Jump to content

Penta MD21A, sjøvann i motor via impellerpumpe?


Smellingen

Recommended Posts

I dag dro min Volvo Penta MD21A inn sjøvann på motoren så det tytet grå, tykk olje gjennom alle åpninger :eek: . Jeg kjørte den likevel for å komme meg i havn, noe jeg heldigvis greide (10-15 min). Peilepinnen skjøt ut med oljen sprutende.

 

Tenkte på den beryktede toppen først, men nå byttet jeg faktisk impeller i går så kanskje det har noe med det å gjøre? Pumpa er av den 6-kantede typen.

 

Jeg byttet bare impeller, låsekile ("halvmånen") og pakning. Det kom ut vann med eksosen umiddelbart etterpå så alt virket normalt.

 

Kan jeg ha rørt på en simmerring eller lignende? Pumpeakslingen rørte seg ikke mens jeg byttet impeller. Dvs, jeg dro den ikke ut på noe vis.

 

Er det noen som har opplevd å få vann inn via akslingen til impellerpumpen?

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg vert ute for med min brors maxim med samme motor den fikk og sjøvann i olja via sjøvannspumpa kjøpte da et repsett og byttet aksel og simerring i pumpa funket helt fint etterpå uten å få vann i olja. men vær litt obs når du demonterer pumpa fra motoren mener å huske at det var en sporkile i akselen som falt av og ble liggende igjen inni motoren Mulig det var en annen motor men det ser du når du drar den ut

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Det skal vanskelig gjøres å få vann i motoren via sjøvannspumpen da det er 2 simmeringer som må forseres,en mot vannsiden og en mot olle(motor)siden. Fant ikke tegningene over MD21A,men på min KAD44 må vannet gjennom en simmering, deretter må det "fly" gjennom luften til simmeringen mot motoren og så trenge inn gjennom den andre simmeringen mot motoren. Lite sannsynlig så vidt jeg kan bedømme.

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok med pumpa på en kad 44 der er det og hull som vannet skal renne ut av hvis simmerringen ryker men md21 har en litt annen pumpe enn den du har du må huske på at simerringene står hver sin veg den ene for å holde vannet inne i pumpa den andre for å holde olja inne i motoren ryker den på vannsiden presses vannet lett igjennom oljesimerringen hvis det ikke er dreneringshull

Link to post
Share on other sites

Det skal vanskelig gjøres å få vann i motoren via sjøvannspumpen da det er 2 simmeringer som må forseres,en mot vannsiden og en mot olle(motor)siden. .............

 

Helt enig!!

 

I tillegg så pleier det å være et lite drain-hull mellom motor og vann siden. På den måten kan man enkelt få en indikasjon om en av simmeringene lekker! Kommer der olje ut så lekker simmeringen mot motor. Kommer der vann så lekker simmeringen mot pumpens vannside!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg fant tegninger av MD21B. Ser veldig forskjellig ut i forhold til min KAD44. Om det ikke er mulighet for drenering mellom simmeringene er det veldig mye større sjanse for at vannet kan trenge igjennom.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hei

 

På ein av våre forrige båtar så var dette dreneringsholet tett av Volvo "originalmaling".

(Som om Volvo lagar maling.)

Det kom vatn inn i olja. VP-vannSMURT motor:-)

 

Når me fekk fiksa dette så måtte me skifta olja 5-7 ganger før alle spor av vatn var borte.

(Dette pga. at dårleg konstruksjon gjer der uråd å få ut all olja.)

 

Dette er ei av årsakene til at eg mislikar VP.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hmm!!

 

Kan sikkert være litt lurt å sjekke at evt. drainhull er åpent !

 

Simmeringen mot motor har leppene vendt mot motor for å tette fra motor og ut. En oppbygning av vann i en "tett" kofferdam vil derfor ha nesten fri tilgang til motorens smøresystem via akseltetningen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar alle sammen. Hvis det er pumpa må jeg skynde meg å få ut saltvannet. Hvis det ikke er pumpa har jeg det ikke så travelt.... Fin til moring denne grønnklumpen kanskje? Skal se mer grundig på den i dag. I går avskrev jeg motoren på en måte :nonod:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Den 6-kantede pumpa har 2 sladrehull imellom simmerringene. (øverts og nederst) Slik du beskriver forløpet må det vel være snakk om betydelige vannmengder over relativt kort tid. Høres dessv. lite sannsynlig ut at pumpa er årsaken, men det er selvsagt noe du må sjekke aller først.

Er du sikker på at det er sjøvann, ikke frostvæske?

Av andre muligheter kommer jeg ikke på annet enn oljekjøleren, men en lekkasje her burde føre til at oljen går ut i sjøvannet, ikke omvendt.

 

Servicemanualen ligger i arkivet.

Link to post
Share on other sites

Sjekk ventilasjonshullene først ja.

Hvis det kommer fra ferskvannskjølinga bør det vel ha minska på nivået?

Jeg har også hatt en lekkasje gjennom simmering på en MD7a. Går det an for deg å demontere hele flensen som pumpa står på? Må vel det for å skifte simmering? På min var støtteringen på simmeringen som tettet mot sjøvann helt bortrustet med manglende spenn i tetningen som følge.

 

For meg ble det største problemet å få motoren varm nok til å få ut griseriet nedi der. Løsningen ble en liten vifteovn (med temperatursikring) som sto på over natten. Da ble guffa veldig flytende og enkel å få opp.

Husker ikke helt hva jeg gjordet etter det, men mener å huske jeg skylte med diesel to ganger og deretter byttet filtet og så på med motorolje. Olja var helt fin etter det...

Link to post
Share on other sites

Har sjekket. Har ikke mistet ferskvann. Og ja, drenshull på impellerpumpa var tett :rolleyes: Oljen var som å suge opp grå vaselin. Viftovn er kanskje tingen ja. Hvor lang tid har jeg på meg før saltet tar motor'n. Skal stake opp drenshullene og starte motoren. Da bør jeg se om det kommer ut saltvann. Hvis ikke er det nok oljekjøleren, men som Ingar nevnte bør flyten gå den andre veien (olje --> vann).

 

Er det trygt å starte motoren med diesel i oljen for å tynne ut "vaselinen" (uten belastning).

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Da er fasiten klar: Lekk simmerring på impellerpumpe kombinert med tett drenshull. Impellerbyttet utløste det. Rørte nok på akslingen. Kjørte motoren varm og sugde opp guffa. Tømte på en liter diesel i olja først slik at oljen ble ørlite tynnere. Tungt å suge opp! Fikk kjørt gjennom ny olje i dag, men satser på et par bytter til minst. Trasig at man må på arbeid når man skal berge båtmotor...

 

Håper jeg ikke har slitt for mye på motoren med den dårlige smøringen som har vært. Det ble jo en sjøtur med feilen.

 

Nå gjelder det bare at det ikke er noen oljekanaler som er potte tett.

 

Takk for alle gode råd alle sammen :smiley:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Byttet simmerringene i går. Den mot sjøsiden hadde en kraftig rustet ring, så den tålte nok ikke at jeg rørte på akslingen. Var på sjøtur i dag med full belastning. Gikk bra det, men motoren svetter olje kraftig :rolleyes: . Er ikke så sikker på om det kom nå. La merke til olje i kjølen i vinter. Bør vel ta en kompresjonstest. Mulig jeg har utett toppakning også. Jeg vurderer fortsatt ny motor, men det er nå greit å være operativ fram til byttet.

 

Kinamotor kanskje? Lomatec eller Yang Dong... Det som bremser meg mest der er delesikkerheten på sikt. Uansett motorvalg: Er det noen som kan anbefale motor som passer godt til å bytte ut VP MD21 med? Penta'n går akkurat under dekk nå med MS3-gir som jo er vinklet. Det er en gammel båt så ny motor til 110-120 tusen vil ikke lønne seg noe særlig. Greit å berge livet likevel kanskje? Er ikke morsomt uten fremdrift i styggvær.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

byttet simmerringene i går. Den mot sjøsiden hadde en kraftig rustet ring

Da har noen byttet ut med std. simmerringer. De VP selger har rustfri fjær og koster selvsagt deretter. Som nevnt kan man kjøpe vanlige ringer og flytte over fjæra. Større maskinforretninger kan også ha den rustfrie typen. Disse ringene er forbruksvare og må byttes jevnlig.

 

Lykke til, håper motoren klarer seg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dro til toppen i høst. Ellers kostet simmerringene bekymringsfullt lite... noe over 60 kr pr stk hos VP forhandler.

 

Det er litt vanskelig å se hvor det svetter fra. På styrbord side foran. Renner ned på innsiden av dynamoen og fødepumpa. Eksosmanifolden er i veien. Kan det være så enkelt at det er toppdekselet som jeg var av med i høst (og nå når jeg fjernet saltguffe). Dro ikke til veldig mye, og kun på gefülen. Skal dekselet trekkes til mye? Mener jeg var skikkelig nøye med toppdekselpakningen, og den så ellers fin ut. Hadde nå vært fint om det hadde vært så greit :smiley:

 

Ellers er bildet fra Polarn representativt for meg også når rengjøringen etter saltvannet begynte.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er oljen fin etter mange skift :yesnod: Men jeg tok i litt for mye når jeg teitet til skruene på lokket til impelleren. Brukte om igjen pakningen som jo var nesten ny, men da måtte jeg stramme til og halve hodet på en messing(?)skrue røk.

 

Hva slags gjenger er det på disse skruene? Er det UNC? Er takknemlig for størrelse og type hvis noen vet det. Har denne pumpa: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-26-13878.aspx

 

Skruen er item 16.

 

Spørsmål til båtkyndige metallurger: Kan jeg bytte ut skruene med syrefast? Er ikke sikker på om pumpehuset er messing eller bronse. Sikkert noen som vet det også her på Båtplassen :flag_bp:

 

Uansett, syrefaste UNC(?) skruer selges vel ikke overalt i Norge...

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er oljen fin etter mange skift :yesnod: Men jeg tok i litt for mye når jeg teitet til skruene på lokket til impelleren.

Uansett, syrefaste UNC(?) skruer selges vel ikke overalt i Norge...

Hei!Smellingen. Skal skifte pumpe på min tilsvarende motor. Har tatt ut den ganmle pumpa som manglet(d.v.s. knekte pinneskruer x 2) Dro for morro til bahous og prøvde syrefaste skruer 4mm, passer perfekt. På den nye pumpa mi skal jeg skifte ut skruene med syrefaste pinnebolter og vingemutter. Hvis du ikke får tak i der du bor, kan jeg kjøpe for deg og sende i posten. bor bare 3 min fra bahous. Bare send IM

Mvh.

spilli.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til båtkyndige metallurger: Kan jeg bytte ut skruene med syrefast? Er ikke sikker på om pumpehuset er messing eller bronse.

Du kan nok bytte til hva du vil. Finnes ikke galvanisk korrosjon der det ikke er vann.

Det er nok lagd av bronse dette huset. Det som er det største problemet er at syrefast (og det meste annet) er mye hardere enn bronse, dermed vil du ødelegge gjengene i pumpehuset stedfor skruene hvis du skrur for hardt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...