Jump to content

FM post; Montering av ekstra dynamo, generelt om motoren og deler

jfw69

Recommended Posts

Hei.

Som den lange tittelen forteller handler denne posten om FM-motoren, først og fremst S22 (og evt. S2) :smiley:

I to år har jeg vært den stolte eier av en FM S22 (2 sylindret motor 1,7 liter med 12 - 16 hk), og har fått meg litt erfaring met motoren.

Som alle vet drar det med seg noen ulemper med en gammel bensinmotor, dog fabrikkene lover at motorene er "driftsikre i all slags vær". Aller første tur, fikk jeg oppleve skrekken med at ikke allt går på skinner og motoren bestemmer seg for å ta en "pause".

Det er kanskje litt gærne tiden på året nå, men jeg hadde lyst til å starte en tråd viet til FM. Jeg har selvfølgelig søkt meg litt rundt på forumet på forhånd og fant en del FM tråder. De var i utgangspunktet veldig like, og omhandlet mye av de samme problemene som oppstår med en bensinmotor om bord. Vann i bensina, slitte stifter, morkne impellere og avlering i forgassern.

Jeg er ikke i nærheten av utlært i FM motoren, og det finnes garantert andre medlemmer her med mye mer kunnskap og erfaring med denne motoren enn meg, men om ønskelig kan jeg putte inn det jeg vet i denne posten.

Jeg vil også bruke posten til å spørre litt selv (en er alltid åpen for å lære noe nytt).

Sak 1: Jeg har en stund irritert meg over lav ladestrøm fra dynastarten som veiledene (splitter ny, med vind i ryggen, medstrøms og hjemlengsel) lader 11 Ah. Jeg tror jeg ikke er alene om å ha kjøleskap om bord, belysning, stereo, lensepumper etc. som alle sluker energi. 11 Ah kommer da litt kort. Jeg har hørt om andre som har montert eksta dynamo (på ca 50 Ah), og at dette skal gå ganske problemfritt. Men jeg har ikke fantasi nok til å tenke ut en måte å montere denne på motoren. Er det noen der som har kjennskap til dette? Hvordan lage braketten og hvor den skal sitte. Får man kanskje kjøpt ferdig brakett?

Sak 2: Litt flaut, men jeg har ikke skifta olje på motoren før. Da jeg kjøpte den for to år siden var det nettopp bytta olje på den, og i fjor gikk motoren ekstremt lite. Det er i og for seg ikke noe problem å bytte olje, men jeg har ikke kommet fram til gjennom å lese brosjyrer og på nettet om girkasse og motor deler olja, eller om de er delt. Noen som vet?

Sak 3: Noen som sitter med en Bosh laderegulator for dynastarteren som er inntakt? Jeg tenkte å spørre før jeg kjøper en nyprodusert uorginal en til 990 kroner :wink:

hei ang olje, jeg hadde en S2 tror jeg det var, En sylinder, der fyllte man olje på giret mener jeg og huske. Det gikk både til gir og motor.

Hei.

Angående FM modell, fant jeg en fin guide om man er usikker på hvilken modell som sitter i båten din.

Hentet fra fm-motor.no :

Enkel metode for å finne hvilken motortype du har:

C-2: 4-Hk 1-syl motor hvor syl og topp er støpt i en del. C-motoren er tydelig mindre en D- motorene.

D-2 : 5-6 Hk 1-syl motor hvor syl og topp er støpt i en del.

D-3 : 6-7 Hk 1-syl motor hvor syl og topp er støpt i en del. Motoren har større syl boring enn D-2. På C og D motorene er det stor variasjon av påmontert utstyr for vridbar propell, frikopling og bakstart.

L-5: 6-8 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 9 muttere på topplokk og 3 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert.

L-2: 8-12 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 10 muttere på topplokk og 2 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert.

S-1: 4 Hk 1-sylindret motor med Dynastart og elektrisk tenning. Sylinderboring 90mm. Syl merket C-101

S-15: 4,5 Hk 1-sylindret motor med Dynastart og elektrisk tenning. Sylinderboring 100mm. Syl merket C-101A

S-2: 8-12Hk 2-sylindret motor med Dynastart og elektrisk tenning. Motoren har 9 muttere på topplokk og 3 muttere på manifold.

S-22: 12-16Hk 2-sylindret motor med Dynastart og elektrisk tenning motoren har 10 muttere på topplokk og 2 muttere på manifold

sett mange med på montert men det var tydelig hjemmelagd

Ja, det har jeg også sett. Så tviler egentlig på om FM produserte slike braketter til ettermontering. Men om noen har én liggende til overs, så si i fra :smiley:

Sak 3: Noen som sitter med en Bosh laderegulator for dynastarteren som er inntakt? Jeg tenkte å spørre før jeg kjøper en nyprodusert uorginal en til 990 kroner

Skjønner nokon kva ein ny regulator til ein dynastarter skal vera godt for, når der skal inn ein dynamo av "nogen størrelse" :confused:

Forresten, i mine velmaktsdager, då eg var eindel meir oppdatert i markedet enn i dag, var det vanlig at størrelsen på ein dynastarter var 8A lading, og 1 Hk til start. I forhold til dette er din dynastarter, kor smått det enn er, ein kraftkar.

Magne

Skjønner nokon kva ein ny regulator til ein dynastarter skal vera godt for, når der skal inn ein dynamo av "nogen størrelse" :confused:

Forresten, i mine velmaktsdager, då eg var eindel meir oppdatert i markedet enn i dag, var det vanlig at størrelsen på ein dynastarter var 8A lading, og 1 Hk til start. I forhold til dette er din dynastarter, kor smått det enn er, ein kraftkar.

Magne

Dynastarteren har vel sikkert i sin tid vært overdimensjonert for det den var ment til å lage strøm til. Coilen, startsekvensen og noen usle lanterner. 11Ah ladning ser sikkert vell og bra det. :tongue:

Noen som har snublet over en dynamobrakett i garasjen sin enda? :wink:

Jasså du har kommer deg inn her jensfw.

Ang dynamobrakett: Den gangen jeg lagde en slik så tok jeg utgangspunktet i Halvar G. sin.

Med andre ord, så har han en fin brakett det går an å titte på. Hans er montert oppe på dynastarten.

Der sitter det opprinnelig to rele-er, men disse ble skrudd av og braketten montert. Rele-ene ble så montert oppe på den nye dynamobraketten.

Jeg minns og huske at jeg undersøkte litt, men FM (brd. reinholdt andreassen mek.verksted i sarpsborg) sa at dynamobrakett ikke var noe standard til Fm, så alle Fm med dynamo har hjemmelaget brakett.

Har du srøm i brygga der ute på Værbau? i såfall holder nyoppladede batterier en god helgetur.

Jeg trur jeg ville tenkt på dynamobrakett til neste år, evt i år ETTER sjøsetting :smiley:

Bare og ringe hvis du trur jeg vet noe du kunne trengt og vite! :flag_sw:

jeg har en sjøman 22 med en FM S22 som jeg overhaler og som jeg har hatt noen sesonger nå og orginal batteriet som er i båten holder ikke lenge når man er på tur :cryin: og motor ikke er i gang. Dynastarten på fm som også er den samme på marna motorer max 60 amp og ikke beregnet på forbruket vi har i dag med kjøleskap hvf stereo og lys mm når man ligger ute... jeg har snoket litt rundt og alle jeg prater med sier det samme la dyna starten være som den er og sett på en extra dynamo og et eget forbruks batteri. dynastarten er ikke sterk nok til og drive mere en det som var orginalt,og det er ikke mye :headbang: men men jeg skal bygge en brakket til dynamoen i løpet av et par uker. det kan jeg delle med dere så andre kan få nytte av det :smiley: kommer tilbakke med mere når jeg er i gang. venter bare på deler fra fm så er jeg i gang :eek::smiley:

På min Marna med Dynastart går det klart fram av koblingsskjema at det skal monteres max 60amh batteri. Med større batteri overbelaster man dynastarten. Husk at disse ble montert den gang man skulle ha startstrøm + mulighet til å ha elektriske lanterner om natten under gange. Thats it...

Ang dynamobrakett: Den gangen jeg lagde en slik så tok jeg utgangspunktet i Halvar G. sin.

Med andre ord, så har han en fin brakett det går an å titte på. Hans er montert oppe på dynastarten.

Der sitter det opprinnelig to rele-er, men disse ble skrudd av og braketten montert. Rele-ene ble så montert oppe på den nye dynamobraketten.

Jeg minns og huske at jeg undersøkte litt, men FM (brd. reinholdt andreassen mek.verksted i sarpsborg) sa at dynamobrakett ikke var noe standard til Fm, så alle Fm med dynamo har hjemmelaget brakett.

Mins jeg har et bilde av den ett sted, og mins den satt over manifolden. hmm.

Har du srøm i brygga der ute på Værbau? i såfall holder nyoppladede batterier en god helgetur.

Jeg trur jeg ville tenkt på dynamobrakett til neste år, evt i år ETTER sjøsetting :smiley:

Ja, har strøm omtrendt så nærme man kan få det. ;) Kjører etter den lampa i mørket, så treffer jeg rett i plassen min :cheers_wine:

Og ja, det blir ETTER båten er på sjønn

jeg har en sjøman 22 med en FM S22 som jeg overhaler og som jeg har hatt noen sesonger nå og orginal batteriet som er i båten holder ikke lenge når man er på tur :cryin: og motor ikke er i gang. Dynastarten på fm som også er den samme på marna motorer max 60 amp og ikke beregnet på forbruket vi har i dag med kjøleskap hvf stereo og lys mm når man ligger ute... jeg har snoket litt rundt og alle jeg prater med sier det samme la dyna starten være som den er og sett på en extra dynamo og et eget forbruks batteri. dynastarten er ikke sterk nok til og drive mere en det som var orginalt,og det er ikke mye :headbang: men men jeg skal bygge en brakket til dynamoen i løpet av et par uker. det kan jeg delle med dere så andre kan få nytte av det :smiley: kommer tilbakke med mere når jeg er i gang. venter bare på deler fra fm så er jeg i gang :eek::smiley:

Det er topp! :flag:

• 3 uker senere...

Noe nytt om braketten, Nicklas? :cheers_wine:

• 5 uker senere...

Hei hei da er jeg til bake etter en lang vente periode på deler fra fm motor 2mnd :headbang: de kom endelig i posten merkelig hvor lang tid det tar og sende ting fra moss til oslo :confused: vel ting er på gang så i morgen er det motor for alle penga....... og da laging og montering av braket til dynamo :cheers_wine: kommmer med bilder og snaks så fort det er klart.

• 1 år senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...