Jump to content

Teststart av dieselmotor uten vann og impeller, er det skadelig?

thomasd

Recommended Posts

Hei,

Dette fortoner seg muligens for enkelte som komplett idioti, men: Er det noe i veien for å starte en dieselmotor uten vanntilførsel dersom det heller ikke står impeller i vannpumpen? Jeg tenker som så at man skal ikke starte uten vann for å ikke ødelegge impelleren, men uten impeller, er det da noen fare å starte motoren et minutt eller to?

-Thomas

Bekymringen er ikke idioti. Saltvannsimpelleren tåler tørrkjøring en del sekunder. På akslingen sitter det zimmeringer som heller ikke tåler særlig tørrkjøring. Hvis dette er en ferskvannskjølt motor, så pass på at det er kjølevann på motoren.

Man skal i det heletatt passe seg for tørrkjøring som varer lenger enn noen sekunder.

om du kobler på hageslangen, så ikke sette på trykk før motoren går. Å steng vannet før du stopper motoren.......

Kan lett hende at det kommer vann på plasser du ikke vil ha vann om du gjør motsatt. Eksosen hindrer nemlig vannet fra å ta feil vei når det munner ut i avgassræret.

Bedre å sette hageslangen i ei bøtte som fyller seg, så setter du innsugningsslangen i samme bøtta. Da er du sikker på at du ikke presser vann inn på sylindrene.

Hei

Har motoren stått uten impeller og vann i saltvannskrets ett halvt år? Da vill jeg fraråde å kjøre motor uten kjølevann. Jeg ville ivertfall sørget for at zimmeringer i vannpumpe fikk seg en dusj med vann først.

Er helt enig i at mann kan tørrkjøre når det er vann i kjølekretsen som smøret gummi mot stål. Er det derimot tørt vill du rive zimmeringer ganske fort. Tør gummi mot tørt stål har stor friksjon

Smaapala

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...