thomasd Startet 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2010 Hei, Dette fortoner seg muligens for enkelte som komplett idioti, men: Er det noe i veien for å starte en dieselmotor uten vanntilførsel dersom det heller ikke står impeller i vannpumpen? Jeg tenker som så at man skal ikke starte uten vann for å ikke ødelegge impelleren, men uten impeller, er det da noen fare å starte motoren et minutt eller to? -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Bekymringen er ikke idioti. Saltvannsimpelleren tåler tørrkjøring en del sekunder. På akslingen sitter det zimmeringer som heller ikke tåler særlig tørrkjøring. Hvis dette er en ferskvannskjølt motor, så pass på at det er kjølevann på motoren. Man skal i det heletatt passe seg for tørrkjøring som varer lenger enn noen sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Går helt fint :) men ikke kjør for lenge. 1 min eller 2 max. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 (redigert) Hei ! Så var det det med kjøling av eksosen slik at eksosgummislangen ikke svies i stykker - men den tåler endel da. Om du kjører med impelleren i , må den ikke den ikke nødvendigvis gå i vann hele tiden, men en skvett nå og da så den ikke går tørr er lurt. -koh Redigert 2.Mai.2010 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 du kan jo sette hageslange på vanninntaket el.l da, så kan du kjøre så lenge du vil:) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Joda, men nå er jeg litt spent på om dyret vil våkne denne våren også. Så i stedet for å skaffe til veie både impeller og vann, tenkte jeg at jeg i stedet kunne droppe begge deler. :-) Det synes altså å være mulig -- med moderasjon. Takk for svar! -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 om du kobler på hageslangen, så ikke sette på trykk før motoren går. Å steng vannet før du stopper motoren....... Kan lett hende at det kommer vann på plasser du ikke vil ha vann om du gjør motsatt. Eksosen hindrer nemlig vannet fra å ta feil vei når det munner ut i avgassræret. Bedre å sette hageslangen i ei bøtte som fyller seg, så setter du innsugningsslangen i samme bøtta. Da er du sikker på at du ikke presser vann inn på sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Hei Har motoren stått uten impeller og vann i saltvannskrets ett halvt år? Da vill jeg fraråde å kjøre motor uten kjølevann. Jeg ville ivertfall sørget for at zimmeringer i vannpumpe fikk seg en dusj med vann først. Er helt enig i at mann kan tørrkjøre når det er vann i kjølekretsen som smøret gummi mot stål. Er det derimot tørt vill du rive zimmeringer ganske fort. Tør gummi mot tørt stål har stor friksjon Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2010 Att kolla om motorn fyrer op kan väl tänkas. Men se till att Du har tummen på stoppknappen (hoppas att den fungerar!!!) Allt annat kan bli dyyyrt... mycket dyyrt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.