Jump to content

Så var det på tide med dagens nøtt:Hvordan få ut resten av bolten?

Buffalo

Recommended Posts

Slik skulle bolten på sinkanoden ha sett ut:

hel_bolt.jpg

Slik ser den ut etter at noen har brukt for mye makt og knekt bolten:

knekt_bolt.jpg

Hvordan inni granskauen skal jeg klare å få ut denne? Må jeg borre den ut ?? Håper at det finns andre alterantiver.??

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Høres ut som et godt forslag, ja.

Men hvis du ikke allerede har gjort det ville jeg først satt den godt inn med 5-56 eller tilsvarende, og helst gjentatt denne behandlingen i noen dager før nytt forsøk på å få'n ut.

Alternativt har jeg blitt fortalt at dersom du har en blåselampe med spiss flamme, kan du varme opp bolten til den blir rød før du forsøker å skru.

Lykke til!

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

hvis du skal bruke grisepikk så ikke bruk biltema sin - spander litt kroner og kjøp kvalitet her - har prøvd biltema og andre billig greier på slik med samme resultat - knekkt av og umulig og borre ut etterpå

varme opp er et alternativ og masse spraying med rustløser gjerne i timer før utskruing

et annet alternativ er å legge en mutter oppå og sveise fast i senter og skru ut - da får du varmet tilstrekkelig og

Vær forsiktig med grispikker :giggle: og lignende. De er veldig harde, og "umulige" å bore ut hvis de knekker. Her bruker man ikke billigverktøy! Jeg mener ikke Biltema spesielt, men har selv dummet meg ut med for billige slike.

Grispikker er en omvendt konisk skrue, som sitter bedre og bedre når man skrur mot klokka. Det finns andre varianter, som ligner på unbrako-nøkkelen, men som har skarpe hjørner.

Vær nøye med å bore i senter. Dersom uttrekkeren ikke gjør jobben, bor ut til samme diameter som bunnen i gjengen. Da kan du etterpå trekke gjengen ut som en spiral. ..... i teorien.

edit: ...det kom visst flere samtidig her.

Redigert av dvil (see edit history)

Kanskje jeg må kaste inn håndkleet og be om pro hjelp. Vil jo ikke ødelegge Bravo 3 drevet pga en simpel bolt, hm...

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Det er veldig avgjørende at du treffer senter skikkelig når du borrer hvis du skal få den ut uten å ødelegge gjengene. Men får du ikke av anoden når hodet er borte, slik at du får tak i resten av bolten med tang etc?

Der kom noen med samme forslag mens jeg skrev.... :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Ja,man skal kunne vippe sinken ut,for siden å få tak i ca 1.5-2 cm av av bolten,slik at tang(trangt...) eller påsveiset mutter kan benyttes.

Ikke sikkert du treffer gjengesnittet med de mutterene du har liggende..... men benytt da en større som sveises fast. Bolten er forøvrig i en rustfri legering

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Det er veldig avgjørende at du treffer senter skikkelig når du borrer hvis du skal få den ut uten å ødelegge gjengene. Men får du ikke av anoden når hodet er borte, slik at du får tak i resten av bolten med tang etc?

Der kom noen med samme forslag mens jeg skrev.... :smiley:

Det var akkuratt det som slo meg nå, jeg skal prøve å vrikke litt på sinket, løser den da så får jeg kanskje tak i bolten med en tang...

Får du bort anoden så kan du prøve å sette på en "Visegrip"-tang (en som går i lås når du klemmer sammen), og så vrikke litt frem og tilbake så skal du se den løsner. Klem tanga skikkelig fast!

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...