Jump to content

Lekkasje undervannshus 4hk mariner

Marulf

Recommended Posts

Jeg har en 4hk mariner fra 1998 som lekker girolje. HAr ikke prøvd den i sjø, men da jeg skulle prøve å starte den opp i garasjen kom det noe girolje ut ved propellaksling. Det er lenge siden denne var i gang sist så kanskje pkningene var tørre eller noe. Regner med at det er en o-ring eller tilsvarende som lekker.

Noen som har erfaring med denne type problem? Er det en komplisert sak å reparere?

Det sitter 2 simmerringer der. Kan bli ødelagt av fiskesnøre og ålegress. I praksis må man vel åpne huset slik at akslingen kan trekkes ut for å få byttet dem.

PS: Er man forsiktig kan man ta vare på de rustfrie fjærene, slik at man kan benytte std. simmerringer (flytte dem over, std. fjærer er i vanlig stål som ruster).

Originaldeler er svindyre og leveringstiden kan være lang....

men da jeg skulle prøve å starte den opp i garasjen kom det noe girolje ut ved propellaksling.

Er du helt sikker på at det ER gir olje ?? ingen mulighet for at det kan være noe uforbrent 2-takts olje som kommer frem ?... er isåfall helt normalt .

Og ang. bytting a simmringer....

Mercury #27-95220A2 overhalings kit ( inneholder alle pakninger/O-ringer/simmringer nede i girhuset ( koster $16.- i USA ).

Selve jobben burde være grei, er 2 bolter pluss det at du må dra ut lagerbukken ( fronten på girhuset der akslingen kommer ut .. ), er mulig det kan kreve en avdrager til den delen ...

Arne Kjetil

• 1 måned senere...

Er du helt sikker på at det ER gir olje ?? ingen mulighet for at det kan være noe uforbrent 2-takts olje som kommer frem ?... er isåfall helt normalt .

En liten oppdatering i denne saken:

Fulgte ditt råd Droll og sjekket om det virkelig var girolje. Det var det ikke og plutselig var alt i skjønneste orden.

Var ikke klar over at uforbrent olje kunne komme ut slik, men da har jeg lært meg noe nytt. Takk for hjelpen :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...