Jump to content

Problemer med 12V i båten, sikringene ryker... forslag?

Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lagt opp 6 uttak for 12v i form av sig uttak, som brukes til alt fra DVD spillere, PC,lading av mob+++ Har brukt dette i 2 år nå, og det har fungert smertefritt :cheers:

MEN noe har skjedd... Har sprengt samtlige sikringer i i alle enhetene som er satt inn i sig uttakene, og det er den glass sikringen som sitter i enden av kontakten som føres inn i sig kontakten som ryker. Dette er sikringer med betegnelsen 1.3A, 250V og 3A, 250V

Har målt strømmen, og den ligger på 12,85 til 13,6, hvilket den alltid har gjort ( har målt dette før). På det ene uttaket testet jeg adapteret for pcèn, og det virket, tok dette ut og satte det inn i et annet uttak og da var det dødt... ( og det var dødt da jeg satte det tilbake til det første uttaket)

Alle de 6 sig uttakene er koblet med samme + og -

Noen som har en kjempe ide hva jeg bør begynne å søke etter?

Er på båttur nå, mye mas fra de små kan en si det er blitt..... :cryin:

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Ettersom rederinnen har holdt på å sette opp DVD til de små i for kabinen, opplevde jeg først problemet der... Men ja, det gjelder i hele båten...

OG noe som er sjefs merkelig.... Har en bærbar VHF som kan lades på 12V, her overlevde selve kontakten og jeg måler 12,85 ytterst på kontakten som man setter inn i VHFèn. Men tro ikke at VHFèn begynte å lade... neida :headbang: Vanligvis når jeg setter laderen inn i VHFèn, ser jeg at den lader på indikatoren, men nå er det dødt der, og den er ikke full ladet...... Fatter lite kan en si.... Må nok hente meg en " lille" en til bare for å døyve vreden over problemet :cheers:

Det finnes kun en grunn til at en sikring ryker, for høy strømbelastning. Dette betyr enten at du har plugget inn et apparat som trekker for mye i forhold til hva sikringen skal tåle, eller at du har kortsluttet på ett vis. Det du har målt er nok ikke strømmen, men spenningen på batteribanken din.

Supplement: Husk at Ohm`s lov gjelder. Strømmen gjennom sikringen vil være effekten apparatet forbruker delt på den påtrykte spenningen. Det vil si at dersom apparatet du plugger inn forbruker 24 Watt (står som oftest på merkelappen som er klistret på) og batterispenningen er 12 Volt vil strømmen gjennom sikringen være 2 Ampere. Over dette vil den ryke. Bemerk: dette er tommelfingerregelen, så vil de finnes en del variabler.

Jeg ville gått over alle koblingspunkter/sikringer i båten og sjekket for dårlig kontakt. Du sier at du måler 12,85V på kontakten til VHF, se om du kan få målt spenningen der når den er tilkoblet.

Har du dårlig kontakt et sted så vil spenningen synke ganske drastisk når du kobler til et apparat, har vært borti slike problemer mange ganger.

Dette kan også være forklaringen på at sikringer i apparatene dine ryker, Som Confusius skriver over her så husk på Ohms lov. Effekten vil være den samme uansett inn spenning. Hvis spenningen din halveres så vil strømforbruket dobles med fare for at sikringer ryker.

Redigert av færd (see edit history)
Effekten vil være den samme uansett inn spenning. Hvis spenningen din halveres så vil strømforbruket dobles med fare for at sikringer ryker.

Vel, dette forutsetter at elektronikken er utformet at den skal trekke konstant effekt. Dette er en sjelden gang, men neppe så ofte tilfelle som jeg har inntrykk her. Kanskje vi kan høre litt mer spesifisert hva slags apparater som ble brukt.

+/- forbytting anser jeg nok heller for en mulighet

Hei!

Takker for mange svar :smiley:

Ja, jeg måler 12,85 til 13,6 +- i alle 6 kontakter. De enhetene jeg kobler inn, er nøyaktig de samme som ble brukt i fjor.

SÅ da står vel jeg igjen med dårlig kontakt problematikken...

Er det slik å forstå at er det dårlig kontakt ett sted og jeg kobler til en enhet, går resten av enhetene på samme kurs ned og sikringen ryker?

PS! Han som la opp 12V er en venn av meg som også er en natig skips elektriker, så det burde være rett koblet. MEN tidens tann kan jo ha gjørt noe med selve kontaktpunktene..

De enhetene jeg kobler inn, er nøyaktig de samme som ble brukt i fjor.

Jo, men hva slags enheter? Avansert elektronikk som evt har en strømforsyning som henter ut effektbehov uansett spenning - og dermed øker strømmen?

Jeg hadde en gang for mange år siden en bitteliten Casio-TV som oppførte seg slik: jo mindre spenningen ble, jo mer strøm tok den. Hvis det er slike enheter, så kan 'færd' har et poeng.

Hei!

Da er følgende testet..

1. Satte inn lader til VHF, på kontakten som går inn i VHFèn målte jeg nå 12.82, men lade indikatoren bevegde seg ikke...

2. Mens VHF var tilkoblet, målte jeg på et annen punkt, og den ga også 12,82

Da PC adapteret konket ut, var det kun dette som stod i på hele 12V kretsen......

Dette er jo reneste X Files på lørdagskvelden i Husnes.... tar meg ENDA en kald en for å døyve irritasjonen.... :cheers:

Er det slik å forstå at er det dårlig kontakt ett sted og jeg kobler til en enhet, går resten av enhetene på samme kurs ned og sikringen ryker?

Det kan skje ja, har opplevd det på bil flere ganger. En gang var det så dårlig kontakt i sikringsholderen til hovedlysa at spenninga datt til 0V når pæra ble koblet til, målte 14,2V uten pære tilkoblet.

Har også opplevd det samme i båt, her sank spenninga til det halve når forbruker ble koblet til. Ingen skring som røk siden det ikke var noen sikring der, men strømmen vil øke når spenningen synker.

Kobl voltmeteret ditt på når ingen forbrukere er tilkoblet, så prøver du å koble til et aller annet og se hva som skjer med spenningen.

Du skriver at du har sikringer på "1.3A, 250V og 3A, 250V"

Burde det ikke være 12volts sikringer ?

Nei, det trenger det ikke å være, de ryker på den samme strømmen uansett om spenningen er 12V eller 230/250V over de. Det er bare merkespenningen, indikerer at de ikke skal brukes for høyere spenning enn 250V.

Hei!

Ja det er sikring i laderen og den er hel....

Fant en hel glass sikring som jeg satte inn i adapteret til den ene DVD spilleren. Denne spilleren fungerer på 220V, så jeg vet at den er ok. Nå lyser det på strømforsyningens diodelys, men DVD spilleren er stein død........ Svarte heller......

Alle mine 6 sig uttak kan ikke være gåen.. har vært inne i sikringsskapet, og der var alt i sin beste orden.

Flott seibåt :cheers:

Vel, nå er generalen lagt seg i horisontal retning, så det er vel ikke det mest populære jeg gjør å styre på inne i båten nå, men i morgen er det atter en dag med de samme problemene, så DA er du HJERTELIG velkommen :cheers:

Jeg ligger ytterst mot stranden i en hvit Sunseeker med en rar utfordring :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...