Jump to content

Penta MD21A, sjøvann i motor via impellerpumpe?


Smellingen

Recommended Posts

Hei!

 

Kan ikke se at det er millimetergjenger. La pumpeskruene sammen med M4 skruer og det var ikke samme stigning. Mulig at det finnes flere utgaver, eller at 4 mm "får tak". Det blir ikke optimalt da...

 

Takker for tilbudet Spilli, men millimeterskruer selges i nabolaget her også :smiley:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Fant ut at dette er en tråd som passer til mitt spm. Kan man skifte impeller på md21b uten å trekke ut akslingen litt? Etter min erfaring så setter sporkilen seg rett opp når impeller tres på. Måtte trekke ut akslingen litt slik at jeg fikk en finger nedpå.

Er det nu mulig lekasje mellom sjøvannspumpe og motor?

Hva skulle man ha gjort uten det her forumet, skulle vi ha bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Tja, man rører jo litt på akslingen når man trekker av impelleren. Uansett: Hvis du sørger for at sladrehullet under "halsen" på pumpa er åpen, og ikke tett av maling og irr som hos meg vil du lett se om det ble en lekkasje. Det vil da dryppe fra hullet. Simmerringene må jo tåle at akslingen beveges litt. Gjør de ikke det bør de byttes straks likevel. Enkel jobb det (forutsatt at motorrommet tillater det seff). Ta av pumpa fra motorblokka og ta av simmerringene fra motorenden av pumpeakslingen. Ikke fra impellerenden.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...