt at den er bedre.

Link to post
Share on other sites

På nye båten skal jeg har en blå duk som er tynnere enn den duken jeg hadde på gamle båten - har hørt at den er bedre.

Helly Hansen dette og ? Eller en annen type stoff ?

Kalesja er mørk blå utenpå og hvit inni.

Er det vanlig at det er 2 farger på disse ? Har også sett flere som er mørke ute, men lyse inne.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Helly Hansen dette og ? Eller en annen type stoff ?

Så vidt jeg har forstått leverer HH den nye duken både i grå/hvit og blå. Jeg kunne velge hvilken av disse to fargene jeg ville ha, men valgte den hvite da jeg antok at den slapp mer lys inn. Jeg vil også tro at den er lettere å holde ren. Blått kan imidlertid være stilig på en del båter.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde HH kalesje på 690'en min, i vanlig, grått kalesjestoff (lignet på gammeldags teltduk). Jeg var ikke veldig imponert over kvaliteten på den. Den holdt tett, men ble fort møkkete, og det krevdes ganske mye innsats for å holde den pen.

 

På nye båten skal jeg har en blå duk som er tynnere enn den duken jeg hadde på gamle båten - har hørt at den er bedre.

Har samme erfaring. Hadde såkalt original (med Nidelv mal nummer) grå HH kalesje på min 750 sport. Etter 3 år var sømmene begynt å bli dårlige og etter 4 raknet stoffet (ikke i sømmene). Latterlig dårlig spør du meg.

 

Fikk sydd ny mørkeblå i Markilux-stoff. Den var utrolig mye bedre! Da jeg solgte båten 3 år senere var denne bortimot som ny fremdeles. Firmaet som sydde den nye anbefalte ikke de nye tynne stoffene, bla. pga. tetthet i sømmene over tid samt kondensproblematikk.

 

Det er vel også en kjensgjerning at mørke kalesjer varer lengre enn lyse pga. raskere tørking samt at måkedritten syns mindre?

Link to post
Share on other sites

Har meget god erfaring med HH kalesje. Tynn, lett, 100% vedlikeholdsfri.

Består av et utvendig og et innvendig lag. Min er blå utvendig og hvit innvendig. Det hvite får et svakt blåskjær. Meget lyst og fint innvendig.

 

Kalesjen har lang levetid og null vedlikehold. Lett å brette. Tar lite plass, veier nesten ingen ting. Min er 4 sesonger gammel og like 100% tett som da den var ny. Måkene liker å sitte på kalesjen og spise og drite. Klørne lager noen striper etter hvert, men den ser likevel nesten like fin ut som da den var ny. Hadde en vask med aceton (topcoatflekk) Det gikk bra med fargen. Fargen holder seg også meget bra i sola, selv om den har blitt ørlite grann lysere på 4 somre.

 

Kalesjen har en STOR ulempe. Den krever skikkelig bøyler. Samler det seg vann i taket, kan det bli så tungt at plaststoffet strekker seg. Da strekker det seg aldri mer tilbake. Har man brubare bøyler eller ikke lar båten stå på land i regnvær med kalesjen på   :yesnod: , så er det bare velstand.

 

En ting til. Kalesjen er ikke spesielt billig. I tillegg må den som faktisk har kalesjemalene dine kunne levere HH.

 

Lotus

 

Før hadde jeg kalesje som måtte impregneres. Mye jobb og litt fukt på slutten av sesongen. Griseri på plastvinduene også. Heretter blir det kun HH.

Link to post
Share on other sites

Hadde "gammel" type HH på den forrige båten, og erfarte de samme negative forhold som er nevnt ovenfor.  Kalesjen var ny i 1999.  I tillegg holdt borrelåsbandene kun en sesong ... har erfart bedre på andre fabrikat.

 

Har i bestilling ny Viknes 1030 for henting til påske neste år. Viknes fører kun HH, og har hittil kun levert den tykke typen. Den vil vi ikke ha igjen  :seeya:, og har mer eller mindre bestemt oss for den tynne.

 

Denne tråden passet perfekt, spesielt innlegget fra deg Lotus.

 

mvh

KEW

 

P.s. Sesongen 2004 uten båt har gått forunderlig bra, bortsett fra siste 3 uker, som har vært j.......

Link to post
Share on other sites

Vi har Helly Hansen Hellytech kalesje fra 2002. Vi er ikke spesielt tilfreds med denne kalesjen fordi den har dårlig passform. Malen er laget av HH og kalesjen er sydd av HH. Det er riktig at kalesjen er lett og enkel å brette og den er ikke minst tett. På vår kalesje er det sydd inn luftehull i bakkant. Tatt hensyn til prisen er jeg slett ikke sikker på at den forsvarer investeringen sammenlignet med en tradisjonell kalesje.

Link to post
Share on other sites

Vi er ikke spesielt tilfreds med denne kalesjen fordi den har dårlig passform.

Viktig poeng av Mini. HH-kalesjen trenger å lages med riktig passform i utgangspunktet. Nøyaktig riktig. Den har, selv over lang tid, problemer med å gå seg til. Er den for trang eller for slakk på enkelte steder, kan man ta det for gitt at den vil fortsette å være slik i hele levetiden.

 

Se det positive i det: Er den perfekt tilpasset i utgangspunktet, vil den forbli perfekt.

:seeya:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...