Jump to content

Turtallsproblemer med en Bedford 330


WingCommander

Recommended Posts

Hei.

 

Trenger litt hjelp her. Har kjøpt meg en Kragerø 26 med en Bedford 330 motor. (6 sylindre på rekker)

 

Når jeg kjører motoren ubelastet klarer jeg 2500 rpm og et lite hakk til. Men når jeg kjører med belastning får jeg bare maks 2100 rpm. Står en 19 " propell med 17" stigning mener jeg det var. Er det noen som kan gi meg en forklaring på hva det kan være? Er dette bare noe jeg må leve med??

 

 

Har hørt at for tung propell kan gi slike utslag. Er min propell for tung??

 

Og alle filtre og olje er skiftet.

 

Mvh

 

Paul - Arild

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Regner med denne propellen har stått på siden båten var bygd. Tidligere eier sa at han ikke hadde hatt mer en 2100 rpm han heller.

 

Bare undret meg på dette da folk som jeg har snakket med sier det er rart at man skal miste 400-500 rpm fra ubelastet til belastet.

 

Er det noen måte å beregne dette på om dette er feil prpell? Og vil man tjene noe på å skifte propell??...

Redigert av WingCommander (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hvis propellen er for mye vridd vil motoren jobbe mye hardere. var borti dette på en scania vabis hvor vi byttet toppen 8 ganger... etter å ha litt mindre vridning på propellen har dette problemet løst seg, mindre fart på tomgang og større fart og turtall ved belastning. (var lett på denne da det tidligere hadde vært vridbart og det bare var å løsne en settskrue for å få mindre vridning.

 

AC

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...