baldwin Startet 18.August.2004 Del på Facebook Startet 18.August.2004 Hei! jeg har montert VDO turteller i båten og skal kople denne på W på dynamoen. Jeg har fått vite at jeg må programmere /stille inn antall pulser på dynamoen pr.omdr. noen som hvet hvor mange det er på en Valeo 50-60A (Volvo KAD 42) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Regner med at du må ha et eksternt instrument for å måle på reimskiven på veivakselen. Ved avlesning her justerer du på et potmeter i turtelleren til denne viser rett. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
baldwin Svart 18.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2004 Nei på denne turtelleren er det kun èn knapp. Ved hjelp av denne kan jeg sette antall pulser pr.omdr. og også finjustere den litt med en pluss/minus funksjon , men det er kun noen få prosent. Turtelleren har digitalt display med timeteller. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Nei på denne turtelleren er det kun èn knapp. Ved hjelp av denne kan jeg sette antall pulser pr.omdr. og også finjustere den litt med en pluss/minus funksjon , men det er kun noen få prosent. Turtelleren har digitalt display med timeteller. Blir ikkr dette det samme da Dersom du kjenner tomgangsturtallet fra tidligere kan du justere til dette er rett og sjekke om du oppnår samme toppturtall etterpå, da burde du være temmelig nær rett instilling. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Terje Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 For å gjøre dette enklest, og få mest mulig korrekt avlesning: Bruk eksternt instrument, sett turtallet til halvparten av maksturtallet, juster VDO`en likt, og begyn og sammenlign/juster derfra, VDO kontra eks.intrument. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Ingar Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Dynamoen gir en puls pr omdreining (av dynamoen). Men det høres nesten ut som om du har fått ett instrument beregnet på induktiv giver, de Volvo motorer jeg har vært borti har alle hatt en slik giver. Hadde instrumentet vært beregnet på dynamo måtte det vært en innstilling basert på forholdet mellom diameter reimhjulet på dynamo og vibrasjonsdemper. For å få dette helt korrekt trenger man en strobe-måler som referanse. Sitér dette innlegget Link to post
baldwin Svart 18.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2004 hei igjen! Det er mulig å kople turtelleren både til induktiv giver, og dynamo. Verkstedet jeg snakket med tidligere mener at den skal koples til dynamoen. Der er en induktiv giver på motoren som kopler kompressoren til og fra i forhold til turtallet. Tidligere trodde også jeg at denne giveren gav impulser til turtelleren men dette avkreftet de. Jeg kan jo selvfølgelig prøve med en håndholdt turteller på svinghjulet og justere pulsverdiene til det blir riktig, men det blir mye prøving og feiling før det blir korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Isfeldt Svart 19.August.2004 Del på Facebook Svart 19.August.2004 Utvekslingsforhold mellom motorreimskive og dynamoreimskive multiplisert med antall poler gir antall pulser pr omdreining. Isfeldt Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.August.2004 Del på Facebook Svart 19.August.2004 Utvekslingsforhold mellom motorreimskive og dynamoreimskive multiplisert med antall poler gir antall pulser pr omdreining. Isfeldt Vil denne "dynamo turtelleren" gi rett turtall i hele reimen sin levetid Dersom det er forskjellig kon på reimhjulene vil vel utvekslingen også forandre seg og man kan over tid få feilt turtall. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Isfeldt Svart 20.August.2004 Del på Facebook Svart 20.August.2004 Måle usikkerheten og avlesnings usikkerheten er ca 5% av fullt utslag for analoge instrumenter, det betyr at usikkerhetene er større enn påvirkningen fra en slitt reim eller kon sålenge reima er stramm og ikke slurer. Isfeldt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.