Jump to content

valeo dynamo/turteller


baldwin

Recommended Posts

Regner med at du må ha et eksternt instrument for  å måle på reimskiven på veivakselen. Ved avlesning her justerer du på et potmeter i turtelleren til denne viser rett.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nei på denne turtelleren er det kun èn knapp. Ved hjelp av denne kan jeg sette antall pulser pr.omdr. og også finjustere den litt med en pluss/minus funksjon , men det er kun noen få prosent. Turtelleren har digitalt display med timeteller.

 

Blir ikkr dette det samme da  :smiley::crazy:

 

Dersom du kjenner tomgangsturtallet fra tidligere kan du justere til dette er rett og sjekke om du oppnår samme toppturtall etterpå, da burde du være temmelig nær rett instilling.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen gir en puls pr omdreining (av dynamoen).

 

Men det høres nesten ut som om du har fått ett instrument beregnet på induktiv giver, de Volvo motorer jeg har vært borti har alle hatt en slik giver.

 

Hadde instrumentet vært beregnet på dynamo måtte det vært en innstilling basert på forholdet mellom diameter reimhjulet på dynamo og vibrasjonsdemper.

For å få dette helt korrekt trenger man en strobe-måler som referanse.

Link to post
Share on other sites

hei igjen!

 

Det er mulig å kople turtelleren både til induktiv giver, og dynamo.

Verkstedet jeg snakket med tidligere mener at den skal koples til dynamoen.

Der er en induktiv giver på motoren som kopler  kompressoren til og fra i forhold til turtallet.

Tidligere trodde også jeg at denne giveren gav impulser til turtelleren men dette avkreftet de.

Jeg kan jo selvfølgelig prøve med en håndholdt turteller på svinghjulet og justere pulsverdiene til det blir riktig, men det blir mye prøving og feiling før det blir korrekt.

Link to post
Share on other sites

Utvekslingsforhold mellom motorreimskive og dynamoreimskive multiplisert med antall poler gir antall pulser pr omdreining.

 

Isfeldt

Vil denne "dynamo turtelleren" gi rett turtall i hele reimen sin levetid  :smiley:

 

Dersom det er forskjellig kon på reimhjulene vil vel utvekslingen også forandre seg og man kan over tid få feilt turtall.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...