Jump to content

Universalledd gear/propell

Hulda

Recommended Posts

Hulda er utstyrt med CAV-ledd mellom gear og propellaksling. Det ene leddet kjører nær maks av tillatt vinkling (ca. 6 grader), det andre leddet går nær 1 grad. Nå viser det seg at leddet som går med maks. vinkling har utviklet slark. Dette leddet er forøvrig levert av UniCardan i Oslo. Gangtiden er under 100 timer.

Installasjonen hadde naturligvis vært bedre hvis vinkelfeilen mellom inngående og utgående akslinger hadde vært så lav at en vanlig kopling hadde kunnet vært montert. Men slik er altså ikke virkeligheten.

Lurer på om noen av dere der ute i Cyber Space har informasjon om vanlige mellomakselkryss, eventuelt hvor denne informasjoen kan hentes på nettet. Motoren til Hulda er en V8 som utvikler maks 165 HK ved 4000 rpm,. nedgearingen er 2:1. Motorens hastighetsområde ligger vanligvis fra 1200- til 2000 rpm. Hasitgheter over dette må kunne regnes som "spesialtilfeller".

Ideer og informasjon mottas med takk.

I forbindelse med motorskifte i sommer monterte jeg CV-aksel fra Kardangakselservice AS . Undre montasje og prøvekjøring reagerte jeg på slakk mellom endene på leddet. Når jeg holdt fast ene enden og vred den andre var slakken ca 1-2 mm målt på gearflensen (100mm diameter). Demonterte dette og tok det med tilbake til leverandør for kontroll. Beskjeden jeg fikk var at dette var normalt og vil oppstå etter en tids bruk.

Vet ikke helt om jeg kjøper forklaringen, men venter til høsten med å gjøre noe mer. (Har desverre ikke nok kunskap på området til å vurdere dette.)  Årsaken til at jeg reagerte er gearet, Volvo MS25A (egentlig ZF Marine), som går i inngrep med smell og et rykk når det legges inn. Mistenkte dette for å ha med slakken i leddet å gjøre, men fikk beskjed at det var gearet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Dette er vel samme prinsippet som på en bil, her skal det ikke være slark. For hver gang du setter motoren i gir får du et "slag" og kan kun tenke meg at slarken vil øke mere og mere desto større slark du har.. :nono:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jens_P:

Det er akkurat det du beskriver som jeg opplever. Leddet som, eller den ene knuten som UniCardan satte inn i systemet mitt, kommer fra Ford Granada bakaksling. Det andre leddet som er et gammelt, originalt CAV-ledd har ingen merkbar slakk. Det er dette som gjør meg bekymret, og min argumentasjon er den samme som bmo bringer til torgs. På den andre siden, et ledd som har gått under 100 timer burde ikke vise merkbar slitasje. Skrekkscenarioet er hvis et slikt ledd skal ryke under fart. Til vanlig jobber jeg med roterende utstyr og har en ide om hvilke skader den delen av CAV-leddet der knuten ikke ryker vil påføre sine omgivelser hvis det begynner å vafle rundt nedi der.

Når det gjelder smell og rykk, så er det den del gear som gjør det. Jeg har et PRM som banker inn med et smell slik du beskriver. Det vil gear som er hydrauliske (pumpe som gir oljetrykk til clutchpakke) gjøre så lenge grearet ikke er utstyrt med slurekopling. Hos meg er denne koplingen er forholdsvis kostbar ventil, så vidt jeg kjenner til. Dessuten har jeg en innmari sperrelåt når gearet er innkoplet på tomgangshastighet, det er torsjonsdempingen i demperplaten som ikke matcher svingetallet til svinghjulet. Dette er bare irriterende, har ingen praktisk betydning.

Jeg skal ringe til Kardangservice AS og forhøre meg litt. Jeg kunne være interessert i å sette inn et system tilsvarende en vanlig mellomaksling for bil. I informasjonen ser jeg at hvert ledd kan operere med en vinkelfeil på minst 15 grader. Rotasjoshastigheten skulle det heller ikke være noe problem med.

Dette er vel samme prinsippet som på en bil, her skal det ikke være slark. For hver gang du setter motoren i gir får du et "slag" og kan kun tenke meg at slarken vil øke mere og mere desto større slark du har.. :nono:

Det er dette jeg er bekymret for, samt belastningen på gearet.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kuleledd fra Granada?! Tror jeg har tilgode og høre en granada som ikke "klakker" i dette leddet. Da er det isåfall byttet...

Kjenner egentlig ikke noe til det problemet, men syntes det hørtes helt på jordet ut å si at det var normalt etter så kort tid. Men Granadaene er jo kjent for svake kuleledd, såvidt meg bekjent...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Kuleledd fra Granada?! Tror jeg har tilgode og høre en granada som ikke "klakker" i dette leddet. Da er det isåfall byttet...

Kjenner egentlig ikke noe til det problemet, men syntes det hørtes helt på jordet ut å si at det var normalt etter så kort tid. Men Granadaene er jo kjent for svake kuleledd, såvidt meg bekjent...

Det var ikke drivknutene som laget den såkalte "klikkklakken" på Granada. Denne lyden kom fra "klikkklakkhylsa" som var montert på pinjongen i bakakselen. Patenten med skjøtehylse på pinjongen var ingen god løsning, men drivknutene var av god kvalitet.

Hei!

Siden det er så mye kompetanse samlet her, så våger jeg med med et spørsmål. Kan noen fortelle meg hva det er jeg har sittende på akslingen min? Motoren er en Sabb 2H fra 1972. Denne sorte "dingsen", som sitter rette etter flensen fra "omstyringa"?? Er det noe som dere diskuterer her. Det er jo greit å vite hva man har, ikke sant?  :smiley:

Gjerne et navn på innretningen, hva den gjør og ikke minst, hva man skal se etter for eventuell vedlikehold, slitasje-sjekk!

P.S.: De sorte "kulene" er IKKE av gummi / Neopren (som det kan se ut som) - men av stål!

Bilde

Bilde

Bilde

På forhånd, takk!

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...